چگونه می‌توان عادات بد غذایی را تصحیح کرد؟

زمانی که مشغول غذا خوردن هستید ذهنتان نیز درگیر است.

عادات غذایی که از والدین، دوستان، آگهی‌های تبلیغاتی و… می‌آموزیم، بر زمان، مقدار و نحوه غذا خوردن ما اثر می‌گذارد. بسیاری از این عادات نادرست هستند و مانع از انجام صحیح برنامه‌های کاهش وزن می‌گردند.

با خواندن موارد زیر می‌توانید عادات بدغذایی خود را با عادات صحیح جایگزین نمایید:

۱) اسراف نکن، تمام غذایت را بخور

اگر چه این حرف بیشتر از طرف والدین به بچه‌های کوچک گفته می‌شود اما این عادت بد غذایی در طول عمر باعث می‌شود که علایم بدنی در مورد سیر شدن و پرهیز از پرخوری را نادیده بگیرید.

راه حل: بین لقمه‌ها قاشق خود را در بشقاب بگذارید تا بدین طریق آهسته‌تر غذا بخورید. از زمان شروع غذا تا پایان آن حداقل ۲۰ دقیقه وقت لازم است تا مغز علایم سیری را ارسال نماید. هرگاه احساس کردید که سیر شده‌اید هر چند که غذای شما تمام نشده است، از غذا خوردن دست بکشید. باقیماندۀ غذا را دور نریزید؛ می‌توانید آن را در یخچال گذاشته و روز بعد استفاده نمایید.

۲) بابت آن پول زیادی داده‌ای، پس آن را بخور

این عادت بد معمولاً در همه افراد وجود دارد؛ قبل از انجام آن به عواقب بعدی‌اش فکر کنید.

راه حل: اگر فکر می‌کنید که باید غذایی را بخورید چون بابت آن پول پرداخت کرده‌اید و یا حتی چون غذایی را به صورت رایگان به دست آورده‌اید، قبل از خوردن آن هزینه‌های بالایی را که باید صرف کاهش وزن خود نمایید محاسبه کنید.

۳) اگر صبحانه نخورم می‌توانم شام بیشتری بخورم

برخی افراد به جای خوردن صبحانه سالم، از موادی مثل چیپس، شکلات، پفک و… که بسیار چرب و پرکالری هستند استفاده می‌کنند، و سپس در وقت شام تلافی کرده و ۲ یا ۳ پرس غذا می‌خورند.

راه حل: مطالعات نشان داده است افرادی که در طول روز و هر وعده مقدار کمی غذا می‌خورند اصولاً موفقیت بیشتری در برنامه‌های کاهش وزن دارند. بنابراین به جای نخوردن صبحانه که مهمترین وعده غذایی است از انتخاب‌های سالم مثل آجیل خام، میوه و یا ماست استفاده کنید.

 ۴) من روز بدی را گذرانده‌ام بنابراین مستحق پرخوری هستم

هیچگاه از پاداش‌های غذایی برای ارضای خود استفاده نکنید زیرا این کار باعث می‌گردد با هر ناراحتی کوچک اقدام به پرخوری نمایید.

راه حل: سعی کنید برای قدردانی از خود از پاداش‌های غیرغذایی استفاده کنید. پاداش‌هایی مثل:

– تماشای یک فیلم کمدی
– نوشیدن قهوه با یک دوست خوب
– آواز خواندن
– مطالعه یک کتاب خوب

 

شاید این مطالب را هم بپسندید