کنار آمدن با افسردگی ناشی از پرخوری در تعطیلات

لحظات زیادی در زندگی ما وجود دارند که دچار اشتباه می‌شویم. گاهی نمی‌توان آب رفته را به جوی بازگرداند و اشتباه را تصحیح کرد. متأسفانه، ما نمی‌توانیم، غذایی را که خورده‌ایم، برگردانیم. این مسأله، یکی از مشکلات ما در طول تعطیلات است، زیرا در تعطیلات، خیلی راحت در دام پرخوری می‌افتیم. ما وقت زیادی را صرف تأسف خوردن بابت پرخوری‌هایمان می‌کنیم و آرزو می‌کنیم که ای کاش تکه اضافی شیرینی پای یا اسکوپ بستنی را نخورده بودیم. پرخوری در تعطیلات، خوشی این ایام را بر ما حرام کرده و کل هفته ما را خراب می‌کند زیرا با خودمان فکر می‌کنیم که “من که رژیم خودم را خراب کردم، پس دیگر چه فایده دارد که تا آخر این هفته به رژیم ادامه بدهم.”

کلید پیشرفت در زندگی افراد موفق این است که این افراد نیز مانند همه انسان‌های دیگر دچار اشتباه یا بدشانسی می‌شوند اما به این پشامدها یا اشتباهات، اجازه نمی‌دهند که آنها را در هم بشکنند زیرا می‌دانند که انسان جایزالخطاست و اشتباه در زندگی برای همه پیش می‌آید.

در واقع، همه ما در طول تعطیلات با بی‌فکری غذا می‌خوریم. حتی افرادی که به سختی تلاش می‌کنند تا به درستی غذا بخورند نیز هرازگاهی دچار بی‌‌فکری در غذا خوردن می‌شوند. اگر این مسأله برای شما هم پیش می‌آید، از شما دعوت می‌کنیم تا برای کنار آمدن با افسردگی ناشی از پرخوری به توصیه‌های زیر، توجه کنید.

۱) به یاد دیالوگ اسکارلت اوهارا در فیلم بربادرفته، بیفتید

اسکارلت در این فیلم می‌گوید “یادت باشد که فردا، روز دیگریست.” فردا را به شکل یک لوح تمیز تصور کنید، درست مانند اینکه یک بشقاب را تمیز می‌کنید. اجازه ندهید که یک روز که با بی‌فکر غذا خوردن، سپری شده است، به روزهای بعدی نیز سرایت کند.

۲) شوخ‌طبع باشید

گاهی بهتر است که به اشتباه خودمان، چاشنی طنز بیافزاییم. با شوخی به خودتان بگویید که “خواهش می‌کنم، ممنون از تشویق‌ حضار. این اشتباه، قابل شما را نداشت.”

۳) دلسوز خودتان باشید

ممکن است که انقدر ناراحت باشید که از خودتان بپرسید که “چگونه توانستم انقدر احمق باشم” یا خودتان را تنبیه و توبیخ کنید (مثلاً به خودتان بگویید که فردا لب به غذا نمی‌زنم). این روش، به هیچ‌وجه به شما کمک نمی‌کند. اگر پرخوری کردید، کافیست که به این مسأله اعتراف کرده و آن را تصدیق کنید اما همانگونه که اگر یک کودک دچار اشتباه شود، سعی می‌کنید که او را تسلی داده و آرام کنید، باید با خودتان نیز همین برخورد را کرده و به خودتان تسلی بدهید.

۴) کنترل اوضاع را در دست بگیرید

به جای اینکه خودتان را سرزنش کنید، برای ایجاد تغییر و اصلاح وضعیت فعلی، برنامه‌ریزی کنید. به عنوان مثال، برای رفتن به پیاده‌روی، برنامه‌ریزی کنید یا نحوه بافکر غذا خوردن در باقی روز را یادداشت کنید.

۵) خودتان را از افکار منفی خلاص کنید

آیا فیلم “بالا” از کمپانی دیزنی را دیده‌اید؟ فرض کنید که افکار و احساسات منفی خودتان را، مانند آنچه که در این فیلم می‌بینید، بر روی بادکنک گذاشته و آنها را به آسمان فرستاده‌اید و دور شدن آنها را می‌بینید.

۶) چشم‌انداز

با خودتان فکر کنید که اشتباهی که مرتکب شده‌اید، چقدر در عرصه زندگی، جدی است؟ دورنمای پرخوری را در ذهن خود مجسم کنید. آیا در زندگی، اتفاقات دیگری که بدتر از این باشند، وجود ندارد؟

۷) از اشتباهات خود درس بگیرید

از خودتان بپرسید که “من از این تجربه، چه چیزی یاد گرفتم تا از این به بعد در زندگی خود پیاده کنم؟” آیا دلیل پرخوری شما این بوده است که به غذاهای هوس‌انگیز دسترسی داشته‌اید؟ یا شاید رفتن به مهمانی باعث تحریک پرخوری در شما شده باشد. دلایل پرخوری خود را مرور کرده و سعی کنید که در آینده با آگاهی از آنها، جلوی پرخوری مجدد را بگیرید.

ما در زندگی خود بارها و بارها دچار اشتباه می‌شویم. آنچه که مهم است این می‌باشد که به بهترین شکل با مسائل برخورد کرده و اوضاع را تحت کنترل خود در بیاوریم. آرزو می‌کنیم که در تعطیلات،‌ بافکر و توجه غذا بخورید و اگر هم نتوانستید، اشکالی ندارد. دنیا به آخر نرسیده است. از روش‌های فوق برای اینکه بتوانید در اولین فرصت به برنامه کاهش وزن خود بازگردید، استفاده کنید.

شاید این مطالب را هم بپسندید