خوردن غذاهای خوشمزه، بدون افتادن در دام زیاده‌روی

چهار درس ارزشمند از Julia Childs درباره غذا خوردن

جولیا می‌گوید، تنها زمان مناسب برای خوردن غذای رژیمی فاصله زمانی است که منتظر پختن و آماده شدن استیک هستید.

Julia Childs یکی از معروف‌ترین سرآشپزهای جهان است که جملات قصار جالب‌توجهی درباره مقوله غذا ارائه نموده است. بیوگرافی وی در کتابی توسط Bob Spitz گردآوری شده است. برای بسیاری از ما، خوردن غذاهای خوشمزه،‌ بدون افتادن در ورطه پرخوری، یکی از سخت‌ترین کارهاست. بیوگرافی جولیا به ما نشان می‌دهد که او مهارت منحصر به فردی در خوردن غذا از روی فکر و آگاهی، داشته است.

اگر شما نیز این کتاب را می‌خوانید، مراقب باشید زیرا در صفحه ۱۱۹ این کتاب، با غذاهای وسوسه‌انگیزی مثل سوفله پنیر، املت قارچ، سس بشامل و بسیاری خوراکی‌های خوشمزه دیگر، مواجه خواهید شد که باعث گرسنگی می‌شوند.

در اینجا، ۴ نکته از بیوگرافی جولیا را برای کسانی که می‌خواهند از غذاهای خوشمزه و استثنایی به صورت آگاهانه استفاده کنند، معرفی می‌کنیم.

۱) خوشبختانه، آشپزی مهارتی است که می‌توان آن را آموخت

وقتی که صحبت از روش‌های پخت غذای خانگی برای بافکر غذا خوردن و کنترل وزن و سلامتی، می‌شود، اغلب افراد این شکایت را دارند که “من که آشپزی بلد نیستم”. جولیا الگوی خوبی برای شماست تا بدانید که لازم نیست که از بدو تولد، یک آشپز خوب باشید. او به این نکته اعتراف کرده است که بارها در زمان قبل از ازدواج با این مشکل مواجه شده است که هیچ اطلاعاتی در زمینه آشپزی نداشته است.

آنچه که جولیا انجام داد این بود: تمرین، تمرین و تمرین. او مدت‌ها قبل از اینکه آشپزی را به دیگران بیاموزد، به مدرسه آشپزی رفت تا آشپزی را یاد بگیرد. قبل از اینکه بتواند یک دستور غذایی را به بهترین شکل تهیه کند، بارها و بارها، آن را تهیه و تمرین نمود. در حقیقت، بیش از یک سال طول کشید و ۱۳۰ کیلوگرم آرد مصرف نمود تا بتواند دستور تهیه یک نوع نان را اختراع کند.

جمله‌ای از جولیا چایلدز: “وقتی که شروع به پخت غذا کردم، ۳۲ سال سن داشتم. تا قبل از آن، فقط غذا خوردن را بلد بودم.”

۲) ارتباط مستمر و فعال با غذا

رابطه عاشقانه بین جولیا، شوهرش و غذا، واقعاً مسحورکننده است. عشق آنها به غذا و آرزوی جولیا برای برقراری ارتباط بین همسر و غذا، یکی از پراحساس‌ترین بخش‌های رابطه آنها با یگدیگر بوده است. همه ما همین‌گونه‌ایم. همه ما سعی می‌کنیم که با کمک غذا، شریک زندگی خودمان را خوشحال کنیم. یک دقیقه به نقشی که غذا در روابط خود شما در زندگی شخصی‌تان ایفا می‌کند، فکر کنید.

جمله‌ای از جولیا چایلدز: “من فکر می‌کنم که دقت در پخت غذا یعنی عشق. آیا شما اینگونه فکر نمی‌کنید؟ یکی از عاشقانه‌ترین کارهایی که می‌توانید برای کسی که عاشقش هستید،‌ انجام بدهید این است که برای او غذا بپزید و این کار، دست کمی از یک هدیه ولنتاین ندارد.”

۳) غذای متحول‌کننده

در صفحه ۱۷۲ کتاب بیوگرافی جولیا، وقتی که او به توصیف عکس‌العمل خود در هنگام خوردن صدف خوراکی در پاریس برای اولین بار، می‌پردازد، با وجود اینکه او اشاره‌ای به “بافکر غذا خوردن” نمی‌کند اما این مفهوم را می‌توان از توصیفات او استنباط کرد. در بدو ورود او به پاریس، او به سراغ دو غذا که از قبل با آنها آشنایی داشته است، می‌رود. سپس، یک شب یک غذای جدید سفارش می‌دهد. او می‌گوید که، “درست مانند این بود که یک نفر به من نشان بدهد که غذا خوردن واقعی، برای لذت بردن از طعم آن و نه صرفاً پر کردن شکم با غذا، چه معنایی دارد.” خوردن این غذا، یک نقطه عطف برای او بود تا از آن به بعد، غذاها را به شیوه جدیدی میل کند. شاید شما هم با غذایی برخورد کرده باشید که به نقطه عطفی برای شما تبدیل شده باشد. این غذا یعنی همان غذایی که باعث شده است که شما نه برای خوردن بلکه برای لذت بردن از غذا، آن را خورده باشید.

جمله‌ای از جولیا چایلدز: “همه چیز باید تعادل داشته باشد … حتی خود تعادل.”

۴) فقط با فکر و اندیشه غذا بخورید

در کتاب بیوگرافی جولیا، صحبت‌های زیادی درباره غذا شده است و خوشبختانه تا صفحه ۴۶۱، هیچ اشاره‌ای به حساسیت درباره وزن نشده است (این کتاب یک کتاب طولانی و مشتمل بر ۵۵۸ صفحه است!). جولیا اشاره می‌کند که در حدود سال ۱۹۸۹، مفهوم “پلیس غذایی” شکل گرفت. او توضیح می‌دهد که در آن زمان ناگهان، کره، خامه، گوشت گوساله، شکر، مغز استخوان، سیب‌زمینی و چربی، تبدیل به کلمات ناشایستی شدند که دیگر برای بیان در برنامه‌های تلویزیونی، مناسب نبودند. این مسأله باعث شگفتی او شده بود که “چه بلایی سر کلمه قدیمی اما ارزشمند “تعادل” آمده است.” (صفحه ۴۶۱ کتاب). البته حق هم دارد. افرادی که از روی فکر و اندیشه غذا می‌خورند، یاد گرفته‌اند که چگونه به غذا خوردن خود ، حتی وقت‌هایی که غذای خوب می‌خورند و بدون اینکه وسواس کالری داشته باشند یا حتی بدون اینکه خودشان را وزن کنند، توجه کنند. به همین دلیل است که جولیا در دهه ۸۰، متوجه بروز اضطراب در نحوه غذا خوردن افراد شد.

جمله‌ای از جولیا چایلدز: “همانطور که ما در بنیاد شراب و غذا،‌ می‌گوییم، کمی از هر چیز بخورید و به سراغ لقمه‌های بعدی از همان خوراک، نروید. از همه چیز یک مقدار کم بخورید. زیاده‌روی نکنید. و به این ترتیب، همه چیز خوب پیش خواهد رفت.”

جولیا چایلدز، نمونه‌ای از این پند قدیمی است که می‌گوید، “کاری را که به آن علاقه داری، انجام بده و بگذار دیگران از تو تقلید کنند.” خود او این مسأله را چنین مطرح می‌کند، “راهی را انتخاب کن که مشتاق آن هستی و رغبت و علاقه خود را در انجام آن حفظ کن.”

طبق آنچه که در بیوگرافی وی آمده است، او هیچگاه در پی تبدیل شدن به یک ستاره نبود و وقتی هم که این اتفاق افتاد، برحسب اتفاق نبود. مانند بسیاری از افراد سرشناس دیگر، شما زمانی به نقطه اوج و شگفتی می‌رسید که کار کنید و برای آنچه که برای‌تان مهم است، زحمت بکشید.

از Bob Spitz بابت کتاب روشنگر خود درباره جولیا چایلدز، متشکریم. جولیا یکی از پیشگامان در عرصه فعالیت خود و یک فرد الهام‌بخش برای بسیاری از افراد است.

شاید این مطالب را هم بپسندید