۸ روش برای بافکر غذا خوردن در طول تعطیلات

آیا در طول تعطیلات از خواندن مطالبی که موضوع آنها رژیم گرفتن است، به ستوه آمده‌اید؟ اکثر افراد، مثل شما هستند. بیایید امسال خط مشی خودتان را تغییر بدهید. بافکر و هوشمندانه غذا خوردن بدین معنی نیست که چه باید بخورید و چه نباید بخورید. بلکه یعنی غذاهای مورد علاقه خودتان را به شیوه جدیدی، مصرف کنید. پس نگران نباشید. این مطلب، نمی‌خواهد شما را از خوردن پوره سیب‌زمینی یا سس گریوی، منع کند.

این نکات را در رابطه با غذاخوردن هوشمندانه، مد نظر قرار بدهید تا به شما در بافکر غذا خوردن در طول تعطیلات کمک کنند.

۱) بنشینید:

به نظر بسیار ساده می‌رسد اما چند نفر از ما تا زمان پیدا کردن جایی برای نشستن، در حالی که بشقاب غذا در دست‌مان است، به غذا ناخنک نمی‌زنیم؟ لذت بردن از غذا و حفظ تعادل بشقاب در حالت ایستاده، واقعاً کار سختی است. غذا را نخورید مگر اینکه جایی برای نشستن پیدا کرده باشید تا بتوانید از آنچه که می‌خورید، لذت ببرید.

۲) سه نمونه از غذاهای مورد علاقه خودتان را نام ببرید:

شاید از غذاهایی اسم ببرید که سالی یکبار هم آنها را نمی‌خورید، مثل دسر کرن‌بری، پای سیب‌زمینی شیرین یا کلوچه زنجبیلی. به آن چیزی در این غذاها فکر کنید که باعث لذت شما می‌شود. بافت آن؟ مزه آن؟ بوی آن؟ بر روی غذاهایی که به شدت به آنها علاقه دارید، تمرکز کنید. به این فکر کنید که آیا حقیقتاً از غذاهای سیرکننده مثل رول که قابل دسترسی در تمام مدت سال هستند، لذت می‌برید؟ غذاهایی را مصرف کنید که به آنها علاقه دارید.

۳) خودتان را با بازی یا عکس سرگرم کنید:

وقتی که غذا تنها سرگرمی تعطیلات شما باشد، خیلی راحت در دام بی‌‌فکر غذا خوردن می‌افتید. بازی مورد علاقه یا آلبوم عکس‌های خود را همراه خود داشته و خودتان را با آنها سرگرم کنید.

۴) روش‌هایی را که به آرامش شما کمک می‌کنند، بیابید.

تعطیلات، سرشار از هیجان و استرس است. روش‌هایی را که به آرامش شما کمک می‌کنند، شناسایی کنید تا برای فروکش نمودن هیجان و استرس خود از غذا استفاده نکنید. ۵ دقیقه به خودتان فرصت داده و نفس بکشید. یک فنجان چای گرم بنوشید. به موسیقی گوش فرا بدهید.

۵) نگرش خود نسبت را به تعطیلات تغییر بدهید:

غذای تعطیلات از خیلی جهات با غذای سایر روزها، هیچ فرقی ندارد اما حجم غذای تعطیلات، بسیار زیادتر از حد معمول است. اگر به تعطیلات به چشم روزهای “متفاوت” یا “خاص” نگاه کنیم، این تصور برای ما پیش می‌آید که باید نحوه غذا خوردن ما نیز در این روزها، خاص و متفاوت باشد. البته، هیچ‌کس منکر خوب بودن تعطیلات نیست و هیچ‌کس هم نمی‌خواهد که شما در تعطیلات، رژیم بگیرید. در واقع، بافکر غذا خوردن با رژیم گرفتن، تفاوت دارد. شما باید در تعطیلات، از روی فکر غذا بخورید، نه اینکه رژیم بگیرید. لازم نیست که از غذاهای خوب، چشم‌پوشی کنید. فقط باید به آرامی و با آگاهی کامل، غذا بخورید. و این کار را باید در تمام طول سال انجام بدهید (نه فقط در تعطیلات).

۶) محرک‌هایی که مانع از فکر می‌شوند:

احتمالاً خودتان می‌توانید برخی از رایج‌ترین محرک‌ها را که منجر به بی‌فکری در غذا خوردن شما می‌شوند، نام ببرید. آیا وقتی که غذا در پیش روی شماست، به بی‌فکر غذا خوردن سوق پیدا می‌کنید؟ آیا وقتی که همراه یک خویشاوند که دل خوشی از او ندارید، غذا می‌خورید، دچار پرخوری ناشی از استرس می‌شوید؟ فهرستی از مواردی که باعث می‌شوند، در غذا خوردن دچار بی‌فکری شوید، تهیه کنید. برای برخورد و رسیدگی به هر یک از موارد موجود در فهرست، برنامه‌ریزی کنید. به عنوان مثال، به جای نشستن در کنار خویشاوندی که از او ناخشنود هستید، در کنار کسی بنشینید که به او علاقه دارید. یا به محض اینکه احساس سیری کردید، بشقاب غذا را از خود دور کنید تا دیگر دست‌تان به آن نرسد.

۷) به طور منظم غذا بخورید.

چرا انقدر اصرار داریم که زمان خوردن غذا در روزهای تعطیل با روزهای عادی، تفاوت دارد؟ در حالی که چنین نباید باشد. برای افرادی که با بی‌فکری غذا می‌خورند، تطبیق ساعت درون معده با ساعات جدید وعده‌های غذایی، کار سختی است. به همین دلیل، می‌بایست در تمام طول سال، در زمان همیشگی، غذا بخورید. خوردن میان‌وعده را نیز فراموش نکنید و قبل از اینکه گرسنگی به شما فشار بیاورد، غذا بخورید.

۸) غذای اضافی را به منزل ببرید.

همراه خود یک ظرف پلاستیکی داشته باشید تا هر زمان که احساس کردید در حال پرخوری هستید، بقیه غذا را داخل ظرف ریخته و در زمان دیگری میل کنید. این کار از بی‌فکر غذا خوردن جلوگیری می‌کند زیرا شما می‌توانید از آن غذا در زمان دیگری مجدداً استفاده کرده و لذت ببرید.

تعطیلات به شما خوش بگذرد! بخورید، بیاشامید و از روی فکر عمل کنید.

شاید این مطالب را هم بپسندید