آیا این لباس،‌ من را چاق نشان می‌دهد؟

بهترین راه برای جواب دادن به این پرسش: 

فرض کنید که در حال خرید با همسر خود هستید. او از اتاق پرو خارج شده،‌ به سوی شما آمده و از شما می‌پرسد، “آیا این لباس، من را چاق نشان می‌دهد؟”

اولین چیزی که بلافاصله به ذهن شما می‌رسد این است که بگویید، “نه”. سپس سعی می‌کنید که از دیدرس او دور شوید زیرا در موقعیت بدی قرار گرفته‌اید و هر پاسخی که بدهید، باعث کدورت می‌‌شود. از این بعد، قبل از اینکه جوابی بدهید، این توصیه ما را به خاطر بیاورید. به عمق پرسش همسر خود فکر کند و آن را یک پرسش لفظی و معمولی تلقی نکنید.

۱) ظاهر

به همان داستان اتاق پرو برمی‌گردیم. آنچه که همسر شما از شما می‌پرسد، در واقع درباره چاقی وی نیست بلکه منظور او این است، “آیا این لباس، زیبا است؟” بنابراین، خودتان را گرفتار کلمه “چاق” نکنید. این کلمه، بار سنگینی دارد که باعث برانگیختگی احساسی و کم و بیش باعث کدورت می‌‌شود. یک پاسخ بهتر برای این پرسش این است که بگویید، “این لباس خیلی به تو می‌آید.” یا بگویید، “آن یکی لباس، زیباتر است.” یا حتی بهتر است که بگویید: “با پوشیدن این لباس، چه حسی داری؟” اگر باز هم سوال اولیه خود را تکرار کرد، شما هم باز همین شیوه را تکرار کنید. گاهی اوقات، به طور ناخودآگاه از همین روش در زندگی استفاده می‌کنیم. مردان و زنان این شیوه را بدون اینکه خودشان هم متوجه باشند، به کار می‌گیرند.

۲) ایجاد اطمینان

حال بیایید دید خود را گسترش داده و به فراتر از داستان اتاق پرو فکر کنیم. حال تصور کنید که همسر یا فرزند شما این پرسش را مطرح می‌کند، “آیا من چاق به نظر می‌رسم؟” گاهی اوقات پرسش‌های اینچنینی، به شکل خیلی غیرمنتظره مطرح می‌شوند و ربطی به لباس ندارند. یعنی در واقع فرد با طرح این پرسش، منظور دیگری به غیر از لباس دارد و می‌خواهد که شما به او اطمینان بدهید. مخصوصاً وقتی که یک عزیز از شما می‌پرسد که، “آیا به نظر تو من خوب به نظر می‌‌رسم؟” یا هر سؤال مشابه دیگر مثل جذاب، دوست‌داشتنی، عالی و امثال اینها. پاسخ شما چنین خواهد بود: “آیا می‌خواهی احساس من را نسبت به خودت بدانی؟ من فکر می‌کنم که تو فوق‌العاده هستی.” وقتی که شما اعتماد به نفس داشته باشید، می‌توانید هر گونه شک را از ذهن خود دور کنید. اما اگر به قدر کافی اعتماد به نفس نداشته باشید، نیاز به کمک دارید. شاید فردی که این سؤال را از شما می‌پرسد، نیاز به تعریف زبانی و کسب اعتبار بیشتری از سوی شما دارد.

۳) وزن سالم چیست

یک پرسش دیگر که ممکن است از شما بپرسند این است که، “آیا وزن من، ناسالم است؟” جای تعجب ندارد که فردی عقیده دیگران را درباره سالم یا ناسالم بودن وزن خود بپرسد زیرا بسیاری از افراد در رابطه با مفهوم وزن سالم، دچار شبهه هستند و نمی‌دانند که وزن سالم،‌ چه وزنی است. یک مجله مد ممکن است که باعث شود شما احساس کنید که اضافه‌وزن دارید در حالی که شما لاغرترین فرد در خانواده خود هستید. اگر شخصی این سؤال را از شما پرسید و احساس کردید که منظور او چاقی وی است، این پرسش را در مقابل از او بپرسید، “آیا نگران هستی که اضافه وزن داشته باشی؟ شاید بهتر باشد که این موضوع را با یک پزشک در میان بگذاری تا وزن سالم برای تو را مشخص کند.”

۴) اعتماد به نفس

اگر دائماً از دیگران بپرسید که، “آیا من چاق هستم؟” منظور شما در واقع این است که به شما اطمینان بدهند که شما را همانگونه که هستید قبول دارند و شما با طرح این پرسش به دنبال کسب اطلاع درباره ظاهر خود نیستید بلکه به دنبال کسب اطمینان از دیگران هستید که شما را تأیید کنند. حال، اگر شما اعتماد به نفس نداشته باشید، هر حرفی هم که دیگران بزنند، به شما کمک نخواهد کرد.

۵) احساسات

فرض کنید که یک فرد که با ظاهر بدن خود مشکل دارد یا به اختلالات غذایی مبتلا است از شما بپرسد که آیا چاق است یا خیر. این از نشانه‌های اضطراب در فرد است. در این حالت، اینگونه به او پاسخ بدهید، “من فکر می‌کنم که نگرانی تو چیز دیگری است. چه اتفاقی افتاده و مشکل چیست؟” شاید نگرانی فرد بابت ظاهرش باشد اما در اغلب موارد، ناشی از  احساسات دیگری مثل درهم شکستگی یا استرس شدید، می‌باشد.

۶) درسی که از این مطلب می‌گیریم

وقتی که شما یا یک شخص دیگر این پرسش را مطرح می‌کند، “آیا من چاق به نظر می‌رسم” نباید پاسخ شما “بله” یا “خیر” باشد. در عوض، به پرسش اصلی که در پس این سؤال نهفته است، فکر کنید و پرسش را اصلاح کرده و به خود فرد برگردانید. در اغلب موارد، فرد این سؤال را می‌پرسد تا از شما اطمینان بگیرد. بیایید استفاده از کلمه “چاق” را متوقف کنیم و از کلماتی استفاده کنیم که منظور ما را واضح‌تر و دقیق‌تر نشان می‌دهند.

 

شاید این مطالب را هم بپسندید