بدون احساس گناه، کیک شکلاتی بخورید

۵ مرحله برای غذا خوردن، بدون عذاب وجدان: یک مطالعه جدید بر روی احساس گناه و کاهش وزن

وقتی که صحبت از غذا خوردن به میان می‌آید، احساس گناه و شرم، کارایی ندارند و مشکل شما را حل نمی‌کند. تمام افرادی که به سالم غذا خوردن عادت دارند، از این مطلب مطلع هستند و یک تحقیق جدید نیز بر این موضوع، صحه می‌گذارد. احساس گناه، به شما انگیزه برای سالم غذا خوردن یا با‌فکر غذا خوردن، نمی‌دهد. در یک مطالعه که در نوامبر سال ۲۰۱۳ در مجله اشتها به چاپ رسید، مشخص شد که افرادی که به جای لذت بردن از جشن، از خوردن کیک شکلاتی دچار عذاب وجدان شده بودند، بیشتر از سایر افراد دچار حس عدم کنترل بر روی غذا خوردن خود بودند. در این تحقیق، ۲۷٪ از شرکت‌کنندگان معتقد بودند که کیک شکلاتی مقصر اصلی در شکستن رژیم آنها بوده است. جالب است که این افراد، در یک بازه زمانی ۳ ماهه، موفقیت کمتری در کاهش وزن خود داشتند و در طول ۱۸ ماه، در حفظ وزن خود دچار مشکل شدند.

نصیحت روز: بدون احساس گناه، از خوردن کیک لذت ببرید!

۵ قدم برای غذا خوردن بدون احساس گناه

خلاص شدن از احساس گناه، کار ساده‌ای نیست. در اینجا ۵ قدم را برای شروع این کار با شما در میان می‌گذاریم.

۱) به احساس گناه، توجه کنید

گناه و شرم، در گوش شما مانند نوار کاست خراب، زمزمه می‌کنند. اولین قدم برای از بین بردن این حس گناه این است که از کلماتی که شرم شما را از خوردن غذا نشان می‌دهند، آگاه باشید. اگر متوجه پررنگ شدن تدریجی این حس در خود نشوید، تغییر دادن آن نیز برای‌تان سخت‌تر می‌شود. وقتی که کلمات قضاوت را در گوش خود می‌شنوید، به خودتان یک تلنگر کوچک بزنید تا یادتان بیاید که باید از قضاوت، دست بردارید.

۲) به جای قضاوت از کلمات خنثی استفاده کنید

یعنی از جملاتی مثل “همین است که هست.” یا “در این لحظه، همه چیز روبراه و خوب است.” استفاده کنید.

۳) این طرز فکر را که غذاها “خوب یا بد” هستند، از خود دور کنید

اگر حس گناه، نقش مهمی در زندگی شما دارد، به احتمال زیاد، هنوز هم به غذاها برچسب “خوب” و “بد” می‌زنید. به یاد داشته باشید که غذا، فقط و فقط غذاست. تقسیم کردن غذاها به دو گروه خوب و بد، باعث می‌شود که در زمان خوردن آن غذاها، به خودتان نیز برچسب انسان خوب یا انسان بد، بزنید. به جای کلمات خوب و بد، از کلمات “سالم” و “ناسالم” استفاده کنید.

۴) در لحظه زندگی کنید

در گذشته زندگی نکنید یا نگران آینده نباشید، بلکه در همین لحظه باشید. تحرک داشته باشید. خودتان را مشغول کنید. خودتان را سرگرم کنید. نفس عمیق بکشید.

۵) از روی فکر، غذا بخورید

بافکر غذا خوردن، به شما کمک می‌کند تا از پرخوری پرهیز کرده و بیشترین لذت را از غذایی که می‌خورید، ببرید. غذا را آهسته بخوریدsa، از هر لقمه غذا لذت ببرید، همه حواس پنجگانه (بویایی، چشایی، لامسه …) را در خوردن غذا به کار بگیرید.

غذا خوردن بدون احساس گناه، کار آسانی نیست. آرزو می‌کنیم که غذا خوردن شما بدون هیچگونه عذاب وجدان همراه باشد.

 

شاید این مطالب را هم بپسندید