شناخت این که چرا نمی توانیم بخوابیم

همگی ما گاهی بدخوابی در شب را تجربه کرده ایم، ولی برخی با این مسئله مشکل زیادی دارند.

ریچارد تایت، ۴  مارس ۲۰۱۵ 

دلایل مختلفی برای اختلال خواب شب وجود  دارد. دانشمندان به ما می گویند که استرس ها، دلیل دائمی هستند ولی افسردگی و عادات بد قبل از خوابیدن حتی با وجود خستگی بسیار از خواب و استراحت جلوگیری می کند. متاسفانه این مسئله منجر به استفاده از داروهای آرام بخش می شود که خطرناک و اعتیاد آورند.

مطالعه ی دکتر استورچ در دانشگاه سلامت ذهنی داگلاس و دانشگاه مک گیل نشان داد اصلاح ژنتیکی در موش ها باعث شناخت بهتر اختلالات خواب می شود. اختلالات خواب تصور می شود که به دلیل چرخه ی شبانه روزی بدن است ولی نتایج نشان داد که به دلیل  ریتم نوسانی است. این ریتم ها مسئول تنظیم مکانیزم های زمان بندی در طول روز هستند. برای مثال، آنها خوردن ۳ وعده غذا در روز بعد از بیدار شدن را تنظیم می کنند.

مطابق با پژوهش دیگری، ساعت درونی بدن ۲۴ ساعت است که به آن ساعت شبانه روزی می گوئیم که در واقع سیکل خواب-بیداری ما را تعیین می کند. به علاوه، فعالیت روزانه از ریتم های کوچک تری که سیکل های ۴ ساعته هستند نیز تاثیر می پذیرد. این ریتم های ۴ ساعته با دوپامین فعال می شوند. زمانی که سطح دوپامین به هم میریزد اختلالاتی چون افسردگی، سوء مصرف مواد و اختلال دو قطبی پدیدار می شود و ریتم ۴ ساعته ممکن است تا ۴۸ ساعت هم طولانی شود.

بنابراین؛ این تحقیقات نشان داده است که اختلال در سطح دوپامین اختلال در ریتم های ۴ ساعته را بوجود می آورد که در خواب افراد تاثیر گذار است و اختلالاتی در خواب را به همراه دارد.

ایجاد عادات خوب قبل از خوابیدن موجب به تنظیم الگوهای خواب می شود و به مغز اجازه ی استراحت می دهد. جوامع پیشرفته ی امروزی خود بخود مشکلات خواب را برای ما بوجود می آورند. تمامی وسایل الکترونیکی که تحریک کننده ی مغزن هستند را خاموش کنید و اجازه بدهید مغز شما آرام شود. حداقل یک ساعت قبل خواب، تلویزیون، اینترنت و موبایل را خاموش کنید. نور وسایل الکترونیکی خود مسبب تحریک و بیداری مغز می شوند.

ساعت خواب منظمی حتی در تعطیلات آخر هفته داشته باشید. این تنظیم ساعت خواب بر سلامتی جسمی و بهداشت روانی شما تاثیر بسزایی دارد. عادات صحیح خوردن مثل خوردن صبحانه، ناهار خوب و خوردن شام چند ساعت قبل خواب به کیفیت خواب خوب شما کمک می کند. تمرکز و توجه به معنویات قبل خوابیدن منجر به خروج افکار مختلف از ذهن شما می شود. تمرین های ذهن آگاهی خواب شما را بهبود می بخشند.

قرص های خواب در طول ۸-۶ هفته اعتیاد آور می شوند. اگر دچار اختلالات خواب هستید به درمان گر مراجعه کنید تا بتوانید خواب منظم و کافی را تجربه کنید.

 

شاید این مطالب را هم بپسندید