۹ ماده غذایی که موجب بهبود خُلق و خوی شما می‌شوند

برای مقابله با افسردگی فصل زمستان، چه بخوریم!

اگر در این فصل زمستان، احساس خستگی و بی­حالی می‌­کنید، به سراغ این مواد غذایی «چشمک­زن» بروید تا هم خوش­بین شوید و هم از افزایش انرژی لذّت ببرید؛ و حتّی کاهش وزن را نیز تجربه کنید. الیزابت سامیر، نویسنده کتاب با خوردن به سمت شادی بروید، می‌­گوید: «اینکه بعد از خوردن چیزبرگر و       سیب­زمینی سرخ­کرده به سراغ توت­‌ها بروید، هیچ نتیجه­ای نخواهید گرفت. باید ۷۵ درصد از زمان خوردن خود را به ‹مواد غذایی مرتبط با خُلق و خو› اختصاص دهید تا انرژی بیشتری به دست آورید، واضح­‌تر فکر کنید و با کاهش وزن اضافی نیز مواجه شوید- با ‹نشاط› بیشتر در نگرش و رفتار خود به زندگی.»

پرتقال شما را خوشحال می‌­کند؟

صبح بخیر، خورشید طلوع کرده است! در هر زمانی از روز برای کسب انرژی فوری و افزایش روحیه، یک پرتقال پوست گرفته و میل کنید. این میوه فوق­العاده مغذی از خانواده مرکبات، سرشار از ویتامین C است؛ ویتامینی که به پمپاژ اکسیژن در بدن و مغز شما کمک می‌­کند تا سیستم وجودی شما مجددا شارژ شود. سامیر می‌­گوید: «پرتقال، یک میان وعده همراه کامل است.» این میوه را قطعه قطعه کرده و در ظرف سالاد یا بشقاب برنج خود بریزید و برای دسر، می‌­توانید قطعات پرتقال را در شربت شکلات بدون قند غلتانده و نوش جان کنید.

چاق شدن

چربی چرب مستقیما به سمت باسن شما می‌­رود، امّا چربی­های خوبی نیز وجود دارد که از آن‌ها با نام اُمگا-۳ یاد می‌­شود؛ آن‌ها مستقیما بالا می‌­روند تا از سلول­های مغزی شما حفاظت کنند و به خُلق و خوی و حافظه شما کمک نمایند. سامیر می‌­گوید: غذاهای سرشار از چربی­های اُمگا-۳ DHA (نوعی اسید چرب مفید و ضروری)، نگرش شما را به روزی که سپری می‌­کنید بهبود می‌­بخشند؛ در عین حال، خطر ابتلاء به زوال عقل را نیز کاهش می‌­دهند. منابع طبیعی عبارتند از: ماهی قزل­آلا، ماهی خال­مخالی، شاه­ماهی و ساردین. اگر به ماهی علاقه ندارید، سراغ غذاهای غنی شده با DHA بروید: هورایزین، شیرهای سیلک، تخم­مرغ­های مزارع گولد سیرکِل و تورتیلاهای بالانس لایف می‌شِن. و از آنجا که چربی اشباع شده است، مواد غذایی دارای  اُمگا-۳، مانع گرسنگی شما برای چند ساعت خواهند شد.

بیشتر با سوپ همراه شوید

بنا به یک دلیل خوب، سوپ یک غذای کاملا راحت و آرامش­بخش است: «یک کاسه دلچسب از سوپ مرغ با سبزیجات، یک غذای انتخابی آبکی و سرشار از پروتئین و فیبر است که قبل از پُر کردن شما، وجودتان را سرشار از خود می‌­کند.» این جملاتی است که سامیر می‌­گوید. سوپ خود را با سبزیجات سبز تیره و نارنجی (مانند کلم، هویج و قطعات کدو) بپزید تا به افزایش شادی کمک کرده باشید: این سبزیجات سرشار از ویتامین برای بهبود خُلق و خو، قدرت مغز و ایمنی هستند.

با مصرف برگ چغندر مقاوم شوید

آیا برخی از عوامل استرس­زا سبب می‌­شوند تا شما ناخن­های خود را بجوید؟ به جای این کار دندان­های خود را با جویدن برگ­های چغندر سوئیسی آشنا کنید. سامیر در این رابطه می‌­گوید: «مشخص شده است که «برگ» سبز تیره این گیاه، سرشار از منیزیم بوده و قابلیت یک زن در کنترل و غلبه بر استرس را افزایش می‌­دهد.» علاوه بر این، منیزیم علائم PMS (سندرم قبل از قاعدگی) تحت کنترل خویش در آورده و به خواب بهتر کمک می‌­کند. می‌­توانید از برگ چغندر در لازانیا استفاده کرده یا در پخت سیب­زمینی سرخ­کرده، سوپ­‌ها و انواع خورشت از آن بهره ببرید.

سبز بودن به معنای حرکت کردن است

تعجب­آور نیست که ملوان زبل همیشه شاد و خوشحال بود: اسفناج محبوب او غرق در انواع آنتی   اکسیدان­هاست که از غشاءهای ظریف در سلول­های مغزی در برابر رادیکال­های آزاد که خُلق و خو را حساس کرده و انرژی فرد را تخلیه می‌­کنند، محافظت می‌­نماید. اسفناج همچنین به اسید فولیکی که دارد مباهات می‌­کند- ویتامین B موجود در این گیاه از ابتلاء به افسردگی جلوگیری کرده و با کاهش خستگی در ارتباط است. می‌­توانید از اسفناج در سالاد، ساندویچ یا سوپ استفاده کنید.

آهن را به بدن خود پمپاژ کنید

انواع بِرگر‌ها یا سس گوشت که از گوشت گاو بدون چربی (یا برای گیاهخواران از لوبیای سیاه) تهیه شده باشند، به تامین آهن بدن شما کمک می‌­کنند؛ آهن یک ماده معدنی است که اکسیژن را در خون حمل  کرده یا انرژی روانی تولید می‌­کند. بیش از ۸۰ درصد از زنان از کمبود آهن رنج می‌­برند؛ حتّی اگر وضعیت بدنی آن‌ها نشان از یک کم­خونی تمام عیار نباشد. سامیر می‌­گوید: «با بدنی که از کمبود آهن رنج می‌­برد، نه می‌­توانید خوب بخوابید و نه می‌­توانید خوب فکر کنید.» برای ترویج مصرف بهینه این ماده معدنی (و توقف بی­حالی، خستگی و اضطراب)، بین وعده­های غذایی خود چای و قهوه بنوشید؛ هرچند تانِن موجود در این نوشیدنی­‌ها مانع جذب آهن می‌­شود.

یک روز با مربا

آیا می‌­خواهید با افت بدنی خود مبارزه کنید؟ یک کلوچه کوچک و سرشار از کربوهیدرات چاره مشکل است؛ یک کلوچه کوچک همراه با مربا سطح سروتونین شما را افزایش می‌­دهد- یک داروی ضد افسردگی طبیعی که در مغز تولید می‌­شود. سامیر می‌­گوید: «اگر در اواخر بعد از ظهر احساس کج­خلقی کردید، یا در شب حس خستگی وجودتان را فرا گرفت، این میان وعده آرامش را به شما هدیه می‌­دهد و هوس خوردن   درون­تان را از بین می‌­برد.» از دیگر میان وعده­هایی که سروتونین را تحریک می‌­کنند، می‌­توانیم به موارد ذیل اشاره کنیم: یک کاسه ذرت بوداده (پاپ کورن)، آب میوه یخ­زده همراه با انواع توت­‌ها و نان شیرینی انجیری.

از خوردن توت­‌ها لذّت ببرید

با خوردن زغال­اخته، افسردگی و غمگین بودن را فراموش کنید. این میوه فوق­العاده و شگفت­انگیز سرشار از آنتی­اکسیدان­هایی است که مسیرهای عصبی شما را به حالت طبیعی حفظ می‌­کند و انرژی مثبت را درون شما گسترش می‌­دهد. سامیر پیشنهاد می‌­دهد: «هنگام تماشای تلویزیون، دانه­های زغال­اخته را در دهان بگذارید و از خوردن­شان لذّت ببرید. این میوه، جانشین فوق­العاده­ای برای بستنی محسوب می‌­شود.» پژوهش­های جدید نشان می‌­دهند که ترکیب­های موجود در انواع توت­‌ها به بازنویسی کُدهای ژنتیکی ما کمک می‌­کنند؛ بنابراین، بدن ما به کارخانه آنتی­اکسیدان تبدیل می‌­شود و با سرعتی باورنکردنی آنزیم­های احساس خوب را در مغز ترشح می‌­کند (ما همیشه می‌­دانستیم که می‌­توان از درون به خوشحالی دست پیدا کرد).

با گیلاس شاد شوید

پیش از آنکه شب آغاز شود، می‌­توانید از خوردن تارتی که حاوی گیلاس­های خشک است، ‌‌نهایت لذّت را ببرید. گیلاس­‌ها، جدا از آنکه منبعی غنی از آنتی­اکسیدان­‌ها محسوب می‌­شوند، از ترکیبی به نام ملاتونین برخوردار هستند که کیفیت خواب شما را بهبود می‌­بخشد. این سخنی است که سامیر اظهار می‌­دارد. کربوهیدارت­‌ها همچنین به اندازه کافی سروتونین تولید می‌­کنند تا خوابی فوق­العاده را تجربه کنید- بهترین پیش­بینی کننده یک خُلق و خوی خوب در صبح بعد.

شاید این مطالب را هم بپسندید