تصمیمات جدید برای کاهش وزن در سال جدید

مجله People در شماره اخیر خود به مطلبی تحت عنوان “آنها نیمی از سایز بدن خود را کم کردند” پرداخته است. این مطلب، به بررسی افراد عادی که توانسته‌اند بیش از ۵۰ کیلوگرم از وزن خود را بدون استفاده از دارو‌های لاغری یا عمل جراحی، کاهش بدهند، پرداخته است.

واقعاً نمی‌توان عکس‌های قبل و بعد این افراد را در مجله دید و شگفت‌زده نشد. این تصاویر، به شدت باعث جذب مشتری می‌شوند. اما چرا ما تا به این حد شیفته دیدن این تصاویر هستیم؟ شاید به این علت که به دنبال “راز” کاهش وزن چشمگیر هستیم. ما می‌خواهیم بدانیم که این افراد چگونه به خودشان انگیزه داده‌اند و از چه ابزاری برای ایجاد چنین تغییرات اساسی در زندگی خود، استفاده نموده‌اند.

خلاصه اینکه این تصاویر برای ما الهام‌بخش هستند. افراد درون این عکس‌ها، ستارگان مشهور که مربی شخصی یا پول هنگفت داشته باشند، نیستند. آنها شاغل بوده و دارای فرزند هستند و درآمد آنها نیز هنگفت نیست. برخی از مردم به جای برنامه‌های پرهزینه، از برنامه‌های کاهش وزن معروف که به صورت رایگان یا با هزینه کم از طریق اینترنت در اختیارشان قرار می‌گیرد، استفاده می‌کنند.

سه نکته در داستان زندگی همه این افراد، مشترک است. این نکات، راز نیستند اما نشان‌دهنده علت موفقیت این افراد می‌باشند:

۱) الزام و تعهد برای تغییر

اولین قدم ضروری چیست؟ آنها معتقد بودند که می‌توانند از عهده این کار بربیایند. این بخش از کاهش وزن، اغلب بخش سختی است. نیمی از مبارزه شما برای کاهش وزن در این است که اجازه ندهید که تردیدها و ترس‌های شما به موانعی بر سر راه شما تبدیل شوند. اگر فکر کنید که نمی‌تواند از عهده‌اش بربیایید، این فکر مانند یک پیشگویی در درون شما ریشه می‌دواند. به عبارت دیگر، شما به طور ناخودآگاه دست به کارهایی می‌زنید که باعث می‌شوند به هدف خود نرسید. پس قدم اول این است: باور.

۲) از روی فکر غذا خوردن

شرکت‌کنندگان، به طور کلی درباره شیوه جدید توجه به محتوای غذاها و نحوه خوردن آنها، صحبت کرده بودند. بسیاری از افراد، تا قبل از آن از میزان غذای مصرفی خود و نیز از محتوای تغذیه‌ای غذاها، آگاه نبودند. اما با شروع رژیم کاهش وزن، برخی از آنها شروع به یادداشت‌برداری از غذاهایی که می‌خوردند و نیز خرید غذاهای جدید یا استفاده از روش امتیازدهی به غذاها نمودند تا میزان مصرف غذا از دست‌شان خارج نشود. برخی دیگر نیز از روش بافکر غذا خوردن استفاده نمودند. قدم دوم: آگاهانه و از روی فکر، غذا بخورید.

۳) با نشانه‌های پرخوری احساسی آشنا شوید

این مورد، یکی از عمده‌ترین دلایل شکست رژیم کاهش وزن است. شما می‌توانید نوع غذایی که می‌خورید را تغییر بدهید اما اگر با عواملی که شما را به پرخوری احساسی سوق می‌دهند، آشنایی نداشته باشید، به احتمال زیاد با شکست مواجه خواهید شد. برخی از شرکت‌کنندگان، اسامی مثل “پرخور دزدکی” یا “پرخور احساسی” را بر روی خود گذاشته بودند. آنها باید پرخوری احساسی خودشان را با عادات سالم دیگر جایگزین می‌کردند. قدم سوم: جایگزین نمودن پرخوری احساسی با عادات سالم

تغییر، به خصوص در کاهش وزن، یک فرایند است. اینگونه نیست که یک روز تصمیم به کاهش وزن بگیرید و در یک چشم برهم‌زدن لاغر شوید. مراحل تغییر که در ادامه مطلب ارائه می‌کنیم، به خوبی بیانگر این فرایند می‌باشند (Prochaska, J.O و DiClemente, C.C.، سال ۱۹۸۳(.

مرحله اول:

قبل از تفکر:

در این مرحله، شما به وزن خود، به نحوه غذا خوردن یا به سلامتی خود، به چشم یک مشکل نگاه نمی‌کنید. شاید در این مرحله در حال انکار خطراتی هستید که در نتیجه وزنی که دارید، شما را تهدید می‌کنند. پزشک شما یا همسر شما ممکن است که بیش از خود شما نگران وضعیت شما باشند.

مرحله دوم:

تفکر:

در این مرحله، شما درباره تغییر عادات غذایی خود فکر می‌کنید. اما هنوز به طور کامل آماده ایجاد این تغییرات نیستید. گرچه به بافکر غذا خوردن، تمایل پیدا کرده‌اید.

مرحله سوم:

آماده‌سازی:

در این مرحله، شما در حال آماده شدن برای ایجاد برخی تغییرات هستید. شاید یک دستگاه تردمیل بخرید یا یک کتاب جدید درباره تغذیه سفارش بدهید. شما در حال شروع ایجاد یکسری تغییرات کوچک هستید.

مرحله چهارم:

اقدام به عمل:

در این مرحله، شما برای اقدام کردن، آماده‌اید. شما شروع به تغییر دادن عادات غذایی و انجام ورزش، می‌کنید. شما به جایی رسیده‌اید که از نظر ذهنی، آگاهی بیشتری نسبت به اینکه چقدر و چه چیز باید بخورید، پیدا کرده‌اید.

مرحله پنجم:

حفظ تغییرات جدید:

در این مرحله، روش‌های جدیدی که برای بافکر غذا خوردن اتخاذ کرده‌اید، آسان‌تر شده و به عادت تبدیل می‌شوند.

مرحله ششم:

بازگشت:

در این مرحله، شما ممکن است که دچار لغزش شده و به عادات سابق خود برگردید، اما بر روی خودتان کار می‌کنید تا دوباره به عادات جدید، برگردید.

ما می‌توانیم همین مراحل را به مطلبی که در مجله People نوشته شده بود نیز ارجاع بدهیم. در مطلب این مجله، تصاویری از “قبل” افراد را می‌بینیم. این زمانی است که افراد در مرحله اول، یعنی مرحله قبل از تفکر قرار دارند. به عبارت دیگر، آنها حتی به ایجاد تغییر در رفتار خود هم فکر نمی‌کنند یا در زمان انداختن آن عکس، هیچ اقدامی برای کاهش وزن، انجام نداده‌اند. سپس، تصویر بعد افراد را می‌بینیم. در واقع، ما سایر مراحلی را که این افراد طی کرده‌اند تا به مرحله آخر رسیده‌اند را نمی‌بینیم. اما نباید فراموش کنیم که آنها تمام مراحل ششگانه فوق را طی کرده‌اند.

ای کاش مقاله بعدی مجله People بتواند برخی از این مراحل را به ما نشان بدهد. این کار، تصویر گسترده‌تری از این فرایند را در اختیار ما قرار می‌دهد. در نتیجه، افرادی که این تصاویر را می‌بینند، متوجه خواهند شد که فرد با کمک چوب جادو از قبل به بعد تبدیل نشده است. همچنین، بهتر است که در کنار جنبه زیبایی کاهش وزن، به مقوله فوایدی که برای سلامتی دارد نیز اشاره شود، مثل بهبود فشار خون، کاهش نیاز به مصرف دارو، کاهش کلسترول و بسیاری دیگر از فواید کاهش وزن که با چشم قابل دیدن نیستند.

اگر بهبود سلامتی شما، در اولویت تصمیمات شما برای سال جدید قرار دارد، خبر بسیار خوبی است. همانطور که در مطلب الهام‌بخش مجله People مشاهده کردید، تغییر، یک امر امکانپذیر است. به همه افرادی که در مقاله این مجله، در کاهش وزن به موفقیت رسیده بودند، تبریک می‌گوییم. کارشان فوق‌العاده بوده است! خوشحال می‌شویم که شما نیز داستان موفقیت خودتان را با ما در میان بگذارید.

شاید این مطالب را هم بپسندید