چگونه از روی فکر غذا بخوریم

۶ روش برای بافکر غذا خوردن

وقتی که با یک فرد برخورد می‌کنید، از کجا می‌فهمید که این شخص از روی فکر و تعقل، غذا می‌خورد؟ این افراد، در هنگام خوردن غذا، دست به کارهای منحصر به فردی می‌زنند. این کارها، گرچه ساده به نظر می‌رسند اما اغلب آنها نیاز به تمرین دارند. اگر می‌خواهید توانایی خود در بافکر غذا خوردن را تقویت کنید، از این کارها شروع کنید!

۱) افرادی که بافکر غذا می‌خورند، اهل ناخنک زدن هستند. شاید بهتر باشد که برای توصیف این افراد از کلماتی مثل انتخاب‌کننده یا هدفمند، به جای ناخنک‌زن، استفاده کنیم. افرادی که بافکر غذا می‌خورند، ابتدا غذا را مزه می‌کنند و اگر از غذا خوششان نیاید، آن را نمی‌خورند، درست مانند ناخنک زدن به غذا. همچنین، آنها غذا را مطابق میل خود تغییر می‌دهند یعنی مثلاً در رستوران، از گارسون درخواست می‌کنند که تغییرات کوچکی مطابق با خواسته آنها در غذا ایجاد کند.

۲) افرادی که بافکر غذا می‌خورند، قبل از سیر شدن کامل، دست از غذا می‌کشند. مردم کلمه “سیر شدن” را به درستی به کار نمی‌برند. افرادی که بافکر غذا می‌خورند، به قدری غذا میل می‌کنند که دیگر گرسنه نباشند و یا گرسنگی آنها ارضا شده باشد. رفع گرسنگی با پر کردن شکم، تفاوت زیادی دارد. اگر برای پر شدن شکم، غذا بخورید، تا به خودتان بیایید، دیگر دیر شده و پرخوری کرده‌اید.

۳) افرادی که بافکر غذا می‌خورند، خودشان را آرام می‌کنند. این کار ساده‌ای نیست. ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که ما را دچار استرس می‌کند، غذا خوردن هم از این قاعده مستثنی نیست. اما افرادی که از فکر خود در غذا خوردن، استفاده می‌کنند، خودشان را از نظر روحی،‌ آرام می‌کنند و یا حداقل سعی می‌کنند که کمتر تحت تأثیر استرس قرار بگیرند.

۴) افرادی که بافکر غذا می‌خورند، بخشنده و منعطف هستند. بله، این افراد هم گاهی دچار پرخوری می‌شوند! اما آنها درصورت پرخوری، دچار خودآزاری و سرزنش خود نمی‌شوند. آنها می‌دانند که فردا، روز دیگریست و می‌توان از لغزش امروز، چشم‌پوشی کرد. آنها در وعده غذایی بعدی یا در میان‌وعده بعدی، دوباره به برنامه خود بازگشته و مجدداً از روی فکر غذا می‌خورند. شما بر روی همین لحظه خود کنترل دارید. گذشته، تمام شده است. لحظه حال را دریابید.

۵) افرادی که بافکر غذا می‌خورند، قبل از خوردن غذا، میزان گرسنگی خود را اندازه می‌گیرند. کلید این کار این است که در لحظه زندگی کنید. هر زمان که تمایل به خوردن غذا پیدا می‌کنید باید کمی مکث کرده و گرسنگی خود را بررسی کنید. شاید گرسنگی شما واقعی نبوده و بیشتر از روی احساسات خود به سوی غذا کشیده می‌شوید.

۶) افرادی که بافکر غذا می‌خورند، عادات قدیمی خود را ترک می‌کنند. وقتی که از عاداتی که مانع از پیشرفت‌تان می‌شوند، مطلع باشید (مثل انجام کارهای متعدد در حین غذا خوردن یا ریزه‌خواری در زمان اضطراب)، می‌توانید انرژی و توجه بیشتری را بر روی این عادات صرف نموده و آنها را تغییر بدهید. گاهی در واقع باید نحوه غذا خوردن خود را تغییر بدهید، نه نوع غذایی را که می‌خورید.

اینها تنها چند نمونه از راهکارهای بافکر غذا خوردن بودند که با شما در میان گذاشتیم. تحقیقات در این زمینه همچنان ادامه دارد. مانند تحقیقی که در سال ۲۰۱۳ توسط Beshara، Hutchinson و Wilson صورت گرفت و در مجله “اشتها” به چاپ رسید و مشخص شد که شرکت‌کنندگانی که از سطح آگاهی و توجه بیشتری برخوردار بودند، در غذا خوردن نیز با توجه و تفکر بیشتری رفتار نموده و حجم کمتری از غذا را مصرف می‌نمودند. همچنین تحقیقات دیگری نیز نشان ‌می‌دهند که از روی فکر غذا خوردن به کاهش وزن و کاهش شاخص توده بدن (BMI) منجر می‌شود (این تحقیقات توسط Dalen در سال ۲۰۱۲، Framson در سال ۲۰۰۹، Trapper در سال ۲۰۰۹ و Timmerman و Brown در سال ۲۰۱۲ صورت گرفتند).

 

شاید این مطالب را هم بپسندید