روزی یک سیب بخورید تا گرسنگی شما فروکش کند

خوردن یک سیب، با تمرکز و توجه، به شما کمک می‌کند تا احساس سیری بیشتری بکنید.

شکایت بسیاری از کسانی که با مشکل پرخوری دست به گریبان هستند، این است که به سختی سیر می‌شوند. متأسفانه، نشانه‌های گرسنگی و سیری در کسانی که سال‌هاست درگیر رژیم‌ یویو هستند، کاهش پیدا می‌کنند. پرس‌های غذایی بزرگ، مثل آنچه که در رستوران‌ها سرو می‌شود هم نمی‌توانند به فرد در تشخیص علائم سیری و گرسنگی، کمک کنند. ما اغلب به جای اینکه به علائم درونی خودمان برای تشخیص کافی بودن غذا (مثل علائمی که از معده ما در زمان سیری مخابره می‌شوند)، توجه کنیم، بیشتر بر روی علائم خارجی (مثل خالی شدن بشقاب یا بلند شدن سایر افراد از سر میز غذا) به عنوان علائم کفایت غذای مصرف شده، تمرکز می‌کنیم.

آیا خوردن یک سیب، می‌تواند به ما در تشخیص علائم سیری یا غذاخوردن هوشمندانه، کمک کند؟ این کار، می‌تواند یک قدم مفید باشد. اما منظور از سیب، هر نوع سیبی نیست. در تحقیقی که در سال ۲۰۰۹ توسط Flood-Obbagy و Rolls صورت گرفت، قبل از صرف غذا به شرکت‌کنندگان در این آزمایش، آب سیب یا سس سیب و یا یک سیب کامل، خورانده شد. بر طبق یافته‌های این آزمایش، نوع سیبی که توسط افراد مورد استفاده قرار گرفت، نقش قابل توجهی در میزان غذای مصرفی فرد در وعده غذایی بعدی داشت. کسانی که قبل از ناهار، یک سیب کامل خوردند، نسبت به کسانی که هیچ سیبی قبل از ناهار نخورده بودند، تا ۱۵٪ ناهار کمتری میل نمودند. همچنین، یک سیب کامل، نسبت به آب سیب یا سس سیب، اثر بیشتری بر کاهش مصرف ناهار داشت.

اما چرا خوردن یک سیب کامل چنین اثر مفیدی دارد و از انواع دیگر محصولات سیب، بهتر است؟ بخشی از این مسأله به فیبر موجود در سیب، برمی‌گردد. زیرا فیبر باعث افزایش احساس سیری می‌شود. به علاوه، ذهن شما نیز تمرکز بیشتری بر علائم مخابره شده از سوی معده،‌ خواهد داشت. البته، حتی وقتی که در این آزمایش، فیبر را به آب سیب اضافه نمودند، باز هم نتیجه آزمایش نشان داد که سیب کامل اثر مفیدتری نسبت به آب سیبی که به آن فیبر اضافه شده بود، داشت.

به نظر می‌رسد که نگه داشتن یک میوه در دست، در این زمینه بی‌تأثیر نیست. احساس حجم میوه‌ای که در دست گرفته‌اید، تداعی‌کننده احساس سیری بیشتر است. همچنین، خوردن سیب باعث تحریک حواس پنجگانه می‌شود. خوردن سیب، یک صدای خرد شدن بلند را در زیر دندان‌ها ایجاد می‌کند، سیب، چه شیرین باشد و چه ترش، باعث جمع‌شدگی دهان می‌شود و نیاز به زمان و تلاش بیشتری برای خوردن دارد. این امر باعث می‌شود که با تمرکز و تفکر بیشتری به خوردن بپردازید.

درسی که از این مطلب می‌آموزیم این است که برای بافکر غذا خوردن باید علائم سیری را در خود شناسایی کنید. خوردن یک سیب، قبل از وعده غذایی، یک قدم برای شروع یادگیری علائم سیری است.

شاید این مطالب را هم بپسندید