شیوه‌های غلبه بر موانع ذهنی

زمانی که احساس می‌کنید از لحاظ ذهنی قادر به ادامه برنامه کاهش وزن نیستید و از تغذیه درست و ورزش روزانه خسته می‌شوید و دست می‌کشید؛ پیدا کردن دلیلی برای بازگشت به مسیر برنامه ممکن است سخت و دشوار باشد. اما راههایی هست که اشتیاق شما برای یک زندگی درست و سالم دوباره زنده شود.

برای رسیدن به نتیجه مطلوب، باید از اینجا شروع کرد که در اصل هدف شما از شروع برنامه غذایی چه بوده است. کارشناسان معتقدند موانع روانی زمانی ایجاد می‌شوند که فرد برنامه کاهش وزن خود را برای رهایی از درد یا مشکلات اضافه وزن شروع می‌کند؛ مثلاً چون لباسهایش تنگ شده یا بالا رفتن از پله‌ها برایش سخت شده است.

اما از طرف دیگر سلامتی و تندرستی و نیز بالا بردن اعتماد به نفسِ فردی، محرکهای انگیزشی درازمدّت هستند. وقتی شما توانستید شلوار جین سال قبلتان را دوباره به پا کنید محرک دردناک رفع شده است. حالا از این به بعد چه انگیزه‌ای دارید که شما را پیش ببرد؟

پیش به سوی هدف
از آنجا که اهداف ما معمولاً درازمدت هستند و دستیابی به آنها به زودی میسر نمی‌‌شود(چه کم کردن ۳۰ کیلوگرم باشد چه ده درصد از وزنتان)، شما می‌بایست هدف خود را به اجزای کوچکتر تقسیم کنید تا در طول مسیر زود به زود موفقیت را تجربه کنید.

کارشناسان معتقدند رکودهای روانی معمولاً همزمان با رکودهای پیش آمده در برنامه کاهش وزن هستند؛ یعنی زمانی که شخص کمتر از نیم کیلوگرم در هفته کم کرده است.

 

پیشنهادهایی برای بالا بردن سطح روحیه و عملکرد
برای اینکه همواره تندرست و متناسب بمانید باید مسئولیت‌پذیر باشید. در اینجا ما به شما روشهایی می‌آموزیم تا بدین طریق ذهن خود را تقویت کرده و بر موانع روانی غلبه نمایید.

تنظیم اهداف
اهداف خود را به بلند‌مدت و کوتاه‌مدت تقسیم کنید. اهداف روانی خود را نیز در نظر بگیرید. زمانی که به هر یک از آنها دست می‌‌یابید به خود پاداش دهید. مثلاً یک دست لباس تازه و…

تهیه یادداشت روزانه
یکی از فواید نوشتن فعالیت‌های روزانه این است که در زمان بروز رکود روانی می‌توانید به یادداشت‌های گذشته نگاه کنید و روزهای خوب و موفق را به یاد آورید؛ در نتیجه امیدوار شده و برای شروعِ دوباره آماده می‌شوید.

یادآوری فواید سلامتی
همواره به خود گوشزد نمایید که فواید درازمدت کاهش وزن وتناسب اندام، خیلی بهتر از مثلاً یک کیک شکلاتی خوشمزه است. روزی را مجسم کنید که به هدف نهایی و وزن مطلوب خود دست یافته‌اید. مسلماً احساس خوبی خواهید داشت.
به یاد داشته باشید که مواجه شدن با حالت رکود در کاهش وزن به معنای شکست نیست.
در نبرد با موانع، استقامت و پشتکار را فراموش نکنید.

موقعیتی که سخت به دست آید ارزشمندتر است و فرد برای حفظ آن تلاش بیشتری خواهد کرد.

 

شاید این مطالب را هم بپسندید