لذت بیشتر از شادی با مواد شیمیایی موجود در مغز در تابستان

اجتناب از مشکلات رایج در به حداکثر رساندن شادی و سرگرمی در فصل تابستان

۱) اجتناب از مقایسه منفی برای لذت بردن از سروتونین بیشتر

فصل تابستان شما را به مقایسه بدن خود با دیگران و تمرکز بر کاستی خود وسوسه می‌کند. دانستن این موضوع که مقایسه اجتماعی در پستانداران طبیعی است شاید به شما کمک کند. پستانداران از نزاع اجتناب می‌کنند و با مقایسه خود با دیگران به افراد قوی‌تر مراجعه می‌کنند. ما یک مغز به ارث برده‌ایم که به دنبال ایمنی از طریق اسکن افرادی که در موضع قدرت هستند می‌باشیم (مغز ما با پیدا کردن افراد قدرتمند از خود محافظت می‌نماید). هنگامی که منبع قدرت از آن شماست مغز شما سروتونین ترشح می‌کند که منجر به ایجاد حال خوب در شما می‌گردد. اما این قدرت همیشه از آن شما نیست زیرا مغز شما توانایی دیدن نقاط قوت دیگران را دارد. وقتی شما متوجه ریشه قدیمی مقایسه در خود می‌شوید راحت‌تر می‌توانید مقابل خود دربرابر مقایسه دیگران بایستید. شما می‌توانید به مغز خود برنامه جدید دهید تا تمرکز روی نقاط قوت شما داشته باشد نه روی نقاط ضعفتان.. این انتظار سختی از شماست چون متاسفانه، مغز شما برای جلوگیری از درگیری با افراد قوی تکامل یافته است.

۲) اجتناب از تنبلی برای لذت بیشتر از اندورفین

شما ممکن است یک روز طولانی زیر نور خورشید به تنبلی سپری کنید و در ‌‌نهایت احساس خوبی نداشته باشید. بدن شما برای تحرک خلق شده است. شنا کردن یکی از بهترین فعالیت هاست. در مورد خوب به نظر رسیدن و کمیت کار خود نگران نباشید. فقط روی آب شناور باشید تا اندورفین تحریک شود چون در این فعالیت اغلب از ماهیچه‌ها استفاده نمی‌شود. خندیدن نیز موجب تحریک اندورفین می‌گردد و والیبال نیز یکی از ورزش‌های مفید در این راستا است.

۳) عدم ناامیدی و افسردگی از تمام شدن تابستان برای لذت بردن از دوپامین

پیش‌بینی چیزهای خوب منجر به ایجاد احساسات مرتبط با دوپامین می‌گردد. برنامه‌ریزی برای تابستان منجر به ایجاد احساسات مثبت مرتبط با دوپامین می‌گردد. اما ممکن است با اتمام تابستان و برنامه‌ریزی‌ها شما خود را در یک رکود ببینید، پس برنامه‌ریزی برای آغاز پاییز یک فعالیت با ارزش خواهد بود. برنامه پاییز را جدای از برنامه تابستان داشته باشید چون مغز ما برای تقویت‌های جدید دوپامین بیشتر ترشح می‌نماید. حرکت در مسیرهای یکسان گذشته در شما موجب ترشح دوپامین نمی‌گردد بلکه گام برداشتن در مسیر جدید منجر به جاری شدن دوپامین می‌گردد.

۴) اجتناب از «تنهایی»  برای تمرکز و لذت بردن از اکسی توسین بیشتر

تنهایی در تابستان ممکن است که در ابتدا موجی از اکسی توسین را ایجاد نماید اما در ‌‌نهایت با افزایش و طولانی شدن آن احساسات بد را تجربه خواهید کرد. با آگاهی از روند شیمیایی اتفاق افتاده در مغزتان به جای بالا و پایین شدن اکسی توسین در آن شما می‌توانید جریان ثابتی از اکسی توسین در مغز خود داشته باشید. اکسی توسین با اعتماد اجتماعی تحریک می‌گردد. اعتماد و لمس شدن در کنار هم و به میزان طبیعی زیرا هر فرد از میزان کافی نزدیک بودن و لمس شدن بهره می‌برد ولی بیش از حد کفایت خود آسیب‌رسان است. هر بار که شما از اعتماد متقابل لذت می‌برید، اتصال نورون‌ها ایجاد می‌گردد که به نوبه خود بر روی اکسی توسین در شرایط مشابه در آینده موثر است. بنابراین اعتماد سازی در مغز پستانداران با پاداش و احساس امنیت همراه خواهد بود.

بگذار آفتاب به داخل بتابد

ما به خورشید برای تولید ویتامین D نیاز داریم و به ویتامین D برای تولید مواد شیمیایی منجر به شاد نیازمندیم. چشم ما به خورشید بیشتر احتیاج دارد، چرا که آن‌ها سنسورهایی هستند که بقیه بدن شما نشان می‌دهند چه مقدار نور خورشید را سایر بخش‌ها دریافت کرده‌اند. بنابراین خود را از نورخورشید محافظت کنید اما زیر تخته سنگ پنهان نشوید.

شاید این مطالب را هم بپسندید