در ۳۰ سالگی می‌توان چه کرد تا در ۵۰ سالگی لذت برد

۳ راهنمایی که باید حتما آن‌ها را بدانید

از من به تازگی خواسته شده بود که براساس مطالعات خود اعلام کنم، چه کارهایی در سی سالگی می‌توان انجام داد تا برای ۵۰ سالگی و بعد از آن مفید باشد؟

من عاشق این سوال، به ویژه به این دلیل که بیش از۱۵۰۰ باردر قدیمی‌ترین مطالعات در حکمت عملی آمریکایی بوده است و آن‌ها در مورد دادن مشاوره در این موضوع دریغ نکرده‌اند. از افرادی که پایان خوبی داشتند و به سن ۹۰ سالگی رسیدند، کسانی که زندگی خوبی داشتند و گفتند اینکه از چه چیزهایی اجتناب می‌کردند، ۳ پیشنهاد که درس مشترکی بود برای سن ۲۰ تا ۴۰ سالگی. گاهی نگاه کردن به خط پایان تنها چیزی است که ما نیاز داریم.

۱) شغلی انتخاب کنید که از آن پاداش درونی بدست آورید

یکی از توصیه‌های توسط تقریبا هر یک از بزرگان داده شده این است:  پیدا کردن کاری که به آن علاقه دارید. آن‌ها معتقدند که حقوق ماهانه کوچک‌تر به خانه بردن و لذت بردن از آن بسیار بهتر است از اینکه کاری را دوست نداشت باشید و تمام  تعطیلات آخر هفته زندگی برای آن تقلا کنید.

ویلی برادفیلد ۸۳ ساله است. او یک مربی دبیرستان قدیمی و فردی سالم و قوی است. این چیزی است که او به من گفت:

من فقط کار خودم را دوست داشتم انجام دهم. و من فکر می‌کنم که یکی از بزرگ‌ترین چیزهایی که من می‌توانم به جوانان بگویم این است: برای وارد شدن به چیزی که شما آن را دوست دارید، و در آن استعداد دارید، باعث می‌شود شما کاملا خوشحال باشید. چون فکر می‌کنم نباید فقط برای پولتلاش کرد.  من کار می‌کردم زیرا من آن را دوست داشتم. من فکر می‌کنم مهم‌ترین چیز این است که در یک حرفه که شما عاشق آن هستید نقش داشته باشد، و این باعث می‌شود شما مشتاقانه هر روز در انتظار رفتن به محل کارخود باشید.

۲) بگویید بله

ما تجرباتی در خصوص همکاران خود معمولا به اشتراک می‌گذاریم کسانی که در کنج اتاق محل کارشان احساس خوبی دارند و فکر می‌کنند بهترین جای دنیاست محل کار برای آن‌ها منطقه آرامش است و فکر می‌کنیم که این افراد چقدر کوته فکر هستند. این یک فکر اشتباه است. ما باید در محیط کار با چالش‌های جدید روبرو شویم و به آن‌ها بله بگوییم و آن‌ها را با آغوش باز پذیرا باشیم. در این مورد گزارشات زیادی شده که افراد متاسف هستند که وقتی فرصت به آن‌ها روی آورد آن‌ها به آن توجه نکردند.

جو ۷۹ ساله است، خرید خانه برای او درسی به ارمغان آورد. مانند بسیاری از کودکان دیگر اودوران کودکی وی با افسردگی و فقر آغاز شد.  پدر او در کارخانه‌های تولید فرش کار می‌کرد و هرگز دبیرستان را به پایان نرساند. جو سخت کار می‌کرد و یک مهندس موفق و کارآفرین شد:

درسی که من آموختم این بود همواره بله بگویید مگر اینکه شما یک دلیل واقعا محکم برای گفتن نه داشته باشید. و در زندگی من هیچ وقت نه نگفتم. من موافقت خود را به انجام هر کاری نشان می‌دهم. این کار همواره سرگرم کننده در همه زمان‌ها نیست، اما منتهی به نتایج خوب می‌شود. اگر شما یکی از این افراد که وقتی به وی می‌گویند هستی می‌گوید، «نه، من نمی‌توانم انجام دهم»  یا «من نمی‌خواهم این کاررا انجام دهم» شما بدانید این فرد بسیاری از آنچه زندگی به او ارائه کرده است را از دست داده. زندگی ماجراجویی است، اما نیازمند آن است که شما به همه چیز بله بگویید.

بزرگانی که شاد‌ترین زندگی‌ها را داشتند، جملگی به تصمیم گیری آن‌ها زمانی که جوان بودند برمی‌گردد. آن‌ها می‌گویند وسوسه نشدند که به دنبال پروژه، راحت‌تر و کم خطر باشند بلکه آن‌ها به یک فرصت بله گفته و از آن لذن بردند.

۳) هوش هیجانی از همه چیز پیشی می‌گیرد

اگر می‌خواهید احساس خوبی در مورد زندگی خود را هنگامی که مسن هستید داشته باشید، شما نیاز به قوی کردن مهارت‌های اجتماعی خود در حال حاضر دارید. صحبت با صد‌ها نفر از مشاغل و کارفرمایان بزرگ نشان داد که آنچه که آن‌ها را افرد موفق و افراد دیگر ناموفق می‌کند این است: مهم نیست که چقدر کسی با استعداد است، مهم این است چقدر فرد باید مهارت‌های فردی برای موفقیت دارد.

بسیاری از مردم در مورد اهمیت مهارت‌های فردی و همدلی با همکاران زمانی که آن‌ها در جنگ جهانی دوم خدمت کرده بودند صحبت می‌کرد، به عنوان مثال، لری تایس در  سن ۹۳ سالگی به من گفت:

زمانی که من به خدمت رفتم، من یک پسر جوان از یک شهر در ورمونت بود. تمام خانواده من در سراسر شهر به خوبی شناخته شده، به خوبی مورد احترام بودند. من به نیروی دریایی رفتم و من فرد دیگری شدم و یاد گرفتم چگونه با دیگران همراهی کنم. این بزرگ‌ترین درس است که به من در همه زندگی کمک کرد. وقتی که شما روی یک کشتی تنگ هستید و چاره‌ای جز همدلی ندارید آن را یاد می‌گیرید.

من آموخته افراد را قبول داشته باشم تا زمانی که خلاف آن ثابت شود. این چیزی است که شما در محل کار به آن نیاز دارید: اجتماعی باشد و با افرادی که با شما کار می‌کنند همراه باشید.

به طور کلی، مشاوره با افراد مسن ما را به این حرکت وامی‌دارد تا تلاش کنیم و یاد بگیریم چگونه روابط خود را با دیگران به حداکثر برسانیم. کسانی که این اصل را رعایت نکردند پشیمان بودند.

این اقدامات به احتمال زیاد منجر می‌شود که شما بعد از ۵۰ سالگی احساس رضایت داشته باشید. مطمئن باشید اگر از بزرگان این سوال را بپرسید پاسخ‌های آن‌ها برای شما جذاب خواهد بود!

شاید این مطالب را هم بپسندید