۴راه برای رسیدن به تصویر ذهنی مثبت از بدن

چنانچه در حال مطالعه این متن می باشید , شک ندارم که زمانی تفکراتی منفی درباره بدن خود داشته اید. احتمالا درباره ساق‌های چاق پای خود صحبت می کنید. یا درباره ران‌هایتان ؟  شاید از این مطلب گلایه دارید که چرا دور کمر شما کوچک است؟ یا چرا شکم بزرگی دارید؟

و شاید , تنها شاید , این مشکلات آنقدر شما را آزار میدهند که حتی دوست ندارید با لباس شنا به استخر یا ساحل دریا بروید. ترجیح میدهید در خانه بمانید؟ از اینکه در بین دیگران توجهات را به خود جلب کنید واهمه دارید؟ بدنبال لباسی برای مراسم ازدواج خود هستید که آستین های بلندی داشته باشد چون از بازوهای خود بیزار هستید؟ و شاید , تنها شاید, تصویر منفی که از بدن خود در ذهن دارید باعث می شود تا از غذا برای آرام کردن خود استفاده کنید.

همان طور که ممکن است حدس زده باشید , من تمام مطالب بالا را درباره خودم نوشته بودم. از زمانی که به یاد دارم , من از بدن خود متنفر بوده ام. تا آن حد که لباس های گشاد مردانه می پوشیدم و در تمام سال‌های جوانی خود را سرزنش می کردم. من ادعا نمی کنم که اکنون از تصویر بدنی بی عیب و نقصی برخوردار هستم ولی از زمانی که بچه دار شدم و وارد سال‌های دهه سوم زندگی خود شده ام , اطلاعاتی را بدست آورده ام. در ادامه تعدادی از راهکارهایی که من به کار برده وهنوز هم از آنها استفاده می کنم , آمده است , اطلاعاتی که به من کمک کرده اند تا از یک تصویر منفی به تصویر بدنی مثبت دست برسم.

۱) لباس هایی بپوشید که اندازه شما هستند

این اشتباهی بود که من در بهترین سال های دوران بزرگسالی خود مرتکب شدم. من فکر می کردم که پوشیدن لباس های گشاد که دو سایز برایم بزرگتر بودند , باعث می شوند تا لاغر تر به نظر برسم. مشکل اینجابود که من دائما چاق تر می شدم تا آن لباس ها برایم اندازه شوند ! اززمانی که سعی کردم لباس هایی را پیدا کنم که اندازه من باشند و از طرفی مناسب ترکیب بدنی خاص من هم باشند, نه تنها ظاهر بهتری پیدا کردم بلکه احساس بهتری نیز در من ایجاد شد.

۲) از منطقه امن و راحت خود خارج شوید

راحت است که هرروز همان لباس های گشاد را بپوشید و یا با خود تکرار کنید که شناکردن را دوست دارید. من سال های زیادی از زندگی ام را از دست دادم چون از ظاهر خود هراسان بودم. از زمانیکه که شروع به استفاده از فرصت ها نمودم و خود را در موقعیت هایی قرار دادم که فکر می کردم ناراحت کننده بودند , بدن یا تفکری که درباره بدن خود داشتم دیگر اهمیت خود را از دست داده بودند. از انجام کارهایی که به آنها علاقه داشتم لذت زیادی می بردم. استفاده از فرصت ها و قرار دادن خود در موقعیت ها , هرچند ممکن است در ابتدا در آنها احساس راحتی نکنید , یکی از گام های مهم ابتدایی به سوی پذیرش خود می باشد.

۳) هر روز فعالیتی  داشته باشید

مهم نیست که آیا میخواهید وزن کم کنید یا نه , تنها کمی فعالیت بیشتر می تواند به شما کمک کند تا با بدن خود که آن را یک امر بدیهی و عادی فرض می کنید , ارتباط دوستانه برقرار کنید. پیاده روی کنید , قدم بزنید , تنیس بازی کنید یا به سالن بولینگ بروید ! آخرین باری که ورزش مورد علاقه خود را انجام دادید چه زمان بوده است؟ بدن شما قادر به انجام کارهای بسیار زیادی است-  از آنها لذت ببرید.

۴) خود را با دیگران مقایسه نکنید

این مهمترین نکته ای است که به شما آموزش می دهم. خود را با مانکن های درون مجلات مد مقایسه نکنید. خود را با کسانی که در تلویزیون می بینید مقایسه نکنید. شما خودتان هستید نه کس دیگر! از خدا به خاطر آنچه هستید سپاس گذار باشید. تنها یک نفر مثل شما وجود دارد و آن یک نفر ارزش آن را دارد که دوست داشته شود.

شاید این مطالب را هم بپسندید