خوراک سالم در مقابل غذای سریع

بیشتر غذاهای سریع (فست فود) در قطب مقابل خوراک سالم قرار دارند. غذاهای سریع سرشار از چربی­های ترانس (چربی­های مضر)، شکر و سدیم اند همه ی این مواد منجر به اضافه وزن، ناراحتی­های قلبی و دیابت می­شوند. اما خوراک سالم در مقابل سرشار از ویتامین، مواد معدنی و چربی­های سالم و پروتئین اند و برای شما انرژی، سلامتی و طول عمر فراهم می­کنند.

محتوای چربی

غذاهای سریع معمولا در روغن فراوان و کم کیفیت سرخ می­شوند. فرایند سرخ کردن باعث جذاب شدن این غذا برای اشتهای شما و تمرکز حس لذت در مغزتان می­شود. چربی­های ترنس یکی از خطرناک­ترین و مضرترین مواد موجود در غذاهای سریع است. در نتایج پژوهشی که در سال ۲۰۰۹ منتشر شد بیان می­دارد که چربی­های ترنس باعث التهاب و ایجاد رسوب در سلول­های سرخرگ­ها می­شود چنین عارضه­ای خطر حمله و ایست قلبی را افزایش می­دهد. چربی­های موجود در میوه­هایی مانند آووکادو یا در دانه­ها مانند گردو و روغن فرآوری نشده مانند روغن زیتون و نارگیل خطر بیماری­های قلبی را کاهش می­دهد و برای کنترل وزن و سلامتی در دوران پیری مناسب است.

محتوای سدیم

سدیم بیش از اندازه ی موجود در غذاهای سریع باعث خوشمزه شدن و اعتیادآور شدن این غذاها می­گردد. سدیم ماده­ای ضروری برای سلامتی انسان است که بدون پیروی از هیچ رژیم غذایی ویژه­ای به راحتی مقدار لازم از این ماده به بدن می­رسد چون به صورت طبیعی در بیشتر مواد خوراکی وجود دارد. موسسه ی ملی سلامت بیان می­دارد که روزانه ۲۳۰۰ میلی­گرم سدیم برای بدن کافی است درحالی که آمریکایی­ها بیش از ۱۰۰۰ میلیگرم بیشتر از این ماده وارد بدنشان می­شود. رژیمی که در آن بیش از اندازه سدیم وجود داشته باشد خطر فشار خون و بیماری­های قلبی در آن بیشتر است. رژیم غذایی متعادل شامل میوه­ها و سبزیجات فراوری نشده که به صورت طبیعی سدیم کمی دارند می­توانند در متعادل نگه داشتن تراز سدیم بدن موثر باشند.

محتوای شکر

همانند سدیم، بسیاری محصولات غذای سریع سرشار از شکر اند که این مسئله هم برای سلامتی خطرناک است. عادت­های غذایی پُرشِکر با اضافه وزن ارتباط مستقیم دارند. در پژهشی که در سال ۲۰۰۸ منتشر شد چنین نتیجه گرفته شده بود که عادت­های غذایی پرشکر ابتلا به اختلات عملکرد قلب و مرگ را نسبت به عادت­های غذایی کم­شکر سرعت می­بخشد. ۲۱ اونس (۵۹۵ گرم) از یک نوشیدنی میلک­شیک شکلاتی (مخلوط بستنی، شیر و شکلات) که از یک فروشگاه غذای سریع خریداری می­شود، ۱۱۱ گرم شکر دارد که ۷۹ گرم بیشتر از شکری است که روزانه توصیه می­شود هرکس مصرف کند. شکر تصفیه شده که در این فروشگاه­ها عرضه می­شود از نظر غذایی ارزش کمی دارد درحالی که شکر موجود در میوه­ها و دیگر منابع طبیعی سرشار از ویتامین و مواد معدنی است و دیرتر هضم می­شود چون با فیبر همراه است که مانع از بالا رفتن ناگهانی انسولین بدن می­گردد.

غذای کامل در مقابل غذای سریع

تفاوت کلیدی میان غذای سالم و غذای سریع در فرایند آماده سازی غذاهای سریع است که با افزودن حجمی از روغن، شکر و سدیم آماده می­شوند. این مشخصات همگی عامل افزایش نرخ اضافه وزن، حمله ی قلبی، دیابت و کاهش عملکرد مغز در افراد اند. مواد خوراکی که در طبیعت یافت می­شوند هنگامی که به صورت خالص و تغییرنیافته مصرف می­شوند مواد غذایی لازم برای بدن، سلامتی و شادابی را فراهم می­کنند بدون آنکه هیچ کالری اضافه یا افزودنی داشته باشند.

 

شاید این مطالب را هم بپسندید