۱۰ دلیل خوب برای خوردن شکلات اما از روی فکر و تعقل

آیا عاشق شکلات هستید؟

خانم سینتیا ساس، کارشناس تغذیه و پرفروش‌ترین نویسنده نیویورک تایمز، یک فصل کامل از کتاب خود با عنوان “توی لاغر” را به توصیف فواید شکلات تیره اختصاص داده است. سینتیا، ۱۰ دلیل اصلی برای اینکه شکلات تیره به حفظ سلامتی کمک می‌کند، ارائه نموده است. بیایید با هم نگاهی به این دلایل ده‌گانه، به ترتیب از آخرین به اولین دلیل، بیاندازیم.

۱) چربی اشباعی که در شکلات تیره وجود دارد با سایر چربی‌های اشباع که در مواد غذایی مثل همبرگر یا شیر کامل، یافت شده و باعث مسدود شدن سرخرگ‌ها می‌شوند، تفاوت دارد. این چربی، نوعی چربی منحصر به فرد به نام اسید استئاریک است که بخش اعظم آن در بدن به اسید اولئیک تبدیل می‌شود. اسید اولئیک، نوعی چربی غیراشباع تک‌زنجیره است که برای قلب مفید می‌باشد و مشابه اسیدهای چرب غیراشباع تک‌زنجیره موجود در روغن زیتون است.

۲) یک مطالعه نشان می‌دهد که خطر مرگ  ناشی از بیماری‌های قلبی در کسانی که از حمله قلبی جان سالم به در برده‌اند، با خوردن شکلات، دو بار در هفته و در یک بازه زمانی دو ساله، به میزان ۳ برابر کاهش پیدا می‌کند.

۳) ترکیبات طبیعی موجود در شکلات، مانع از چسبیدن کلسترول به دیواره سرخرگ‌ها شده و خطر حمله قلبی و سکته را کاهش می‌دهد.

۴) آنتی‌اکسیدان‌های موجود در کاکائو، دیواره رگ‌های خونی را آرام کرده و فشار خون را کاهش می‌دهند و گردش خون را بهبود می‌بخشند. این بدین معنی است که نقل و انتقال اکسیژن و مواد مغذی به همه سلول‌ها، با کیفیت بهتری انجام می‌شود.

۵) شکلات تیره، حاوی کافئین است اما اثر آن، چندان زیاد نیست. در ۳۰ گرم شکلات تیره ۷۰٪، در حدود ۴۰ میلی‌گرم کافئین وجود دارد. حال آنکه در ۲۴۰ میلی‌لیتر (یک لیوان) قهوه دم‌کرده، ۲۰۰ میلی‌گرم کافئین و در چای سیاه غلیظ، ۱۲۰ میلی‌گرم کافئین وجود دارد.

۶) شکلات تیره، عدم تعادل ناشی از استرس را در بدن تصحیح می‌نماید و هورمون‌های استرس را به میزان چشمگیری، کم می‌کند. این یک خاصیت بسیار مفید شکلات تیره است زیرا افزایش هورمون‌های استرس، با افزایش چربی شکم در ارتباط است.

۷) شکلات، حاوی همان آنتی‌اکسیدان‌هایی است که در شراب قرمز و چای یافت می‌شوند و فعالیت مغزی را تقویت می‌نمایند.

۸) در شکلات تیره، منیزیم وجود دارد. این ماده معدنی، علائم قبل از قاعدگی مثل انقباضات، احتباس آب، خستگی، افسردگی و تحریک‌پذیری را آرام می کند.

۹) کسانی که از شکلات تیره استفاده می‌کنند، در مقایسه با کسانی که شیرکاکائو می‌نوشند، بدون کوچکترین زحمتی، ۱۵٪ کالری کمتری دریافت می‌کنند. همچنین، این افراد، کمتر دچار هوس خوردن شیرینی‌جات، مواد غذایی شور یا چرب می‌شوند.

۱۰) شکلات تیره حاوی ترکیبات طبیعی خاصی است که باعث ایجاد حس شادی و خوشی در فرد می‌شوند و این احساسات شبیه همان حسی که در اثر عاشق شدن به فرد دست می‌دهد.

شاید این مطالب را هم بپسندید