۱۰ فکر الهام‌بخش برای سالم‌تر غذا خوردن

بخورید، بیاشامید و سالم‌تر فکر کنید

افکار شما می‌توانند به تلاش‌های شما برای ایجاد تغییر در زندگی و سالم‌تر غذا خوردن، کمک کنند و یا برعکس مانع شما شوند. حتی تعداد کمی کلمه مفید، می‌تواند نتایج بزرگی به بار آورد. با نوشتن افکار خود شروع کنید و سپس، برحسب اینکه چگونه با خودتان صحبت می‌کنید، راهکارهای مناسب را انتخاب کنید. در اینجا چند نمونه از جملات الهام‌بخش را که به افراد موفق در سالم غذا خوردن، کمک نموده‌اند، با شما در میان می‌گذاریم.

۱) سعی، و دوباره سعی

بیایید با واقعیت روبرو شویم. همه ما در زندگی، روزهایی را داشته‌ایم که دچار اشتباه شده و پرخوری کرده‌ایم. افرادی که در تغییر عادات غذایی خود به موفقیت رسیده‌اند، به خوبی می‌دانند که آنچه که پس از هر شکست، مهم است این می‌باشد که دوباره برخیزند و مجدداً تلاش کنند. کلید موفقیت این افراد، مأیوس نشدن از شکست است. شما نیز می‌توانید این مهارت را بیاموزید.

هفت بار افتادی هشت بار برخیز

معادل سیبیتایی: دست از طلب ندارم تا کام من برآید

۲) گر صبر کنی ز غوره حلوا سازی ای کاش می‌شد که خیلی زود به اهداف خود دسترسی پیدا کرد. اما تغییر، یک شبه اتفاق نمی‌افتد. یک پند ارزشمند می‌گوید: رهرو آن نیست که گه تند و گهی خسته رود، رهرو آن است که آهسته و پیوسته رود.

۳) فردا روز دیگریست

ین جمله را اسکارلت اوهارا در فیلم بربادرفته، چندان هم بی‌راه نمی‌گفت. کلید تغییر این است که گذشته را رها کرده و روز تازه‌ای را شروع کنید. اگر دو دستی به گذشته بچسبیم، امروز را هم از دست می‌دهیم. هر روز را با تمرکز بر “لحظه حال” شروع کنید، نه با فکر به گذشته یا آینده.

۴) من کاملا انسان هستم نه انسان کامل

تا وقتی که در جهت درست گام بردارید، کار و تلاش شما قابل تحسین است. اگر برای خود، استانداردهای غیرواقعی در نظر بگیرید، باعث یأس و خالی کردن میدان می‌شود. لازم نیست که عالی باشید. سعی کنید که از دیروز خود، بهتر باشید.
تو پای به راه در نه و هیچ مپرس
خود را بگویدت که چون باید رفت

۵) ترازو کاره‌ای نیست

حتی اگر هدف شما در زندگی، کاهش وزن باشد، باید بدانید که افراد موفق، اغلب ترازو را کنار می‌گذارند. آنها نسبت به اعداد ترازو، وسواس ندارند. برای آنها، ترازو صرفاً یک ابزار است که می‌توان با آن، وزن را اندازه‌گیری کرد اما یک اسلحه برای سرکوب کردن خود نیست. ترازو نمی‌تواند عزت نفس و میزان انرژی شما را اندازه بگیرد.

۶) هر چه کمتر، بیشتر

منظور از این جمله، خوردن غذای کمتر نیست. این جمله یعنی از خوردن ذره ذره غذایی که دوست دارید، لذت ببرید. هر قدر که لذت ما از غذا بیشتر باشد، کمتر می‌خوریم زیرا همان مقدار کم هم که خورده‌ایم، ما را ارضا می‌کند. این جمله حکیمانه را به یاد داشته باشید: کم بخور همیشه بخور
معادل سیبیتایی: کام بخور همیشه بخور

۷) نه، متشکرم

افرادی که برنامه غذایی خودشان را از شکست نجات می‌دهند، همان کسانی هستند که یاد گرفته‌اند در زمان‌هایی که واقعاً گرسنه نیستند، به وسوسه‌های غذایی “نه” بگویند. همچنین، بهتر است که یاد بگیرید که نه تنها به غذا بلکه به همه چیزهای دیگری هم که به آنها تمایلی ندارید، “نه” بگویید زیرا وقتی که کاری را علیرغم میل باطنی خود انجام می‌دهیم، دچار ناراحتی و استرس شده و ممکن است که به پرخوری احساسی روی بیاوریم.

۸) غذا فقط غذاست

افرادی که رابطه خود با غذا را تغییر داده‌اند، به غذاها برچسب “خوب” یا “بد” نمی‌زنند. به کار بردن این کلمات، ما را به قضاوت کردن می‌کشاند. به جای این کلمات، غذاها را بر حسب احساسی که در شما به وجود می‌آورند، دسته‌بندی کنید (یعنی مثلاً غذای عالی، غذای سنگین، غذای زیبا، غذای آرامش‌بخش و امثال اینها). این شیوه باعث می‌شود که از برچسب “بد” زدن به خودتان به دلیل خوردن غذا، دست بکشید. یک شیوۀ خوب هم می‌تواند تقسیم بندی غذاها به غذاهای هر روزه، غذاهای برای هر سه یا چهار روز یک بار و غذاهای هفته‌ای یک بار یا کمتر باشد.

۹) فقط انجامش بده

این جمله به شما تأکید می‌کند که کلید موفقیت،‌ عمل کردن است. به جای اینکه فقط حرف بزنید، عمل کنید تا به خواسته دل خود برسید. پیاده‌روی کنید. از میوه به عنوان میان‌وعده استفاده کنید. نکته اصلی تلاشی است که می‌کنید، نه نتیجه‌ای که گرفته‌اید. به عمل کار برآید به سخندانی نیست

۱۰) من منحصر به فردم

برخی از افراد عادت کرده‌اند که خودشان را با ستاره‌های مشهور یا با دوستان خودشان مقایسه کنند. اما باید بدانید که شما یک شخص منحصر به فرد و بی‌نظیر هستید. هر زمان که متوجه شدید که در حال مقایسه پیشرفت خودتان با فرد دیگری هستید، مکث کرده و افکار خودتان را مورد بازنگری قرار بدهید. مقایسه خود با یک فرد دیگر، منجر به یأس و انتظارات غیرواقعی از خودتان می‌شود. سعی کنید که بهترین ورژن و بهترین نسخه از خودتان باشید.

شاید این مطالب را هم بپسندید