چگونه بهترین دوست خود باشید

چگونه می‌توانید بیاموزید تا خود را بیشتر دوست داشته باشید؟ همانگونه که با دیگران دوست می‌شوید و آن‌ها را دوست می‌دارید.

زمانی را به شناخت خود اختصاص دهید، پشتیبان خود باشید، خود را مدام سرزنش نکنید و مهم‌تر از همه این‌ها برای خود به دنبال چیزهای خوب باشید

توصیه‌های ما را برای دوست داشتن خود به کار برید:

۱) لیستی از مزیت‌های خود تهیه کنید

لیست خود را اغلب اوقات بخوانید. این لیست می‌تواند شامل هرچیزی باشد: مثلا یک خواننده خوب یا یک مادر خوب. حالا که شما یک جراح مغز یا یک سوپر استار نشده‌اید چه اتفاقی افتاده؟ تنها تعداد کمی از مردم توانسته‌اند سوپر استار یا یک جراح مغز ماهر شوند، با همه این‌ها شما فردی مفید، ارزشمند و دوست داشتنی هستید.

۲) هر روز از خود تعریف و تمجید نمایید

بر روی ویژگی‌های مختلف خود تمرکز کنید، صدای خوبتان، پوست زیبایتان، خوش تیپیتان و با صدای بلند بگویید: من….. خود را دوست دارم. ممکن است در ابتدا این کار را به اجبار انجام دهید ولی بدانید این کار روش مفیدی برای مقابله با عدم اعتماد به نفس است.

۳) کارهایی انجام دهید که فکر می‌کنید باعث می‌شوند تا شما احساس بهتری در مورد خود داشته باشید

این کار‌ها می‌تواند شامل هر کاری باشد مثل تغیر مدل مویتان یا کاهش ۵ کیلوگرم از وزنتان. ابتدا از موارد ساده‌تر شروع کنید تا برای موارد سخت‌تر و تلاش‌های آینده، اعتماد به نفس بیشتری پیدا کنید.

۴) به خود هدایای لذت بخش دهید

گل، لباس. همانطور که کسی را که دوستش دارید غافلگیر می‌کنید. شما این کار را انجام می‌دهید تا او احساس بهتری پیدا کند، آیا شما خود، ارزش چنین پاداشی را ندارید؟

۵) وقت خود را با کسانی که برای شما اهمیت قائلند بگذرانید

به زودی شما هم با نظر آن‌ها در مورد خودتان، موافق خواهید شد. اگر هم در اطرافتان، تعداد زیادی از این افراد که حامی شما هستند وجود ندارد، به دنبال راه‌هایی باشید تا شانس خود را برای دریافت بازخوردهای مثبت افزایش دهید. از خود بپرسید: چه کسی می‌تواند به من کمک کند تا در مورد خود احساس بهتری داشته باشم؟ از افراد نزدیک خود فرا‌تر رفته و افراد بی‌طرف را نیز در نظر بگیرید.

۶) از شرایطی که سبب از بین رفتن اعتماد به نفستان می‌شود، دوری کنید

این مورد می‌تواند برقراری دوباره یک رابطه قدیمی باشد که قبلا آن را آزمایش کردید مثل رابطه با یک خویشاوند یا همکار که به طور مرتب به تصوری که شما از خود دارید لطمه می‌زنند. آیا شما تا ابد می‌خواهید به دنبال کسب تایید از آن‌ها باشید، و هیچ وقت هم به آن دست نمی‌یابید؟ به جای اینکه هر بار انتقادات آن‌ها در مورد خود را بپذیرید، می‌توانید:

۷) کمی از این رابطه فاصله بگیرید.

۸) دیگر به دنبال جلب تایید آن‌ها نباشید

۹) به اظهارات آزاردهنده آن‌ها در مورد خود، واکنش شدیدتری نشان دهید

مثلا به آن‌ها بگویید: وقتی من را احمق خطاب می‌کنی، احساس بدی پیدا می‌کنم و ترجیح می‌دهم که با احترام با من برخورد کنی.

۱۰) کمی هم با خود مهربان باشید

به جای اینکه هر بار که اشتباهی می‌کنید، خود را سرزنش کنید، این بار خود را ببخشید، مثل رفتاری که با دیگران دارید. بر روی پیشرفت‌های خود تمرکز کنید نه خطا‌هایتان. به محض اینکه به دنبال این پیشرفت‌ها بگردید، از تعداد زیاد آن‌ها، حتما تعجب خواهید کرد.

شاید این مطالب را هم بپسندید