زیبایی نفس کشیدن

استرس در زندگی امروز، همه گیر شده است. با اینکه ما به استرس به عنوان یک مشکل می‌نگریم اما در واقع استرس برای بقای ما ضروری است. در واقع عکس العملی که ما به آن نشان می‌دهیم است که می‌تواند مشکل ایجاد نماید.

مغز ما هنگام مواجهه با خطر هورمون‌های استرس یعنی آدرنالین و کورتیزول آزاد می‌کند. این هورمون‌ها بدن ما را برای دفاع از خود آماده می‌کنند. تنفس ما سریعنر می‌شود و عضلاتمان کشیده می‌گردد که به این شرایط پاسخ نبرد یا گریز می‌گویند. در این شرایط بدن ما برای مبارزه آماده می‌شود یا برای بقای خود مجبور به فرار می‌گردد.

این امر هنگام مواجهه با خطرهای فیزیکی، حیاتی است اما بر خلاف اجدادمان، امروزه ما دیگر هنگام مواجهه با مشکلاتمان پا به فرار نمی‌گذاریم، بلکه فقط مضطرب می‌شویم و سپس… یا به سمت ظرف شیرینی می‌رویم.

بدون داشتن فعالیت‌های فیزیکی که گذشتگانمان با آن درگیر بودند، ترشح هورمون‌های استرس می‌تواند موجب ایجاد علائمی نظیر نفس نفس زدن، حمله‌های تشویشی و سرگیجه شود.

واکنش آرامش:

البته قسمت خوب قضیه اینجاست که می‌توان با واکنشی که روان‌شناسان آن را واکنش آرامش می‌نامند با واکنش گریز یا نبرد مقابله کرد. آیا می‌خواهید بیاموزید که چگونه عضلات گرفته خود را آزاد سازید و به آرامش دست یابید؟

کنترل تنفس اولین گام برای رسیدن به این آرامش و خوشی است. در اکثر موارد کنترل تنفس به این معنی است که بیاموزیم تا چگونه آرام‌تر و یکنواخت‌تر نفس بکشیم. زیرا که خیلی از ما به هنگام استرس و هیجان ریتم تنفسمان تند می‌شود. ادامه چنین تنفس تندی در تعادل اکسیژن و دی اکسید کربن بدن اختلال ایجاد می‌کند و در ‌‌نهایت موجب ایجاد احساس وحشت و تنگی نفس می‌گردد. و به این ترتیب احساس استرس افزایش می‌یابد و چرخه‌ای معیوب ایجاد می‌گردد.

پاسخ:

بیاموزید که آرام نفس بکشید. این جریان ۶ مرحله‌ای تنفس را امتحان کنید. طوری که هنگامی که آرام شد‌هاید باید در دقیقه ۶ نفس بکشید.

۱) به خود زمان بدهید. برای شروع نفستان را برای ۱۰ ثانیه حبس کنید.

۲) سپس نفس خود را بیرون دهید و در ذهنتان کلمه آرامش را تا جاییکه می‌توانید تکرار کنید.

۳) حالا عمل دم و بازدم را انجام دهید. هر کدام باید ۳ ثانیه طول بکشد.

۴) برای ۱ دقیقه این کار را ادامه دهید. (یا ۱۰ تنفس کامل شامل دم و بازدم را انجام دهید)

۵) سپس برای ۱۰ ثانیه نفستان را حبس کنید و دوباره در ذهنتان کلمه آرامش را تکرار کنید. (همچنین می‌توانید صحنه‌هایی را که به شما آرامش می‌بخشد تصور کنید مثل ساحل دریایی آرام یا سکوت جنگل)

۶) این چرخه را ادامه دهید تا علائم استرستان ناپدید شود. به طور منظم هر روز این تمرین را انجام دهید تا وقتی که آرام نفس کشیدن به صورت خود بخود و اتوماتیک در شما انجام شود و به یک عادت تبدیل گردد.

تنفس به هنگام درد:

لازم است تا کسانی که از دردهای مزمن رنج می‌برند چگونگی کنترل تنفس خود را بیاموزند، مثل زنانی که در حال زایمان هستند. دلیل این امر آن است که درد می‌تواند گرفتگی عضلات را افزایش دهد و گرفتگی عضلات هم خود احساس درد را بیشتر می‌کند. کنترل تنفس، درد شما را به کلی برطرف نمی‌سازد اما با کاهش گرفتگی می‌تواند به کاهش احساس درد کمک کند.

همچنین تنفس آرام می‌تواند خوابی راحت را برایتان به ارمغان آورد و اینگونه، بیشتربه خلاصی از درد کمک کند.

شاید این مطالب را هم بپسندید