آیا شما نیز در معرض خطرابتلا به دیابت قرار دارید

تقریبا ۹۵-۹۰% از ۱۷ میلیون آمریکایی مبتلا به دیابت، دیابت نوع ۲ دارند، نوعی از دیابت که با اضافه وزن مرتبط است. سطح گلوکز خون درافراد مبتلا به دیابت نوع ۲ بالا‌تر از حد نرمال است، زیرا که بدن آن‌ها قادر به تولید مقادیر کافی انسولین نیست. (هورمونی که کنترل قند خون را بر عهده دارد)

دیابت کنترل نشده می‌تواند موجب ابتلا به بیماری‌های قلبی، سکته، بیماری‌های کلیوی، کوری و حتی مرگ شود.

اما خبر خوب در اینجاست که می‌توان با ایجاد تغییرات اندک در سبک زندگی، ابتلا به دیابت را به تاخیر انداخت و حتی از ابتلا به آن پیشگیری نمود.

اگر ریسک ابتلا به دیابت نوع ۲ در شما بالاست، همین حالا برای پیشگیری از ابتلا به آن اقدام نمایید.

برای اینکه متوجه شوید که آیا شما در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستید یا خیر، ببینید چه تعداد از جملات زیر در مورد شما صدق می‌کند:

۱) یکی از افراد نزدیک خانواده‌تان (والدین یا خواهر و برادر) به این بیماری مبتلا می‌باشند

بر طبق گفته سازمان دیابت آمریکا، استعداد ابتلا به دیابت نوع ۲ می‌تواند ارثی باشد.

۲) اضافه وزن دارید

بعد از سابقه خانوادگی، معمولا فاکتور دیگری به نام چاقی برای افزایش ریسک ابتلا به دیابت نوع ۲ مطرح می‌شود. افزایش وزن خصوصا در ناحیه شکم، نیاز بدن به انسولین را افزایش می‌دهد. در ابتدا ممکن است پانکراس برای رفع این نیاز انسولین بیشتری ترشح کند، اما با گذشت زمان در این امر با شکست مواجه می‌شود و هنگامی که این اتفاق رخ دهد، قند خون افزایش می‌یابد که این امر می‌تواند سبب آسیب رسیدن به چشم‌ها، سیستم عصبی، کلیه و قلب شود. اما اگر وزن خود را در حد ایده‌ال حفظ کنید، پانکراس دچار استرس نمی‌شود. در حقیقت حتی کاهش ۱۰% وزن بدن نیز می‌تواند ریسک ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش دهد یا بهبود بخشد. همچنین اگر در حال حاضر تشخیص داده شده که شما مبتلا به دیابت هستید نیز کاهش وزن می‌تواند از عوارض آن پیشگیری نماید.

۳) به طور منظم ورزش نمی‌کنید

غیر از بررسی منظم وزن، فعالیت بدنی نیز می‌تواند ریسک ابتلا به دیابت را کاهش دهد. ورزش مقداری از گلوکز خون را برای تولید انرژی در طول فعالیت و بعد از آن مورد استفاده قرار می‌دهد و به این ترتیب موجب کاهش سطح گلوکز خون می‌شود.

۴) رژیم شما از نظر غلات کامل فقیر می‌باشد

رژیم غنی از غلات کامل (روزانه ۳ واحد یا بیشتر از غلات صبحانه سبوس دار، نا‌ن کامل، نان جو، برنج قهوه‌ای یا وحشی) می‌تواند به تنظیم قند خون کمک کند. با مصرف غلات کامل، قند خون شما به طور ناگهانی دچار تغییر نخواهد شد و پانکراس را دچار استرس نخواهد کرد.

آزمایش قند خون:

اگر یک یا تعداد بیشتری از موارد بالا در مورد شما صادق است، ممکن است که شما در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ باشید و باید با پزشک خود مشورت نمایید و آزمایش دهید. آزمایش قند خون ناشتا، یک آزمایش ساده است که برای تشخیص دیابت ترجیح داده می‌شود.

مقدار گلوکز خون در حد ۱۲۶ میلی گرم در دسی لیتر یا بالا‌تر می‌تواند نشانه اختلال در تحمل گلوکز و ریسک بالای ابتلا به دیابت باشد. همچنین ممکن است پزشک بخواهد تا شما تست تحمل گلوکز را انجام دهید که در این آزمایش، محلولی حاوی گلوکز خوراکی به شما داده می‌شود و در زمان‌های مشخص قند خونتان بررسی می‌گردد.

شاید این مطالب را هم بپسندید