۴ دلیل که نشان می دهند گرسنگی شما واقعی نیست

اشتهای ما می تواند کاملا فریب دهنده باشد. اغلب ما را به گونه ای فریب می دهد که فکر کنیم گرسنه هستیم. درحالیکه اغلب اوقات مشکل ما چیز کاملا متفاوتی است. تشخیص بین گرسنگی کاذب و گرسنگی واقعی به شما کمک خواهد کرد تا پی ببرید که چه زمان بدن شما واقعا به غذا نیاز دارد و چه هنگام نیاز بدن چیز دیگری است.

۱) گرسنگی به علت خوردن غذای نامناسب:

علائم آن عبارتند از هوس غذاهای شیرین یا احساس گرسنگی بلافاصله پس از خوردن غذا. اگرغذایی پر از کربوهیدرات های ساده و بدون فیبر , پروتئین یا چربی های سالم را مصرف کرده باشید , که همگی به ایجاد حس سیری کمک می کنند , ممکن است دچار افت قند خون شوید. در این مورد , یک غذای مختصر و سالم بخورید , مثل یک تکه میوه تازه و آجیل , یا پنیر خانگی یا کرفس و کره بادام زمینی یا نصف یک ساندویچ تهیه شده با نان کامل.

۲) گرسنگی عاطفی:

گاهی اوقات , هنگامی که بی حوصله هستیم , یِا هنگامی که احساساتی همچون ترس, اضطراب , استرس یا تنهایی به سراغ ما می آیند, اشتهای ما میتواند تغییر کند. می توانید پیاده روی کنید , مجله ای را ورق بزنید , به موسیقی مورد علاقه تان گوش دهید , به یک دوست تلفن کنید یا به جای تمام اینها یک آدامس نعنایی بجوید. کتابی بخوانید , به یک محل امن مثل کتابخانه یا موزه یا پارک بروید یا هرمکان دیگری که غذا شما را وسوسه نکند یا حواس شما مشغول غذا نباشد. دوش بگیرید , خلوت کنید یا به جای اینکه برای فرار از احساساتی که نمی خواهید با آنها مواجه شوید به غذا پناه ببرید , به این موضوع فکر کنید که چه چیز واقعا شما را راضی می کند.

۳) گرسنگی به علت بی خوابی:

کارشناسان معتقدند که دو هورمون اصلی , لپتین و گرلین , احساسات گرسنگی و سیری را کنترل کرده و تحت تاثیر قرار می دهند. گرلین اشتها را تحریک می کند در حالیکه لپتین , که در سلول های چربی ساخته می شود , به مغز شما هشدار می دهد که به اندازه کافی غذا خورده اید. کم خوابی باعث افت زیادی در سطوح لپتین و همین طور افزایش سطوح گرلین می شود که به مشکل دوقلو برای کنترل اشتها و احساسات سیری معروف است. خستگی در طول روز ممکن است باعث شود که افراد جهت تلاش برای بالابردن انرژی خود , در خوردن زیاده روی کنند ( اغلب غذاهای قندی و دارای ارزش مغذی اندک). این کار همانند سرپوش گذاشتن برمشکل واقعی می باشد که تنها باعث برطرف شدن موقتی مشکل شده و به دنبال آن سطوح انرژی به شدت افت کرده و بازگشت گرسنگی منجر به ریزه خواری , افزایش هوس مواد قندی و غیره میشود و این به یک چرخه معیوب مبدل خواهد شد. اگر در اواسط بعدازظهر احساس گرسنگی کردید : یک پیاده روی سریع ۱۰ دقیقه ای در اطراف ساختمان خود داشته باشید ( هوای تازه همانند ورزش به تقویت هوشیاری و افزایش گردش خون کمک می کند ) , یک فنجان چای سبز ( غنی از آنتی اکسیدان ها و حاوی مقدار اندک کافئین در مقایسه با چای عادی ) , ۴/۱ فنجان بادام و یک سیب کوچک ( غنی از پروتئین , چربی های سالم و کربوهیدرات‌ها , حاوی مقدار اندک قند و یکی از منابع خوب فیبر و منیزیوم ). حتی چند تنفس عمیق نیز میتواند به کنترل خستگی کمک کند.

۴) گرسنگی به علت تشنگی :

ما اغلب تشنگی را با گرسنگی اشتباه می گیریم. یک یا دو لیوان آب بنوشید تا متوجه شوید آیا واقعا گرسنه هستید یا فقط تشنه بودید که اگر علت تشنگی باشد , آب بهترین راه حل است.

با این وجود زمانیکه واقعا گرسنه هستید , تشخیص آن کاملا واضح است. به عنوان مثال , ضعف رفتن معده باعث می شود تمرکز خود را از دست داده و بداخلاق شویم… تا زمانیکه غذایی بخوریم! البته این در صورتی صدق می کند که از آخرین وعده یا میان وعده مصرفی شما ۴ ساعت گذشته باشد که در آن صورت گرسنگی شما حقیقی است. گرسنگی واقعی را نادیده نگیرید… اینکار گرسنگی را تشدید می کند و باعث می شود تا برای جبران کالری های از دست رفته , پرخوری کنید. منظم و پیوسته غذا خوردن برای بالا نگه داشتن سطوح انرژی و اجتناب از افت قند خون مهم است. در هر وعده و میان وعده میوه و سبزی بخورید , همراه با آن مقداری پروتئین  ( پنیر , انواع لوبیا , گوشت / مرغ و ماهی کم چرب ) و چربی سالم ( آووکادو , زیتون , آجیل و روغن ) نیز مصرف کنید. این روش که شامل مصرف انواعی از مواد غذایی می باشد , به شما کمک خواهد کرد تا وزن سلامت خود را حفظ کرده و احتمال ظهور گرسنگی احساسی را کاهش دهید.

شاید این مطالب را هم بپسندید