ده راه جالب برای وارد کردن فعالیت بدنی در زندگی کودکتان

۱) پیاده روی

هر زمانی و هر جایی که می‌توانید با کودک خود به پیاده روی بروید. پیاده به فروشگاه، پارک، خانه مادربزرگ و خانه دوستان بروید. اجازه ندهید که وضعیت آب و هوا مانعی برای اسفاده از ماشین برای رساندن شما به مقصدی باشد که با پای پیاده هم می‌توانستید بروید. بر پیاده روی در روزهای با آب و هوای سرد یا بارانی هم حساب کنید و آن را امتحان کنید. پیاده روی یکی از آسان‌ترین ورزش‌هایی که می‌توانید انجام دهید حتی برای یک فردی که اضافه وزن زیادی دارد. با کودکتان در هنگام پیاده روی صحبت کنید تا تا ذهنش به سمته اینکه ادامه را خسته‌اش می‌کند نرود. این کار را برایش جالب کنید تا دوباره پیاده روی کردن را از شما بخواهد.

نکته:

اگر سن فرزند شما به اندازه‌ای است که خودش به طور مستقل بتواند به قدم زدن برود، او را برای رسیدن به مقصدی که امکان پیاده رفتن به آنجا هم وجود دارد با ماشین نبرید. او نیاز دارد تا شروع به فکر کردن درباره راه‌های سالم‌تر برای گذراندن روزش دارد که این تفکر می‌تواند با فعال بودن تا حد ممکن آغاز شود.

۲) بیرون بردن حیوانات خانگی

کودکی که تمایل زیادی به پیاده روی، در حیاط بازی کردن، کشف طبیعت و غیره ندارد اگر اجازه پیدا کند که سگش را همراهش به بیرون ببرد شاید متقاعد به این فعالیت‌ها شود. زیرا این کار مود علاقه کودکان است. اگر شما در حال حاضر حیوان خانگی ندارید می‌توانید از دوستتان قرض بگیرید. اگر فرزندتان ببیند که سگش این کار را دوست دارد، ممکن است بیشتر برای بردن او به گردش در خیابان‌ها یا پارک علاقه‌مند شود.

۳) دنبال بازی

بازی‌هایی که دویدن را به همراه خود دارند در حیاط انجام دهید. بازی‌هایی مثل دنبال بازی، قایم موشک، هفت سنگ و… در کودکیتان را به خاطر دارید؟ هیچ دلیلی برای اینکه شما هم نتوانید به همراه کودکتان به حیاط یا بیرون از منزل بروید و او را به بازی تشویق کنید وجود ندارد. بعضی از کودکان واقعا به میزانی سقلمه از طرف والیدینشان برای اینکه بازی کردن را شروع کنند نیاز دارند. اگر آن‌ها توانایی حمل چیزی را به سطوح دارند می‌توانید بازی‌هایی مانند Kickball، فوتبال، flag football را به آن‌ها پشنهاد کنید.

۴) دوچرخه سواری

دوچرخه سواری یک بازی جالب، آسان برای متقاعد کردن خانواده‌تان به ورزش کردن است. می‌توانید در اطراف منزل، پارک یا پیست‌های دوچرخه این ورزش را امتحان کنید. البته مطمئن شوید که هر کدام از شما دارای کلاه ایمنی هستید. اگر کودکتان از دوچرخه سواری کردن ناراضی است می‌توانید به دوچرخه او سوت یا بوق اضافه کنید. بعضی اوقات هم نشان دادن حرکات دوچرخه سواری‌اش به دوستانش تمام چیزی است که می‌تواند اشتیاق او را افزایش دهد.

۵) مسابقه دادن

بچه‌ها را به مسابقه دادن با هم تشویق کنید. چه بر روی پا‌هایشان در حیاط و چه در اطراف منزل با دوچرخه (البته اگر محیط آن امن است). البته مطمئن شوید که مسابقه‌شان منصفانه باشد. مثلا نمی‌توانید کودک دارای اضافه وزن خود را همراه با یک بچه بزرگ‌تر یا فعال‌تر قرار دهید و انتظار داشته باشید که مسابقه‌ای منصفانه داشته باشند. اگر هم نمی‌توانید محیط مسابقه‌ای مناسب برای او پیدا کنید خودتان با او مسابقه دهید (و تلاش نکنید که خودتان برنده باشید). همچنین می‌توانید او را تشویق کنید تا از طریق یک کرونوم‌تر با خودش مسابقه دهد و زمان بگیرید که چه مدت طول می‌کشد تا از نقطه‌ای به نقطه دیگر بدود. وقتی که رکورد زمانی او شروع به کاهش یافتن کند اورا خواهید دید که چطور تلاش می‌کند تا در دفعه‌های بعدی مدت زمانش را کاهش دهد.

۶) دیدار از طبیعت

یکی از راهای معرفی کردن مسیرهای کوه نوردی به به کودک خود این است که از این کار یک بازی برایش بسازید. طبیعت همیشه در حال تغییر است. بنابراین موضوعی برایآن روزتان بردارید: چه کسی می‌تواند زیبا‌ترین صخره را پیدا کند؟ -امروز چند نوع برگ می‌توانیم پیدا کنیم؟

این‌ها می‌توانند برای شما احمقانه به نظر بسند ولی کودکان دوست دارند که ماموریتی داشته باشند و با آن برای مدت بسیار بسیار طولانی‌ای هم سرگرم می‌شوند. فراموش نکنید که همراه خودتان یک کیف بیاورید در نتیجه کودکتان اگر دوست داشت می‌تواند گنج‌هایی که برای خودش پیدا کرده را به خانه بیاورد. (و اگر مناسب آوردن به منزل نیستند، از آن‌ها نخواهید که برای مثال گل هاای را جمع کند که نباید وارد منزل شوند).

۷) معرفی کارهای جدید

فعال بودن هدفی برای تمام عمر است. شما دوست دارید که فرزندتان هر روز فعال باشد و در عین حال او ممکن است لحظه به لحظه از کار که انجام می‌دهد کسل شود. وقتی که کار‌ها کمی شروع به کهنه شدن می‌کنند مثلا تابحال ۱۰۰ دفعه با یکدیگر به پیاده روی رفته‌اید یا او برای ۸۷ دفعه فوتبال بازی کرده است یا لاستیک‌های دوچرخه‌اش از تمرین زیاد شروع به صاف شدن کرده‌اند… او را کمک کنید تا فعالیت جدیدی پیدا کند. او را برای کلاس‌های تنیس ثبت نام کنید. ممکن است او علاقه به اکسیت داشته باشد و یا اسکی رفتن برایش کاری بسیار هیجان باشد. با وجود انواع بسیاری از ورزش‌ها و فعالیت بدنی کودک شما هم یکی از آن‌ها را دوست خواهد داشت. هر فعالیتی که علاقه‌مند به انجام آن بودند تشویقشان کنید. اگر برایشان کارساز نبود دیگری را امتحان کنید.

۸) کارهای روزمره خانه

کارهای حیاط یا دیگر کارهای روزمره خانه می‌توانند بسیار برای شما سنگین باشند پس از انجام دادن همه آن‌ها به تنهایی دست نگه دارید و به فرزند خود اجازه دهید در انجام تعدادی از آن‌ها به شما کمک کنند. او می‌تواند برگ‌ها را از روی زمین جمع کند و به لبه‌های حیاط حمل کند. چمن‌های حیاط را بزند. ماشین را بشوید. بعضی از بچه‌ها به جالب بودن کار برای خودشان توجه نمی‌کنند ولی دیگر کودکان معمولا عاشق ساختن تپه‌های برگ و سپس منفجر کردن آن هستند.

به خاطر داشته باشید:

انتظار زیادی از کیفیت کاری که به کودکان سپرده‌اید نداشته باشید به خصوص اگر هنوز سن کمی دارد. مسئله اصلی کمک کردن او برای کار کشیدن از ماهیچه‌هایش می‌باشد و نه اینکه یک زمین چمن تمیز برای شما خلق کند.

۹) رقصیدن

رادیو را روشن کنید و همراه کودکان خود شروع به حرکت کردن و چرخیدن کنید. آن‌ها اصلا نخواهند دانست که چه چیزی آن‌ها را تشویق می‌کند ولی وقتی شما به همراه‌شان باشید هر کدام از کودکان شروع به خندیدن و تحرک می‌کند. آن‌ها را تشویق به حرکت‌های خلاقانه کنید و کمی از تجربه‌های خود از گذشته را به آن‌ها نشان دهید. کودکانتان باور نخواهند کرد که شما را در حال انجام حرفه‌هایتان می‌بینند.

۱۰) یک اتاق امن بازی برای بچه‌ها بسازید

وقتی که در تمام وقت آبو هوا بارانی است شما ممکن است در بیرون بردن فرزندانتان با مشکل روبرو باشید. بنابراین یک اتاق امن بازی در خانه‌هایتان برای بچه‌ها آماده کنید جاییکه بتواند تا آنقدر که دلش می‌خواهد بدود بپرد و پشتک بزند. همچنین می‌توانید جایی برای بالا رفتن برای کودکتان در منزل ایجاد کنید تا در زمان‌هایی که آب و هوا مناسب نیست بتواند در خانه از آن بالا برود. آیا در خانه بالشت‌های قدیمی دارید؟ اجازه دهید که کودکتان از آن‌ها برای پریدن و غلطیدن و یا پرتاب کردن استفاده کنند. به یاد داشته باشید که تا زمانی که کودکی در منزل دارید قرار نیست که خانه‌تان همیشه تمیز و کامل به نظر برسد. شما ممکن است به آن‌ها اجازه دهید که محیطی امن، پوشش داده شده با بالشت‌ها و پتوهای نرم برای خودشان مخصوص تحرک کردن داشته باشند.

شاید این مطالب را هم بپسندید