چگونه عادات غلط خود را اصلاح کنیم

اگر اصلاح عادات غلط کار ساده‌ای بود، دیگر مراکز ترک سیگار یا کمک به کاهش وزن به یک تجارت تبدیل نمی‌شدند. اما لازم نیست که ما بگوییم، شما خود خوب می‌دانید که ترک عادات غلط کار سختی است. فقط به یاد داشته باشید که شهر رم یک روزه ساخته نشد. خداحافظی با عادات غلط نیز به ماه‌ها زمان نیاز دارد.

وقتی شما سعی در ترک عادتی دارید، لازم است تا استراتژی‌‌هایی را برای فهم این اضطرار و پیشگیری از بازگشت به سوی عادات قبلی تعیین نمایید.

در اینجا برایتان بازگو شده که چگونه بدون دچار شدن به ضعف و تردید از روی آوردن به این عادات دوری کنید:

۱) آرام پیش بروید

عادات غلط به سختی می‌میرند و هر چه زمان بیشتری از این عادات شما گذشته باشد، زمان بیشتری نیز برای ترک آن‌ها لازم خواهید داشت. بنابراین، این کار را با عجله و ناگهانی انجام ندهید. با این حال گاهی اوقات هم ترک ناگهانی می‌تواند کارامد باشد، اما این تنها برای تعداد محدودی از افراد کاربرد خواهد داشت، ولی برای اکثریت، بهتر است که مرحله به مرحله بیاموزند که چگونه عادات غلط خود را ترک کنند.

– راه حل:

به جای اینکه ناگهان به طور کلی عادت خود را کنار بگذارید، سعی کنید آن را کمتر انجام دهید و زیاده‌روی نکنید. هر‌گاه که احساس کردید کنترل خود را بازیافته‌اید، بیشتر از آن کار دوری کنید. این متد اصلاح می‌تواند در مورد ترک بسیاری از عادات موفقیت آمیز باشد. با گذشت زمان شما قادر خواهید بود که بیشتر و بیشتر از عادت غلط خود دوری کنید و سرانجام آنرا به کلی ترک نمایید.

۲) دلیل گرفتاری خود به آن عادت را شناسایی کنید

چه چیزی شما را به انجام این کار تحریک می‌کند؟ اضطراب، بی‌حوصلگی، خستگی و افسردگی، اغلب در بطن عادات غلط طولانی مدت ما جای دارند. اگر فکر می‌کنید که احساس خاصی به طور مزمن در این امر نقش دارد، می‌توانید از یک مشاور در این زمینه کمک بگیرید و در مورد راه‌های مقابله با آن بحث نمایید.

راه حل:

شرایطی را که تحت آن عادت غلط خود را انجام می‌دهد شناسایی کنید، مکان یا احساسی که باعث می‌شود تا یک جعبه شیرینی را به تنهایی ببلعید یا ناخ‌‌نهایتان را بجوید. آن‌ها را یادداشت کنید و از شدید تا متوسط طبقه‌بندی نمایید. سپس می‌توانید روی استراتژی‌های لازم برای مقابله با آن‌ها کار کنید.

۳) از شرایط وسوسه انگیز دوری کنید

شما خود می‌دانید که باید از غذاهای ناسالم دوری کنید، اما هر بار که با دوستانتان به کافی شاپ می‌روید یا با خانواده خود به رستوران فست فود می‌روید، نمی‌توانید خود را کنترل کنید.

راه حل:

در طول چند هفته اول که تازه عادت خود را ترک کرده‌اید سعی کنید از شرایط وسوسه انگیز دوری کنید. با این کار چندین هفته زمان دارید تا قبل از اینکه در شرایط با ریسک بالا قرار بگیرید، اعتماد به نفس و اراده خود را بالا برید.

۴) الگوهای رفتاری جدید بسازید

آیا هروقت که استرس دارید ناخن‌های خود را می‌جوید یا به سیگار پناه می‌برید؟ یا هر وقت که بی‌حوصله هستید؟

راه حل:

دفعه بعدی که در این شرایط قرار گرفتید و بی‌اختیار خواستید تا عادت قبلی خود را تکرار کنید، چند لحظه صبر کنید و کار دیگری انجام دهید: تا ۵۰ بشمارید، دستان خود را از بازو تا نوک انگشت‌هایتان بکشید. می‌توانید لیستی از این کارهای جایگزین تهیه نمایید تا آن‌ها را با عادات غلط خود جایگزین کنید.

۵) خود را برای شرایطی که ممکن است تحت آن به عادت قبلیتان بازگردید آماده کنید

همه چیز خوب پیش می‌رود تا اینکه یک روز، خیلی خسته هستید و روز سختی داشته‌اید، می‌خواهید که برنامه‌تان را متوقف سازید، دچار لغزش می‌شوید و به سوی عادات قدیمی خود بازمی‌گردید.

راه حل:

مدام به این فکر نکنید که شما قادر نخواهید بود تا از پس این تصمیم برآیید و به خود نگویید: من نمی‌توانم این کار را انجام دهم. به این بازگشت خود به عنوان یک قدم کوچک به عقب بنگرید و بر روی گام‌های بسیاری که می‌توانید به سمت جلو بردارید تمرکز نمایید. حالا زمان آن است که آسیب را کنترل کنید. این بازگشت شما می‌تواند یک اشتباه موقتی باشد یا اینکه بازگشتی کامل به عادات قبلی.

اما برای این کشمکش ذهنی راه فرعی و دررویی هم وجود دارد. خلاق باشید و این بازگشت را ارزیابی و آنالیز نمایید، ببینید چرا این اتفاق رخ داده و در چه شرایطی؟ شما چه احساسی داشتید و برای پیشگیری از اتفاقات مشابه که ممکن است دوباره رخ دهد باید چه کار کنید؟ سپس دوباره تمام نیروی خود را برای ترک عادتتان به کار برید.

شاید این مطالب را هم بپسندید