۴ روش آسان برای دلجویی از خودتان بدون لب زدن به غذا

کسل، افسرده و بی‌حوصله هستید؟ ۴ روش (به غیر از خوردن غذا) برای مقابله با این احساسات

آیا وقتی که بی‌حوصله هستید، دلتان می‌خواهد خوراکی بخورید؟ واقعیت این است که اکثر ما اینگونه هستیم! در اینجا، چند روش علمی و آسان را به شما معرفی می‌کنیم تا با کمک آنها از پرخوری ناشی از بی‌حوصلگی پرهیز کنید.

۱) دگرگونی محیط اطراف و مناظر

یک مطالعه جالب (و در عین حال آزاردهنده) که در سال ۲۰۱۵ در مجله اشتها به چاپ رسید، نشان می‌دهد که افراد، بیشتر برای فرار از احساس یکنواختی زندگی، و نه برای لذت بردن از غذا، به خوردن پناه می‌برند. در این تحقیقات، از شرکت‌کنندگان خواسته شد که پس از تماشای یک کلیپ تکراری، یا به خوردن شکلات بپردازند و یا با زدن ضربه به خود، خودشان را دچار شوک کنند. شرکت‌کنندگان، هر دو این کارها را انجام دادند. حتی برخی از آنها، ضربه‌های دردناکی به خودشان وارد کردند. لازم نیست که خودتان را آزار بدهید. فقط کافیست که در مواجهه با احساس ملالت و بی‌حوصلگی، مناظر اطراف خودتان را تغییر بدهید. مثلاً به اتاق دیگری بروید، بر روی صندلی متفاوتی بنشینید، حواس پنجگانه خودتان را درگیر کنید (یعنی فرضاً، یک نوشیدنی خنک یا گرم بنوشید).

۲) آدامس بجوید

تحقیقات نشان می‌دهند که جویدن آدامس، سطح هوشیاری و الگوی EEG (امواج الکتروکاردیوگرام که به وسیله آن، فعالیت الکتریکی مغز، اندازه‌گیری و ثبت می‌شود)، را تغییر می‌دهد. بنابراین، اگر احساس ملالت می‌کنید، از آدامس نعناع استفاده کنید (نعناع، هم آرامش‌بخش است و هم اشتها را کاهش می‌دهد). در واقع، جویدن آدامس نه فقط به کاهش مصرف غذا بلکه به افزایش هوشیاری شما نیز کمک می‌کند.

۳) جریان خون

تغییر در سطح انرژی شما به جلوگیری از پرخوری ناشی از ملالت، کمک می‌کند. کافیست که در عرض چند ثانیه به کمک روش‌های زیر، جریان خون را در بدن خود افزایش بدهید:

– ۱۰ مرتبه حرکت پروانه انجام بدهید

– بر روی زمین دراز کشیده و پاها را بالا برده و بر روی دیوار بگذارید.

– یک فنجان چای سیاه بنوشید.

– دست‌ها را در دو طرف چهارچوب در قرار داده و با کشیدن بدن به داخل، حرکات کششی انجام بدهید.

– مشت‌ها را فشرده کرده و سپس رها کنید. این حرکت را چندین بار تکرار کنید.

 

۴) مغز خود را به فعالیت وادار کنید

فعالیت‌های بصری مغزی مثل حل کردن پازل یا بافندگی، مغز را تحریک کرده و مانع از خوردن غذا در مواقع بی‌حوصلگی می‌شود. اینگونه فعالیت‌ها، با وجود اینکه مغز را فعال می‌کنند اما در عین حال، مغز را به حالت آرامش ترانس‌مانندی که ریتم طبیعی مغز است‌، می‌برند (چیزی شبیه به همان اثری که زدن گازهای پی‌درپی به غذا در مغز ایجاد می‌کند). پس میل‌های بافتنی را برداشته و شروع کنید! حواس‌پرتی از طریق فعال‌ نگه داشتن مغز، به کاهش احساسات و تحت‌کنترل درآوردن آنها، کمک می‌کند. اگر هم از بافتنی خوشتان نمی‌آید، کار دیگری انجام بدهید. مثلاً به تمیز کردن کشوی لباس‌های خود مشغول شود. این کار نیز به شما کمک خواهد کرد.

شاید این مطالب را هم بپسندید