ده چاره برای نگه داری وزن کاهش یافته‌تان

۱) از وسوسه‌ها دوری کنید

برای اینکه فرزندتان را در مسیر سبک زندگی سالمش نگه دارید به او بیاموزید که تا حد امکان از شرایط وسوسه کننده پیشین دوری کند. هیچ ضعف و سختی‌ای برای دور کردن یک نفر از شرایط نامطلوب وجود ندارد. برای مثال اگر فرزند شما یک کیک را در ویترین یک قنادی دید تنها کاری که باید بکند این است که تا به پا‌هایش اجازه دهد که او را به جای دیگری منتقل کنند. به فرزند خود یاد بدهید که زمانی که در خانهٔ دوستش است و برای مثال یک فرد بزرگسال با نیت خوب به او بستنی تعارف می‌کند، چگونه به طرز مودبانه و با حفظ عقیده به او نه بگوید. یاد بدهید که برای قبول کردن یا نکردن تعارف‌ها تحت فشار نباشد.

۲) تحرک را حفظ کنید

به فرزندتان یاد بدهید که تمام فعالیت‌هایش چه دقیقه‌ای و چه ۳۰ دقیقه‌ای به حساب می‌آیند. نکته مهم افزایش بیشتر تحرک در طول روز است و هدف فعالیت بدنی متوسط به مدت حداقل ۳۰ دقیقه در یک روز می‌باشد (همانند پیاده روی، دوچرخه سواری و یا دنبال بازی کردن). فرض کنید که فرزند دبیرستانی شما وقت کافی برای ورزش تنظیم شده در هر روز را ندارد. می‌توانید برای مثال به او بگویید که ماشینش را در جای دورتری از مدرسه پارک کند و بقیه مسیر را پیاده برود. یا برای مثال به جا اینکه او را با ماشین به خانهٔ دوستش ببرید اجازه دهید که میزانی از مسیر را پیاده رود. به یاد دهید که در شراایط مختلف انتخاب‌های بهتر برای اینکه بیشتر بتواند فعالیت کند را داشته باشد و فعالیت بدنی طبیعت دومی برای او خواهد شد. (همچنین دیگر کمتر به دنبال جای پارک ماشین دقیقا در کنار مقصدش خواهد گشت).

۳) وزن کردن

از فرزند خود نخواهید تا وزن کردن‌های مکرر خود را آزرده کند. ولی او نیاز دارد که چند وقت یک بار خود را وزن کند تا مطمئن شود که همه چیز آنطور که باید باشد پیش می‌رود. هفته‌ای یک بار وزن کردن زیاد است. هر روز وزن کردن بیش از حد زیاد است و ممکن است به نامیدی او منجر شود زیرا وزن بدن می‌تواند از یک روز به روز بعد نوسان داشته باشد. وزن کردن ماهی یک بار کم است زیرا اگر بازگشت وزنی که هفته‌ها از آن می‌گذرد وجود داشته باشد به سختی می‌توان آن را اصلاح کرد. به فرزند خود یاد بدهید که یک روز را برای وزن کردن خود انتخاب کند و همیشه در ساعت مشخصی این کار را انجام دهد.

۴) تقویت قوانین منزل

در حالت حداقل، اصول یک خانه با سبک زندگی سالم باید شامل موارد زیر باشد:

غذا نخوردن در مقابل تلوزیون

شام خوردن به همراه خانواده چندین مرتبه در هفته

حواس پرت نشدن در هنگام صرف غذا (منظور عدم تماشای تلوزیون و لپتاپ و مطالعه کتاب و روزنامه و غیره می‌باشد)

۵) شرکت دادن همهٔ اعضای خانواده در شیوه زندگی سالم

وقتی که تمام اعضای خانواده در حال رعایت استاندارد‌هایی در مورد غذا خوردن و فعالیت باشند، تقویت اصول صحیح در خانه هم راحت‌تر می‌شود (مانندغذا نخوردن در مقابل تلوزیون، خاموش کردن تلوزیون در جمع‌های خانوادگی در روزهای خوب، رفتن به دوچرخه سواری همراه با هم). برای یک فرد در هر سنی سخت خواهد بود که قبول کند مادر، پدر و یا خواهر و برادر او می‌توانند هر غذای مورد علاقه‌اش که او مجبور به ترک آن بوده را بخورند و یا می‌توانند غیرفعال باشند. فرزند شما در صورتی که کل اعضای خانواده در سبک زندگی سالمش شرکت کنند صرف نظر از اینکه آن‌ها چاق هستند یا نیاز به کاهش وزن کمتری دارند احتمال موفقیت طولانی مدت بیشتری خواهد داشت.

۶) قطع کردن مصرف فست فود برای سلامتی شما

وقتی که اشتیاق اولیه اعضای خانواده شما برای مصرف جایگزین کردن غذاهای چرب و شیرین با غذاهای سالم کمتر شد و یا وقتی که فرزند شما تلاش‌های موفقی برای کم کردن وزنش و افزایش فعالیتش داشته است ممکن است شما به آوردن دوبارهٔ وعده‌های غذایی ناسالم قدیمی به خانه‌تان وسوسه شوید. اما در صورت مصرف آن در حدی آن غذا را تدارک ببینید که هر فردی میزان کمی از آن را بخورد و نه آن قدری که باعث شود دوباره شروع به اضافه وزن کنند.

با این نوع از تفکر که من می‌توانم دوباره فست فود مصرف کنم چون وزن کم کرده‌ام شما در محدوده بسیاری خطرناکی برای بازگشت وزنتان قرار گرفته‌اید. البته یک بار مصرف اتفاقی آن مشکل ساز نخواهد شد ولی آوردن این نوع از غذا‌ها به منزلتان حتی در مقدار کم می‌تواند تمام تلاش‌هایی که فرزندتان تا به حال برای اصلاح عادات قدیمی‌اش کرده است را هدر دهد. فراموش نکنید که یکی از اهداف شما آموزش انتخاب کردن غذاهای سالم‌تر توسط فرزندتان بود تا اشتیاقش برای غذاهای چرب و پر شکر و در کل غذاهایی که در قدم اول باعث اضافع وزن او خواهد بود را تغییر دهد. پس از آن ارائه این نوع غذا‌ها به او برایش گیج کننده و دارای اثر عکس بر او خواهد بود. البته برای مثال مصرف یک تکه کیک در جشن تولد به معنی پایان دنیا نیست ولی اگر شما این غذا‌ها را به منزل ببرید او ممکن است حسی مانند شکست را تجربه کند. پس باعث سردرگمی آن‌ها نشوید و آوردن فست فود به خانه را ترک کنید.

۷) کمک گرفتن از کودکان برای تهیه غذا

اجازه دادن به کودکان برای کمک در پختن وعده‌های غذایی سالم، روش عالی برای آشنایی آن‌ها با زندگی‌ای با سلامت است و همچنین فرصتی برای افزایش ارتباطتان با آن‌ها و در عین حال انجام دادن کار‌هایتان فراهم می‌کند. البته مطئن شوید که در تمام طول مدت تهیه غذا از آن نمی‌خورند. زیرا حتی اگر آن غذا سالم باشد مصرف زیاد آن باعث افزایش وزن می‌شود. این یک حقیقت ساده است. زیرا در حین تهیه غذا هم فرزندتان می‌تواند به اندازه یک وعده غذایی کامل غذا بخورد. بنابراین مراقب این مورد در او در حین کمک کردن در آماده کردن غذا باشید. ریزه خواری در هنگام تهیه غذا عادت بدی برای هر فرد محسوب می‌شود.

۸) عادات بد گذشته را بوسیده و کنار بگذارید

هوشیار باشید و نگذارید تا کودکتان بعد از کاهش وزنش به عادات قدیمی نا‌مناسبش در گذشته برگردد. برای مثال وقتی کودک شما احساس سلامتی بیشتری بعد از کاهش وزنش دارد و شمامی توانید به طور بارزی تغییر سطح انرژی و شادی‌اش را ببینید او ممکن است فراموش کند که علاقه زیاد به تماشای تلوزیون در او بوده که باعث چاقی‌اش می‌شده است و از آنجایی که دیگر چاق نیست ممکن است حس کند که در محدوده امن قرار دارد. مثلا فکر کند که بخاطر علاقه‌اش به تلوزیون آنرا زیاد تماشا کند چون دیگر اضافه وزن ندارد. این نوع از تفکر قدم اول به سمت شکست اصول صحیح در دیگر موارد هم است. برای مثال به جای اینکه هر روز به پیاده روی برود آن را به دو روز در هفته کاهش دهد یا فکر کند که می‌تواند هر روز کوکی مصرف کند چون دیگر مصرف روزانه چیزبرگر ندارد. سعی کنید به او بیاموزید که به عادات سالم و جدیدش وفادار بماند و عادات گذشته را به‌‌ همان گذشته‌ای که به آن تعلق دارد بسپارد.

۹) حمایت گرفتن

اگر گروهی را می‌شناسید که کودکان دچار اضافه وزن و خانواده‌های آن‌ها را حمایت می‌کنند در موردشان بازرسی کنید. اینکه بدانید که شما تنها فردی نیستید که با مشکل چاقی کودکتان روبرو‌اید می‌تواند مایهٔ آرامشی در لحظات استرس آورد باشد و این می‌تواند به کودک شما نشان دهد که او یک گونه خاص و عجیب در مقایسه با بقیه نیست و کودکانی دیگری هم وجود دارند که مانند او می‌خواهند سبک زندگیشان را عوض کنند و تلاش می‌کنند تا وزن کم کنند. این آگاهی‌ها می‌تواند‌‌ همان محرکی باشد که او برای ادامه این مسیر زمانی که احساس خستگی از همه چیز می‌کند نیاز دارد.

۱۰) استخراج اطلاعات جدید

حتی اگر احساس می‌کنید که دیگر همه چیز را راجع به سبک زندگی سالم و کاهش وزن می‌دانید قطعا اطلاعات مفید و جدید دیگری هم وجود دارند تا آن‌ها را کشف کنید. می‌توانید هر هفته وقتی را صرف پیدا کردن دستور پخت‌های تازه و ورزش‌ها و فعالیت‌های جدید برای فرزندتان و بقیه اعضای خانواده اختصاص دهید. متخصصین تغذیه و ورزش همواره در تلاشند تا راه‌های جدیدی برای بهبود و نگه داری کاهش وزن پیدا کنند. پس اجازه ندهید که نتیجه تلاش‌های آن‌ها بدون توجه باقی بماند. پس از طریق چست و جو‌های مکرر درباره این موضوعات خودتان یک کار‌شناس بشوید. چیزی که همیشه گفته می‌شود و درست است این است که سبک زندگی سالم شامل یک کار ثابت و یکسان بین همه که زندگی شما را خسته کننده و بی‌هیجان کند نیست. هرچه که بیشتر درباره انتخاب‌های صحیح زندگی و تغذیه یاد می‌گیرید بیشتر خانواده خود را تشویق به پایدار ماندن بر این سبک خواهید کرد.

شاید این مطالب را هم بپسندید