چگونه تصویر تقسیمات بشقاب غذا، به بافکر غذا خوردن شما کمک می‌کند

آیا از دیدن تصویر هرم غذایی در قالب یک بشقاب که مقادیر مناسب غذای توصیه شده روزانه را به شکل ساده‌تری به شما نشان می‌دهد، لذت می‌برید؟ اگر چنین است، باید بدانید که شما تنها نیستید زیرا تصویر این بشقاب، در بین خیلی از افراد دیگر نیز به محبوبیت رسیده است. البته برخی از افراد، تصاویری را که با جزئیات بیشتری به موضوع مقادیر مناسب غذای روزانه پرداخته‌اند، ترجیح می‌دهند اما تصویر بشقابی که ما از آن صحبت می‌کنیم، یک تصویر ساده و آسان است و همه افراد می‌توانند استفاده از آن را فرا گرفته و به خاطر بسپارند. این تصویر به ما کمک می‌کند تا توجه بیشتری به غذا مصرفی خود داشته باشیم. خانم میشل اوباما، همسر رئیس جمهور آمریکا، همراه با ژنرال بنجامین و آقای تام ویلساک، وزیر کشاورزی، بانی معرفی این بشقاب راهنمای رژیمی شده‌اند تا اطلاع رسانی بهتری برای سالم غذا خوردن در جامعه صورت گیرد.

اما علت استقبال خوب از این تصویر چه بود؟ به نظر می‌رسد که این علامت این پیام قدرتمند را به شما انتقال می‌دهد که باید آنچه را که درون بشقاب است با فکر و اندیشه میل کنید. هیچ‌گونه عدد یا محدوده اعدادی در این تصویر به چشم نمی‌خورد. کافیست که هرم غذایی قبلی را در ذهن خود تصور کنید که مملو از اطلاعات تغذیه‌ای بود. البته هرم غذایی هم فاقد محاسبات ریاضی و اعداد پیچیده بود اما با این وجود، بنابه دلایل متعددی، چندان برای ما خوشایند نبود. آیا می‌توانید به یاد بیاورید که مقدار واحد هر گروه از غذاها در هرم غذایی، چه مقدار بود؟ البته پیچیدگی هرم غذایی سابق، چندان ربطی به اعداد گیج‌کننده موجود در آن نداشت بلکه بیشتر به دلیل حسی بود که در ما ایجاد می‌کرد. اما تصویر جدید، افراد را به جای اینکه از سالم غذا خوردن فراری بدهد، آنها را به سالم غذا خوردن، تشویق می‌کند و این اولین قدم مهم محسوب می‌شود.

حتی بانوی اول آمریکا هم به اثر مفیدی که این تصویر جدید بر افزایش آگاهی و توجه افراد دارد، صحه می‌گذارد. بنابر اظهارات خانم اوباما “این تصویر، یک یادآور سریع و ساده برای همه ماست تا به عنوان یک مادر، نسبت به غذاها با آگاهی بیشتری برخورد کرده و این امر به والدین در سراسر کشور، کمک شایانی خواهد کرد.”

اما تصویر این بشقاب غذایی، چگونه به بافکر غذا خوردن، کمک می‌کند؟ توجه داشته باشید که نحوه غذا خوردن شما به اندازه نوع غذایی که می‌خورید، مهم است.

  • حتماً متوجه شده‌اید که این بشقاب، هیچ قانون سخت یا مطلقی ندارد. قوانین زیاد، گاهی دست و پاگیر شده و بیش از حد باعث یادآوری رژیم گرفتن می‌شوند که این یادآوری بیش از حد، چندان خوشایند نیست.
  • پرخوری، اغلب ناشی از عدم توجه به اندازه غذای مصرفی است. پیام اصلی این بشقاب نیز خیلی ساده بوده و آگاهی از اندازه هر یک از گروه‌های غذایی را به ما یادآوری می‌کند.
  • این یادآور تصویری، بر روی تعادل در خوردن غذاها تأکید داشته و ما را متوجه پایه و اساس تغذیه، یعنی گروه‌های غذایی می‌کند.

نحوه بافکر غذا خوردن:

برای کودکان: در اینجا، برخی از کارهایی را که می‌توانید برای معرفی تصویر بشقاب غذایی به کودکان از سنین پایین انجام بدهید، به شما معرفی می‌کنیم.

– تصویر بشقاب را پرینت کرده و هر بخش از آن را قیچی و جدا نمایید و یک پازل درست کنید. درباره بخش‌های مختلف این پازل، صحبت کنید. از کودک خود بپرسید که بزرگترین بخش،‌ مربوط به کدام گروه غذایی است؟ چرا این بخش،‌ باید بزرگتر از سایر قسمت‌ها باشد؟ برای پر کردن فنجان لبنیات، چه روش‌های دیگری می‌توان به کار برد؟ ماست، شیر، بستنی و غیره.

 

شاید این مطالب را هم بپسندید