۸ علامت مشخص که نشان می‌دهند باید تحرک بیشتری داشته باشید

بله، ورزش به شما کمک می‌کند که وزن کم کنید اما شاید از شنیدن اینکه ورزش از راه‌های بسیار دیگری نیز سلامتی شما را بهبود می‌بخشد، تعجب کنید.

همیشه احساس خستگی می‌کنید

اگر همیشه، و حتی زمان‌هایی که غذا و خواب کافی داشته‌اید، باز هم خسته هستید، شاید به این علت است که باید کمی تحرک بیشتری داشته باشید. ممکن است که این توصیه به نظرتان ضد نقیض بیاید اما یک مطالعه در دانشگاه Georgia نشان می‌دهد که تنها ۲۰ دقیقه ورزش هوازی متوسط تا شدید، سه بار در هفته، سطح انرژی را تا ۲۰ درصد افزایش می‌دهد. بنابر اظهارات نیویورک تایمز، این یافته‌ها حاکی از آن بود که ورزش به طور مستقیم بر روی سیستم عصبی مرکزی تأثیر گذاشته و خستگی را در برخی از افراد مورد آزمایش، حتی تا ۶۵ درصد، کاهش داده بود. Traci Mitchell، مربی ورزشی خصوصی ساکن شیکاگو می‌گوید، “من دوست دارم این جمله را به شاگردان خود بگویم که هر چه که در حرکت است، در حرکت نیز باقی می‌ماند. یعنی اگر شما تحرک داشته باشید، برای سایر فعالیت‌ها نیز انرژی کسب خواهید نمود. مثل اینکه جرقه انگیزه برای تحرک در شما زده شود و وقتی که این جرقه زده شد و شما شروع به حرکت کردید، انرژی شما افزایش پیدا می‌کند.”

احساس درد ناگهانی می‌کنید

همه ما با این تجربه برخورد کرده‌ایم که صبح که از خواب برمی‌خیزیم، دچار درد ناگهانی در ناحیه پایین کمر، زانو یا شانه‌ها می‌شویم. در چنین مواردی، سعی می‌کنیم که با طمآنینه از جای خود بلند شویم تا درد فروکش کند اما Jim Karas و Michelle Blakely، مربی‌های ورزشی خصوصی، توصیه می‌کنند که به بدن خود حرکت بدهید. عضلات را تکان بدهید، مفاصل را شل کنید و اجازه بدهید که خون کافی به ناحیه‌ای از بدن که دچار درد شده است، جریان پیدا کند و درد را کاهش دهد. حتی کسانی هم که دچار دردهای طولانی‌مدت مثل درد ناشی از آرتریت روماتوئید هستند، با انجام ورزش منظم، توانسته‌اند، توانایی حرکت خود را برای انجام کارهای روزمره، بهبود ببخشند.

دچار استرس هستید

Karas معتقد است که “میزان استرس، هیچ‌گاه به اندازه زندگی امروه، بالا نبوده است.” و از نظر آماری حق با وی است. محققان در دانشگاه Carnegie Mellon نشان داده‌اند که استرس در بین سال‌های ۱۹۸۳ تا ۲۰۰۹، در زنان به میزان ۱۸ درصد و در مردان به میزان ۲۴ درصد، افزایش یافته است. ما بیش از پیش نگران مسائل اقتصادی هستیم و دائماً تحت بمباران رسانه‌های جمعی و اطلاعات قرار داریم و سرمان بیش از آن شلوغ است که فرصت آرام کردن خود را داشته باشیم و این استرس، ما را بیمار می‌کند. اما کافیست که به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه، سه تا چهار مرتبه در هفته، پیاده‌روی کنیم، بدویم یا ورزش قدرتی انجام بدهیم تا میزان اضطراب ما به میزان قابل توجهی، کاهش پیدا کند. تحقیقات نشان می‌دهند که گوش سپردن به موسقی در حین ورزش، اثر آن را در از بین بردن استرس، بیشتر هم می‌کند. Karas می‌گوید، “اگر با یک تصمیم‌گیری مشکل دست به گریبان هستید، چه این مشکل شخصی است و یا مشکل تجاری، یکی از بهترین کارهای که می‌توانید انجام بدهید این است که به محیط آزاد بیرون رفته و هندزفری خود را در گوش گذاشته و در حین گوش سپردن به موسیقی، ورزش کنید.”

هورمون‌های شما، دچار  اختلال شده‌اند

ورزش یک راهکار فوق‌العاده برای تنظیم هورمون‌های شماست. شما از شنیدن اینکه هورمون‌ها تا چه حد بر روی فکر، دیدگاه و احساسات شما اثر می‌گذارد، متعجب خواهید شد. به عنوان مثال، طبق اظهارات Karas، افزایش سطح تستسترون، که در طول ورزش اتفاق می‌افتد، به افزایش متابولیسم شما کمک کرده، شما را جوان‌تر ساخته و فعالیت مغزی شما را تقویت می‌کند.

دچار سوء‌هاضمه می‌شوید

یک پیاده‌روی سریع نیم ساعته، نه تنها اشتهای شما را برای وعده شام افزایش می‌دهد بلکه به هضم شام نیز کمک می‌کند. ورزش هوازی، تنفس و ضربان قلب را تسریع می‌کند و لذا انقباضات عضلات لوله‌های گوارشی را بیشتر می‌نماید. در نتیجه، غذای هضم‌شده، مسیر لوله‌های گوارشی را سریع‌تر طی کرده و زودتر از بدن خارج می‌شود و یبوست، کاهش پیدا می‌کند. افزایش تحرک به هر روشی که باشد (پیاده‌روی، دو، شنا، رقص و حتی حرکات کششی یا یوگا)، به هضم غذا کمک می‌کند. برای افزایش فواید ورزش بر سلامتی خود، غذاهایی را که باکتری‌های مفید روده را افزایش می‌دهند، به رژیم غذایی خود، اضافه کنید.

مدیریت زمان از دست شما خارج شده است

طبق اظهارات April Sutton، مربی خصوصی، بسیاری از شاگردان وی زمانی به او مراجعه می‌کنند که احساس می‌کنند که به دلیل مشغله بسیار زیاد و تعهدات خانوادگی، کنترل خود را بر روی نحوه مدیریت زمان از دست داده‌اند. او می‌گوید، “آنها حقیقتاً نمی‌توانند خودشان را جدا از شغل خود تصور کنند و به شدت کم آورده‌اند.” مربی خصوصی، Michael Moody، شاگردانی دارد که ورزش را از اولویت‌های خود قرار داده‌اند و به اثری که سایر عادت‌های آنها (مثل نحوه غذا خوردن، خواب و مدت زمان نشستن در محل کار)، بر روی احساسی که در حین ورزش دارند، می‌گذارد، توجه می‌کنند. Moody معتقد است که آشنایی افراد با بدن خودشان به آنها کمک می‌کند تا درک بهتری از اثری که نحوه زندگی آنها بر روی سلامتی‌شان دارد، برسند. و بدین وسیله، می‌توانند عادات بد خود را شناسایی و تصحیح کنند و جا برای ورزش منظم در بین برنامه‌های خود باز کنند.

شما برای مقابله با وسوسه‌ها به کمک نیاز دارید

شاید وسوسه‌ای که دامنگیر شما شده است، الکل باشد و یا دخانیات باشد و یا شاید هم شیرینی‌جات باشد. همه ما دچار وسوسه می‌شویم و خود ما هم از این مسأله، ناراضی هستیم. بعضی از افراد با جایگزینی ورزش به جای این وسوسه‌ها، با یک تیر دو نشان می‌زنند. یعنی هم به تناسب اندام خود کمک می‌کنند و هم هوس‌های ناسالم را از خود دور می‌کنند. Sutton با کسانی که در گذشته گرفتار اعتیاد به مواد مخدر بوده‌اند و یا دچار پرخوری شدید بوده‌اند، به تمرین پرداخته است. این افراد از ورزش به عنوان جایگزینی برای عادت‌های قدیمی استفاده نموده‌اند. یک مطالعه که در مجله نوروفارماکولوژی معاصر به چاپ رسیده است، حاکی از آن است که افزایش ترشح اندروفین در اثر ورزش، همان اثری را بر روی مغز می‌گذارد که سایر اعتیادها ایجاد می‌کنند. پس چه بهتر که به جای روش‌های ناسالم، این عادات و هوس‌ها را با پیاده‌روی بر روی تردمیل تخلیه کنیم.

به خوبی نمی‌خوابید

اگر در به خواب رفتن یا در خواب ماندن، مشکل دارید، ممکن است که به تحرک بیشتری در طول روز نیاز داشته باشید. در یک مطالعه که توسط محققان دانشگاه Northwestern در مجله پزشکی خواب به چاپ رسیده است، مشخص شده است که افراد میانسال و مسن‌تر که دچار بی‌خوابی بودند، با شروع ورزش و خوابیدن در اتاق خنک و تاریک و نیز رفتن به تختخواب در یک ساعت مشخص در هر شب، توانستند یک ساعت و بیست و پنج دقیقه، بیشتر از کسانی که فعالیت بدنی نداشتند، در طول شب بخوابند. چه به بی‌خوابی مزمن مبتلا باشید و چه اخیراً‌ خواب راحت نداشته‌اید، انجام ورزش هوازی در طول روز، به شما کمک می‌کند تا شب‌ها، بهتر بخوابید.

 

شاید این مطالب را هم بپسندید