یاد بگیرید بدنتان را دوست داشته باشید

از بدنتان انتقاد شدید نکنید. با این روش می‌توانید اعتماد به نفستان را دوباره به دست بیاورید.

هر زنی ممکن است گاهی فکر کند که اگر یک سایز لاغر کند، باسنش کوچک‌تر باشد یا اندامی شبیه به هایدی کلوم داشته باشد زندگی‌اش بسیار بهتر می‌شود. در اکثر مواقع این تفکرات که اعتماد به نفس فرد را پایین می‌آورند کمی بعد جای خود را به واقعیت زندگی می‌دهند: خوشبختی چیزی بیش از ران‌های لاغر یا لبخندی به زیبایی سوپر مدل‌هاست. اما هر از چند گاهی شاید مدام به تصویری از اندام ایده‌آلتان فکر کنید و نتوانید چیزی جز آن ببینید. راه حل؟ نه، به یک جراحی معجزه‌آسا یا کاهش وزن سریع نیاز ندارید، بلکه باید تصورتان از اندام ایده‌آل را تغییر دهید.

مشاور جنی گارت می‌گوید: «عدم اعتماد به نفس در مورد اندام اگر مورد توجه قرار نگیرد ممکن است در کیفیت زندگی، کار و اوقات اجتماعی اختلال ایجاد کند.

تصور بد از اندام نتیجه‌ی موارد زیر است:

۱) تفکر افراطی:

«هیچ وقت از دید مردان ظاهری جذاب نخواهم داشت چون ران‌هایم خیلی چاق هستند».

۲) انتظارات غیر واقعی:

«ای کاش اندامم مثل زمانی بود که مجرد بودم و سه بار زایمان نکرده بودم».

۳) نتیجه‌گیری سریع:

«همه به من زل زده‌اند و با خود می‌گویند: تعجبی ندارد که این‌قدر چاق است، ببین چه دسری می‌خورد».

۴) اغراق:

«خریدن لباس جدید هیچ فایده‌ای ندارد. هر لباسی بپوشم اندامم زشت است».

وقتی نگرانی‌هایی در مورد ظاهرتان بر افکارتان غلبه می‌کند و حتی مانع از این می‌شود که از فعالیت‌هایی مثل شنا، بیرون رفتن با دوستان یا همسرتان یا دویدن در پارک با فرزندانتان لذت ببرید، زمان آن است که دست از آزار خود بردارید و به خودتان استراحتی بدهید. داشتن ظاهر خوب باید حس خوبی ایجاد کند. روش‌هایی برای کسب مجدد اعتماد به نفس در رابطه با اندام:

از خودتان انتقاد نکنید

انتقاد از خودتان کافی است. گارت می‌گوید: «من از خانم‌ها می‌پرسم: آیا حاضرید دخترتان، بهترین دوستتان یا مادرتان را این‌طور به باد سرزنش بگیرید؟ البته که نه. پس درست نیست که با خودتان هم چنین رفتاری داشته باشید». در عوض سعی کنید:

۱) هر فکر منفی‌ای را با یک فکر مثبت جایگزین کنید (مثلاً به جای آن که بگویید: «از باسنم متنفرم» سعی کنید بگویید: «چشمان زیبایی دارم»).

۲) ورزش کنید تا زندگی سالم‌تر و طولانی‌تری داشته باشید نه این که فقط خوش‌اندام شوید.

۳) به خاطر تلاش‌های پیوسته‌ای که در جهت رسیدن به وزن هدف خود می‌کنید خودتان را تحسین کنید.

۴) وقتی از شما تعریف می‌کنند به جای آن که خودتان را پایین بیاورید بگویید: «متشکرم».

۵) زیبا فکر کنید: طوری راه بروید، صحبت کنید و با دیگران ارتباط برقرار نمایید که گویی یک غزال زیبا هستید و خواهید ماند.

دست از وسواس‌های فکری بردارید

۱) ترازو را در انبار بگذارید و فقط در روز تعیین شده در برنامه‌ی کاهش وزن، خود را وزن کنید.

۲) همه‌ی آینه‌ها را از روی دیوار بردارید و فقط یکی را نگه دارید.

۳) خودتان را به خاطر این که یک بار تنبلی کردید و به ورزش نرفتید یا یک شیرینی بیشتر از برنامه‌ی رژیم خوردید بیش از حد سرزنش نکنید. این زمانی است که یاد می‌گیرید نقاط ضعفتان کدامند. فقط به این نقاط ضعف توجه کنید و راه حل بهتری پیدا کنید که دفعه‌ی بعد بدانید در این موقعیت چه کنید.

طوری لباس بپوشید که احساس خوبی به شما بدهد

در مورد ظاهرتان حس بدی دارید؟ به آرایش و مویتان توجه بیشتری بکنید و لباسی بپوشید که باعث می‌شود حس کنید بسیار جذاب هستید. به روش‌های زیر لباسی بپوشید که زیبایی‌هایتان را برجسته می‌کند:

۱) رنگی پیدا کنید که به شما می‌آید و از سر تا پا لباسی به آن رنگ بپوشید. مشاور تصویر، جنی هنسون می‌گوید: «اگر روند نگاه از چشم تا شانه‌ها و زمین شکسته نشود ظاهری باریک‌تر خواهید داشت».

۲) هنسون می‌گوید: پارچه‌هایی مثل پشم، کرپ و پلی استر به طرز زیبایی روی بدن می‌نشینند، «بر خلاف کتان‌های سفت که بدنتان را می‌کشند و پهن و چاق نشان می‌دهند».

۳) شلوار یا کت کمبربند‌داری بپوشید که خیاط برایتان دوخته است و شل روی باسن می‌افتد و زیر خط باسن قرار می‌گیرد. این ترکیب عالی کمرتان را باریک نشان می‌دهد.

۴) دامن‌هایی بپوشید که خیاط برایتان دوخته یا بالای تنگ و پایین گشاد دارد تا ساق‌هایتان را به زیبایی به نمایش بگذارید. هنسون توضیح می‌دهد: «ین مدل باعث می‌شود از نیمرخ باریک‌تر به نظر برسید».

به زنان دیگر نگاه کنید

تعداد زنانی که اندام سوپر مدل‌ها را دارند کم است (و بیایید این واقعیت را در نظر بگیریم که سوپر مدل‌ها بابت ظاهر خوبشان پول می‌گیرند – این شغل آن‌هاست! اما حتی آن‌ها هم به آرایشگر، زوایای دوربین حرفه‌ای و سشوار مو نیاز دارند تا بی عیب و نقص به نظر برسند). بیشتر دوستان، همکاران و همسایه‌های شما احتمالاً اندام سوپر مدل‌ها را ندارند اما شاید فکر می‌کنید که به طریق خاص خودشان زیبا هستند. فراموش نکنید که شما هم زیبایید. روی بهبود سلامت کلی خودتان تمرکز کنید تا اعتماد به نفستان در مورد بدنتان بیشتر شود.

کاهش وزن با گوش کردن به ندای بدنتان شروع می‌شود

«این هفته افتضاح بودم. از شنبه دوباره شروع می‌کنم!». این جملات برایتان آشناست؟ خانم‌ها همیشه بعد از این که در رعایت رژیم غذایی شکست خوردند این وعده را می‌دهند.

بعد از آن که پرخوری کردید احساس عذاب وجدان می‌کنید، بنابراین برای رژیم بعدی برنامه‌ریزی می‌کنید به این امید که نتیجه‌ی متفاوتی بگیرید. صنعت رژیم غذایی دوست دارد شما فکر کنید که شکست خورده‌اید و به یک رژیم جدید یا اراده‌ی قوی‌تر نیاز دارید اما این حقیقت ندارد.

کاهش وزن دائمی و رابطه‌ی سالم با غذا از این سرچشمه می‌گیرد که یاد بگیرید چگونه به طور حسی درست غذا بخورید. نوزادان می‌دانند چطور این کار را بکنند، افرادی که به طور «طبیعی» لاغر هستند هم همین‌طور. به نوزادان توجه کنید: وقتی گرسنه هستند گریه می‌کنند و طلب غذا می‌کنند و برایشان مهم نیست چه وقتی از روز است یا این که مادرشان خسته است یا کار دارد. وقتی سیر شدند شیشه‌ی شیر را پس می‌زنند یا غذایشان را روی زمین می‌ریزند. لازم نیست بشقابشان را تمیز کنند یا همه‌ی غذایشان را بخورند تا به آن‌ها دسر بدهند. اگر دوباره یاد بگیرید که به صوت حسی درست غذا بخورید بدنتان به وزن طبیعی خود بازمی‌گردد و می‌توانید این وزن را بدون رژیم، محرومیت از غذا‌ها یا ورزش شدید نگه دارید.

پس اگر با این توانایی طبیعی به دنیا آمده‌ایم چرا عده‌ی زیادی از مردم از آن دور افتاده‌اند؟ خب وقتی بچه بودید حتماً حرف‌هایی از این قبیل را شنیده‌اید: «هر چه در بشقابت هست بخور تا بتوانی دسر بخوری» یا «امکان ندارد گرسنه باشی چون الآن وقت شام نیست!». شاید اگر بشقابتان را برای بار دوم پر نمی‌کردید مادربزرگتان از دستتان ناراحت می‌شد. حتماً وادارتان می‌کردند چیز‌هایی را که دوست ندارید بخورید تا به شما شیرینی یا بستنی بدهند. وقتی بزرگ‌تر می‌شوید در مدرسه از دوستانتان رژیم گرفتن را یاد می‌گیرید. مجله‌هایی که می‌خوانید به شما می‌گویند باید چه ظاهری داشته باشید و چه حسی به خودتان داشته باشید. در بزرگسالی هنوز پیام‌های زیادی از این نوع به شما منتقل می‌شود. تعجبی ندارد که همه گیج شده‌اند و حس می‌کنند که شکست خورده‌اند! پرخوری‌های ما چهار دلیل اصلی دارد:

اولین دلیل «واکنش بعد از محرومیت» است. هر بار که رژیم می‌گیریم چند غذا را حذف می‌کنیم. شاید بسیاری از آن‌ها مواد غذایی مورد علاقه‌تان باشند مثلاً شکلات، شیرینی یا پنیر. هر چه بیشتر خودتان را از آن‌ها محروم کنید بیشتر هوس می‌کنید آن‌ها را بخورید. در هر رژیمی که امتحان می‌کنید بعد از آن می‌توانید انتظار دوره‌ی پرخوری را داشته باشید. وقتی به صورت حسی غذا می‌خورید می‌توانید غذا‌های مورد علاقه‌تان را وقتی که گرسنه هستید بخورید بدون این که وزنتان اضافه شود!

 

شاید این مطالب را هم بپسندید