تلویزیون را خاموش کنید تا وزنتان کم شود

تماشای بیش از حد تلویزیون باعث چاقی در کودکان می‌شود.

دانشمندان کشف کرده‌اند که راحت‌ترین راه برای جلوگیری از چاقی خاموش کردن تلویزیون است.

محققان دانشگاه استنفورد در ایالات متحده دریافته‌اند که اگر کودکان تلویزیون تماشا نکنند کمتر احتمال دارد چاق شوند.

ظاهراً خاموش کردن تلویزیون کافی بوده و نیازی نیست که رژیم غذایی کودکان تغییر کند یا بیشتر ورزش کنند.

مطالعه‌ای که روی ۱۹۲ کودک در سن ۸ و ۹ سالگی انجام گرفت نشان داد که کودکانی که کمتر تلویزیون تماشا می‌کنند در طول یک سال حدود ۱ کیلوگرم کمتر از کسانی که میزان تماشای تلویزیون را تغییر ندادند اضافه وزن داشتند.

یکی از محققان بزرگ و متخصص اطفال، دکتر توماس رابینسون گفت که این یافته‌ها مهم هستند چون نشان می‌دهند که کاهش وزن را می‌توان صرفاً به میزان تماشای تلویزیون مرتبط دانست نه هیچ فعالیت دیگر.

او گفت: «یکی از خصوصیاتی که باعث منحصر به فرد شدن این مطالعه می‌شود این است که به طور خاص روی کاهش تماشای تلویزیون، فیلم‌های ویدئویی و بازی‌های کامپیوتری تمرکز دارد بدون این که هیچ فعالیت دیگری را به جای این فعالیت‌ها معرفی کند».

میزان چاقی افزایش پیدا کرده است

به طور متوسط کودکان امریکایی بیش از چهار ساعت در روز را صرف تماشای تلویزیون و فیلم و بازی‌های کامپیوتری می‌کنند و در بیست سال گذشته نرخ چاقی دو برابر شده است.

در این مطالعه که هفته‌ی گذشته در جلسه‌ی سالانه‌ی انجمن‌های آکادمیک متخصصین اطفال در سان فرانسیسکو ارائه شد، محققان حدود ۱۰۰ نفر از دانش‌آموزران را قانع کردند که میزان تماشای تلویزیون را به یک سوم برسانند.

دور کمر کودکانی که کمتر تلویزیون تماشا می‌کنند به میزان قابل توجهی کمتر افزایش پیدا کرد و چربی بدنشان کمتر از دانش‌آموزانی بود که به همان میزان به تماشای تلویزیون ادامه دادند، گرچه هیچ یک از این دو گروه رژیم غذایی خاصی نداشتند و ورزش نکرده بودند.

دکتر رابینسون گفت یک توضیح برای این کاهش وزن این است که شاید کودکان به خاطر این که کمتر تلویزیون تماشا کرده‌اند بیشتر فعالیت کرده و کالری سوزانده‌اند.

یک دلیل دیگر می‌تواند خوردن وعده‌های غذیی کمتر جلوی تلویزیون باشد.

برخی از مطالعات نشان داده‌اند که غذا خوردن جلوی تلویزیون باعث می‌شود فرد بیشتر غذا بخورد.

راه حل شما برای کاهش وزن: تلویزیون را خاموش کنید

تماشای تلویزیون به دو چیز مربوط است. اولین نکته غذاست. مردم وقتی تلویزیون تماشا می‌کنند بیشتر غذا می‌خورند. دومین نکته اضافه وزن داشتن است. چالش شما؟ کمتر تلویزیون تماشا کنید.

همان‌طور که می‌دانید این که آیا از تیوو لذت ببرید یا شبکه‌ی DVR، هولو، تلیوزیون اپل یا نت فلیکس، میزان تماشای تلویزیونتان از زمانی که کودک بودید تغییر زیادی داشته است. با این که همچنان زمان زیادی را جلوی تلویزیون (یا صفحه‌ی کامپیوتر) می‌گذرانیم دیگر نمی‌توانیم برنامه‌های زمانی‌مان را به طور دقیق تنظیم کنیم. تقریباً هر وقت که بخواهیم می‌توانیم برنامه‌های مورد علاقه‌مان را ببینیم. این به عده‌ای امکان آن را داده که بیشتر تلویزیون ببیند و به بقیه این امکان را داده که با کارایی بیشتر تلویزیون تماشا کنند.

متأسفانه با راحت‌تر شدن تماشای تلویزیون انجام کار‌های دیگر مثل مطالعه، وقت گذراندن با خانواده، درس خواندن و حتی ورزش سخت‌تر شده است. منظور این نیست که اگر تلویزیون تماشا نکنید برای شرکت در ماراتون تمرین می‌کنید. اما اگر روی مبل ننشینید حتماً کاری انجام می‌دهید و انجام هر فعالیتی به این معناست که از هیچ کاری نکردن بیشتر کالری می‌سوزانید.

مطالعات تحقیقاتی زیادی به بررسی رابطه‌ی بین تماشای تلویزیون و اضافه وزن پرداخته‌اند به خصوص در کودکان و نوجوانان که بیشتر از بقیه‌ی سنین تلویزیون تماشا می‌کنند. اما یافته‌های جدید‌تری در مورد بزرگسالان و تماشای تلویزیون انجام گرفته و شرکت‌های تلویزیونی از این نتایج خشنود نیستند. زنانی که تنها یک ساعت در روز تلویزیون تماشا می‌کنند شاخص توده‌ی بدنی‌شان ۸/۱ کمتر از زنانی است که سه ساعت در روز تلویزیون تماشا می‌کنند. تماشای بیشتر تلویزیون باعث تقریباً ۵۰% ریسک بالاتر اضافه وزن یا چاقی می‌شود. بینندگان تلویزیون نه تنها کمتر فعالیت می‌کنند بلکه بیشتر میان وعده و نوشیدنی‌های شیرین مصرف می‌کنند.

مطالعاتی که روی تأثیر تماشای تلویزون روی کودکان انجام شده‌اند بسیار امیدوار کننده بوده‌اند. مطالعه‌ای که در آرشیو‌های طب کودکان و نوجوانان منتشر شده‌ است نشان داد که کاهش تماشای تلویزیون به نصف، باعث کاهش قابل توجه میزان شاخص توده‌ی بدنی می‌شود. شاید تصور کنید که جمعیت بزرگسالان پرانگیزه و دارای بینش بالا (به بچه‌ها گفته نشد چرا کمتر تلویزیون تماشا می‌کنند) با گزینه‌ی بیشتر فعالیت فیزیکی و درک بهتری از میان وعده‌های سالم نتایج بهتری کسب کنند.

تلویزیون را خاموش کنید تا وزن کم کنید

به طور متوسط هر امریکایی در روز چهار ساعت تلویزیون تماشا می‌کند. آیا تماشای بیش از حد تلویزیون باعث چاقی امریکایی‌ها شده است؟

من واقعاً دوست دارم در پایان هر روز کاری جلوی یکی از برنامه‌های تلویزیونی محبوبم خستگی در کنم. به هر حال تماشای تلویزیون هدف خود را انجام می‌دهد: به من کمک می‌کند از زندگی روزمره‌ام فرار کنم. تلویزیون دنیایی سرگرم کننده است که مرا به یاد … هیچ چیزی نمی‌اندازد! به همین خاطر از آن خوشم می‌آید!

وقتی برنامه‌های کمدی تماشا می‌کنم روز شلوغی را که گذراندم از یاد می‌برم. وقتی برنامه‌ی درام می‌بینم لیست کار‌هایی که باید انجام دهم تبدیل به یک خاطره‌ی دور می‌شود. اما آیا این واقعاً ریسکی برای سلامتم است؟

مطالعه‌ی سلامت پرستاران که روی بیش از ۵۰۰۰۰ زن انجام گرفت نشان داد که در یک دوره‌ی شش ساله زنانی که در خط مبنای مطالعه وزن عادی داشتند یا اضافه وزن داشتند با تماشای ۲ ساعت بیشتر تلویزیون در روز ۲۳% احتمال چاقی بیشتر پیدا کردند.

چطور ممکن است ۲ ساعت بیشتر شادی با تیم ورزش مورد علاقه‌مان یا رقص افراد مشهور و پر زرق و برق باعث چاقی شود؟

محققان پیشنهاد کرده‌اند که تماشای تلویزیون در ارتباط با عادات غذا خوردن ناسالم است.

خب، موافقم. فکر کنم منظورشان همان بسته چیپسی باشد که در حین تماشای برنامه تمام شد.

مروری که در ژورنال امریکایی Preventive Medicine چاپ شد (AM J Prev Med 2011؛ ۴۱(۲): ۱۷۸-۱۸۸) اثبات کرد که تماشای تلویزیون و نشستن در مقابل صفحه‌ی کامپیوتر باعث می‌شود نه تنها در بزرگسالان بلکه در کودکان و نوجوانان هم دور کمر بزرگ‌تر شود.

داریم پایین تنه‌ی پهن و صافمان را به فرزندانمان منتقل می‌کنیم!

واضح است که تماشای تلویزیون بدین معناست که کم انرژی مصرف می‌کنید. به علاوه تبلیغات وسوسه کننده‌ی غذا‌ها باعث ایجاد هوس‌هایی می‌شود که اغلب با سفری کوتاه به آشپرخانه رفع می‌شود… حتی اگر تازه غذا خورده باشید.

۴ توصیه برای کاهش میزان تماشای تلویزیون و کاهش وزن:

۱) قبل از تماشای تلویزیون استراحت کنید

اگر تلویزیون یا کامپیوتر راهی برای استراحت کردنتان است سعی کنید ۱۰ دقیقه بعد از کار با مدیتیشن، کشش دادن به بدن یا تنفس عمیق در صندلی مورد علاقه‌تان در مقابل تلویزیون استراحت کاملی داشته باشید.  این استراحت عصرگاهی مناسبی است و به شما انرژی می‌دهد تا از سرگرمی‌ها و بازی‌های مورد علاقه‌تان به دور از تلویزیون و کامپیوتر لذت ببرید.

۲) غذا را خانوادگی تهیه کنید

این کار نه تنها لذ آشپزی را بیشتر می‌کند بلکه به این خاطر که به دیگران نحوه‌ی آشپزی را توضیح می‌دهید بیشتر هم طول می‌کشد و شما را مدت بیشتری از تلویزیون دور نگه می‌دارد.

۳) قانون جدیدی را پیاده کنید: به مدت ۳۰ دقیقه بعد از هر وعده‌ی غذایی تماشای تلویزیون را ممنوع کنید

به یاد دارید که مادرتان همیشه به شما می‌گفت تا ۳۰ دقیقه بعد از غذا خوردن شنا نکنید؟ همین سنت را برای تلویزیون هم پیاده کنید. به جای این زمان برای رسیدن به اهداف کاهش وزنتان وقت بگذارید. برای روز بعد غذای سالمی تهیه کنید، ورزش کنید یا بچه‌ها و سگتان را به پارک ببرید.

۴) میان وعده‌ها یا دسر‌های سالم بخورید

انگور یخ زده یا چیپس خانگی گزینه‌های خوبی برای زمانی هستند که تبلیغات هوس برانگیز تلویزیونی شما را وسوسه می‌کنند.

 

شاید این مطالب را هم بپسندید