۹ دلیل اصلی برای خاموش کردن تلویزیون

با خاموش کردن تلویزیون حدود ۴ ساعت در شبانه‌­روز در زمان، صرفه جویی کرده اید. تصور کنید که اگر در این ۴ ساعت به ورزش یا فعالیت­‌های فکری می­پرداختید چقدر در ایجاد روابط قوی برای شما موثر بود. با این کار نه تنها چندین سال به عمر شما اضافه می­شد بلکه آدمی جذاب­تر، باانرژی­‌تر و خوش­‌مشرب­‌تر می­شدید. پس سیم تلویزیون را از برق بکشید و تلاش کنید تا یک هفته تلویزیون نگاه نکنید. در شروع به نظر عجیب و غیرطبیعی می­آید اما اگر به این کار ادامه دهید خیلی زود می­بینید که چقدر این زمان اضافه‌­تر را دوست خواهید داشت.

۱) تلویزیون وقت شما را می‌­بلعد

مردم آمریکا به طور متوسط ۴ ساعت در روز تلویزیون تماشا می­کنند. این مدت، ۴/۱ زمان در دسترس شما در طول روز است. تصور کنید که اگر ناگهانی ۲۵% زمان بیشتری داشتید، این یعنی سه ماه اضافه­‌تر در سال! در این مدت می­توانستید ورزش کنید، خودتان در خانه آشپزی کنید و باز آنقدر زمان اضافه‌­تر داشته باشید که یک داستان بلند هم بنویسید.

یک فرد ۸۰ ساله در طول عمر خود ۱۱۶،۸۰۰ ساعت تلویزیون تماشا می­کند درحالی که تنها ۹۸۰۰۰ ساعت کار می­کند. در مقیاس یک ملت، افراد بزرگسال ۸۸۰ میلیون ساعت از عمرشان را روزانه صرف تلویزیون می کنند که این رقم برابر با ۳۲۱ میلیارد ساعت در سال است. تصور کنید اگر دیگر تلویزیون نگاه نکنیم چه کارهایی انجام می­شود.

۲) تلویزیون به شما استرس می­دهد

با توجه به اینکه افراد به طور متوسط روزی چهار ساعت از زمان خود را از دست می­دهند تعجبی ندارد که در انتهای روز احساس استرس  و دست­پاچگی داشته باشید. ما پرداخت قبض­ها، تمام کردن پروژه­‌ها، انجام تلفن­‌ها و تمیز کردن خانه را کنار می­گذاریم تا تلویزیون تماشا کنیم. چون همه ی کارهایی که باید انجام دهیم ناتمام می­ماند (ورزش کردن، گذراندن زمان با خانواده) احساس دست­پاچگی می­کنیم.

وقتی که احساس دست­پاچگی، خستگی و درماندگی می­کنید دیگر برای انجام هیچ کاری انرژی نداریم حال حدس بزنید چه می­کنیم، می­نشینیم و تلویزیون تماشا می­کنیم. چرخه ی وحشتناکی است. پس برای یک هفته به تلویزیون استراحت دهید و ببنید چه دگرگونی در زندگی­تان رخ می­دهد.

۳) تلویزیون باعث می­شود دچار اضافه وزن شوید

هرگاه در حالی که حواستان پرت است مشغول خوردن هم باشید متوجه نمی­شوید که چقدر خورده­اید. بر اساس تحقیق دانشگاه ماساچوست، مردم موقع تماشای تلویزیون ۳۱ تا ۷۴ درصد بیشتر می­خورند.

یعنی به ازای هر وعده ی غذایی که با تماشای تلویزیون همراه است، حدود ۳۰۰ کالری اضافه وارد بدن می­شود حال در نظر بگیرید که ۴۰ درصد خانواده‌­ها موقع صرف شام تلویزیون هم تماشا می­کنند. با این توضیحات روشن می­شود که تلویزیون یکی از دلایل اصلی اضافه وزن مردم در آمریکا است. در حقیقت تلویزیون شما را چاق می­کند.

۴) تلویزیون جذابیت شما را از بین می­برد

گفتگوی میان بیشتر مردم درباره ی برنامه­‌های تلویزیون، رویدادهای ورزشی و طنزهای تلویزیونی است اما وقتی درباره ی زندگی واقعی­شان از آن­ها بپرسید حرفی برای گفتن ندارند یا خیلی کم حرف می­زنند در واقع آن­ها حرفی به جز گزارش برنامه­های تلویزیون ندارند.

زندگی بسیار جذاب و شگفت­انگیزتر از آن است که بخواهید وقتتان را پای تلویزیون یا تعریف کردن برنامه­‌های تلویزیون برای دوستانتان بگذرانید. یک سرگرمی جذاب برای خود پیدا کنید، مطالعه کنید، نقاشی بکشید هر کاری به جز تلویزیون.

۵) تلویزیون روابط خانوادگی شما را خراب می­کند

در بسیاری خانواده­های آمریکایی تلویزیون حدود ۷ ساعت و چهل دقیقه روشن است. وقتی این همه مدت تلویزیون روشن است شما زمان کمتری دارید که صرف افرادی که در زندگی­تان مهم اند مانند همسر و فرزندان بکنید از تجربیات خود برای آن­ها بگویید و روابط­تان را مستحکم‌­تر کنید.

در کنار هم نشستن و تلویزیون تماشا کردن باعث بهتر شدن روابط خانوادگی شما نمی­شود. آن تلویزیون را خاموش کنید و یک کار برای انجام با هم پیدا کنید، با هم آشپزی کنید، به پیاده‌­روی بروید هر کاری …

۶) تماشای تلویزیون به معنی استراحت کردن نیست

تلویزیون در نقطه ی مخالف ورزش است. اگر دارید تلویزیون تماشا می­کنید به این معنی است که معمولا نشسته­‌اید، جایی تکیه داده­اید یا دراز کشیده­اید. در این موقعیت تا آنجا که ممکن است کالری کمتر مصرف می­کنید در نتیجه آن خوراک اضافه­‌ای که در حین تماشای تلویزیون وارد بدن شما شده است نمی­سوزد. در این وضعیت مغز شما دچار سکون می­شود.

اما شما در حال استراحت و آرامش نیستید. ذهن شما هنوز در حال دریافت محرک از تلویزیون است، شما در حال پردازش اطلاعات و واکنش احساسی نسبت به محرک­‌هایی دریافتی از تلویزیونید. تا حالا شده است که درباره ی شخصیت­‌های تلویزیونی فکر کنید؟ تا حالا شده است که خواب برنامه­‌های تلویزیون را ببینید؟ این­ها همه نشانه­‌های آن است که مغز شما در حال کار بر روی آنچه است که تلویزیون به آن داده است.

۷) تلویزیون موقعیت­‌های شما را از بین می­برد

هنگامی که شما دارید تلویزیون تماشا می­کنید هیچ رویداد تازه­‌ای در زندگی شما رخ نمی­دهد. رویدادها و فرصت­‌های تازه در دنیای بیرون و از صحبت با افراد دیگر و مطالعه ی مطالب تازه بوجود می­آید.

تماشای تلویزیون شما را از دنیای بیرون جدا می­کند. اگر به تماشای تلویزیون ادامه دهید هیچ چیزی از دنیای شما دگرگون نخواهد شد. تلویزیون را خاموش کنید وارد دنیای بیرون شوید، با مردم حرف بزنید بعد ببینید چه اتفاقی می­افتد.

۸) تلویزیون اعتیادآور است

تلویزیون می­تواند اعتیادآور باشد. نشانه‌­های اعتیاد به تلویزیون عبارتند از:

۱) استفاده از تلویزیون برای آرامش پیدا کردن

۲) ناتوانی در کنترل نگاه خود

۳) احساس خشم و ناامیدی درباره ی اینکه چقدر تلویزیون تماشا می­کنید.

۴) احساس ناچاری و عصبی بودن دارید زمان­هایی که تلویزیون تماشا نمی­کنید

۵) احساس نداشتن کنترل بر خود زمانی که تلویزیون تماشا می­کنید.

اگر پیشنهاد ترک تلویزیون برای یک هفته به نظر وحشتناک است یعنی شما به تلویزیون اعتیاد دارید. خوشبختانه اعتیاد به تلویزیون یک عادت است تا یک اعتیاد جسمی مانند مصرف سیگار. وقتی از مشکلاتی که تلویزیون برای شما ایجاد می­کند آگاه شدید باید بتوانید تماشای آن را کنترل کنید و تصمیم به تغییر بگیرید.

۹) تلویزیون باعث می­شود مدام خرید کنید

یک آمریکایی تا سن ۶۵ سالگی به طور متوسط ۲ میلیون پیام بازرگانی تماشا کرده است. آگاهی شما از محصولات از پیام‌­های بازرگانی تلویزیون ایجاد می­شود. درک شما از اینکه به چه چیزی نیاز دارید هم از همین پیام‌­های بازرگانی ناشی می­شود.

اگر نمی­دانستید که آی­پاد می­تواند با کفش ورزشی حرف بزند، هرگز احساس نمی­کردید که کفش ورزشی شما از دنیای فن­آوری به دور است. اگر مدل­‌های بهتر جاروبرقی را در تلویزیون ندیده بودید از همین جاروی فعلی­تان راضی بود و به فکر تعویض آن نمی­افتادید. درک ما از نیازهایمان از روی چیزهایی که می­بینیم تعیین می­شود. اگر کمتر تلویزیون تماشا کنید کمتر به خرید نیاز پیدا می­کنید.

شاید این مطالب را هم بپسندید