۷ گام برای بهتر خوابیدن

شما محکوم به غلط زدن در رخت خواب در طول شب نیستید. نکات ساده ی زیر برای بهتر خوایبدن از تعیین یک برنامه ی خواب منظم گرفته تا انجام فعالیت­های فیزیکی در برنامه ی روزانه در نظر بگیرید.

آیا اخیرا حس بدی دارید؟ یا احساس خستگی شدید دارید؟ احتمالا راه حل مشکل شما یک خواب بهتر است.

به تمام عواملی که می­تواند مانع داشتن خواب خوب در شب شود فکر کنید – از فشار در محل کار و مسئولیت­‌های خانوادگی گرفته تا چالش‌­های ناخواسته مانند اخراج از محل کار به دلیل تعدیل نیرو یا مشکل در روابط یا بیماری. تعجبی ندارد که داشتن خواب کیفی گاهی غیرممکن می­شود.

با اینکه امکان کنترل همه ی این عوامل مزاحم خوابتان ممکن نیست، اما می­توانید عادت‌­هایی را در خود ایجاد کنید تا امکان خواب راحت را فراهم کند. با توصیه‌­های ساده ی زیر شروع کنید.

۱) به یک برنامه ی خواب پایبند باشید

هر روز سر یک ساعت مشخص به رخت خواب بروید و سر ساعت بیدار شوید حتی در روزهای آخر هفته، تعطیلات و مرخصی. پایبند بودن به یک برنامه باعث تقویت چرخه ی خواب و بیداری بدن می­شود و کمک می­کند در شب خواب راحت­تری داشته باشید. توجه داشته باشید که اگر پس از گذشت ۱۵ دقیقه خوابتان نبرد بلند شید و کاری آرامش‌­بخش انجام دهید. هر وقت خسته شدید به رخت خواب بازگردید. اگر سر خوابیدن تقلا می­کنید و سختتان است بدانید اگر پشت میز و حین کار خوابتان ببرد بیشتر اذیت خواهید شد.

۲) مراقب چیزهایی که می­خورید و می­نوشید باشید

هنگامی که گرسنه­اید یا خیلی خورده­اید به رخت خواب نروید. این وضعیت شما می­تواند باعث شود که از خواب بپرید. همچنین میزان نوشیدنی­های خود را پیش از خواب محدود کنید تا در نیمه ی شب مجبور به دستشویی رفتن نشوید.

نیکوتین (سیگار و دخانیات)، کافئین (قهوه و چای) و الکل موادی اند که باید در مصرف آن­ها دقت کرد. چندین ساعت طول می­کشد که اثرات محرک نیکوتین و کافئین از بین برود و می­تواند بر کیفیت خواب اثر منفی بگذارد. الکل هم ممکن است در ابتدا باعث احساس خواب آلودگی در فرد شود اما بعدا در شب می­تواند خواب را مختل کند.

۳) برای خوابتان آداب و پیش­‌زمینه داشته باشید

کارهای همیشگی پیش از خواب را انجام دهید تا به بدنتان بفهمانید که وقت خواب است. این آداب می­تواند شامل رفتن به حمام گرم، خواندن کتاب یا گوش دادن به یک موسیقی آرام باشد در این موقع ترجیح آن است که نور محل کم و ملایم باشد. انجام کارهای آرامش­بخش هم می­تواند به خواب بهتر کمک کند و فرد را از حالت هشیاری کامل به خواب­آلودگی برساند.

در آداب پیش از خواب خود از تلویزیون و ابزارهای الکترونیک دوری کنید. برخی پژوهشگران معتقدند که نگاه کردن به صفحه ی نمایش روشن یا استفاده از ابزارهای رسانه‌­ای باعث ایجاد اختلال در خواب می­گردد.

۴) احساس راحتی به خود بدهید

اتاق را چنان درست کنید که فضایی مهیا برای خواب داشته باشد. فضای مهیا معمولا در ایجاد فضایی خنک، تاریک و ساکت خلاصه می­شود. از پرده­‌های مناسب، گوش­گیر، یک پنکه یا ابزار خنک کننده برای ایجاد چنین فضایی استفاده کنید.

دشک و بالش مناسب هم می­توانند در داشتن خواب مناسب موثر باشند. از آنجایی که انتخاب وسایل خواب یک امر سلیقه­‌ای است پس چیزی را انتخاب کنید که با آن احساس راحتی می­کنید. اگر از تخت دو نفره استفاده می­کنید مطمئن شوید که برای هر دو جای کافی هست. اگر بچه یا حیوان خانگی دارید برای خوابیدن آن­ها کنار خودتان محدودیت بگذارید یا اینکه اصرار کنید که زمان­هایی را جدا بخوابید.

۵) خواب میان‌­روز را محدود کنید

اگر در طول روز به مدت طولانی بخوابید باعث می­شود در هنگام شب دچار اختلال در خواب شوید بویژه اگر از جمله افرادی هستید که از مشکلات بی­خوابی یا کمی کیفیت خواب رنج می­برید. اگر دوست دارید که در طول روز بخوابید این خواب را به ۱۰ تا ۳۰ دقیقه محدود کنید و آن را در میانه ی بعد از ظهر انجام دهید.

اگر شب­کارید برای خواب روز باید استثنا قائل شد. در این حالت پرده‌­های اتاق را باز نگه دارید تا نور خورشید مانع خواب راحتتان نشود.

۶) فعالیت‌­های ورزشی و فیزیکی جزئی از برنامه ی روزانه­‌تان باشد

داشتن فعالیت ورزشی منظم می­تواند منجر به یک خواب راحت­تر شود و کمک می­کند تا سریع­تر و عمیق­تر به خواب روید. البته برای این کار، زمان­بندی بسیار مهم است اگر در زمانی نزدیک به زمان خواب ورزش کنید ممکن است انرژی زیادی برای موقع خواب داشته باشید. اگر چنین مشکلی برایتان پیش می­آید در زمان زودتری از روز ورزش کنید.

۷) تنش­‌های خود را مدیریت کنید

اگرکارهای زیادی دارید که باید انجام دهید یا خیلی چیزها هست که باید به آن­ها فکر کنید، خوابیدن برایتان مانند زجر کشیدن است. برای آنکه آرامش بگیرید، راه­های سالم برای کنترل استرس­های خود در پیش بگیرید. با راه­کارهای پایه­ای مانند سازماندهی کارها، اولویت­بندی مسائل و سپردن برخی کارها به دیگری شروع کنید. وقتی نیاز به آزاد کردن ذهنتان دارید برای مدتی به خود اجازه ی مرخصی دهید. با دوستان قدیمی­تان به بگو و بخند بپردازید. آنچه در ذهنتان است بیرون بریزید و برای فردا کنار بگذارید.

شاید این مطالب را هم بپسندید