اهمیت صرف شام خانوادگی

برنامه‌های زمانی شلوغ والدین و فرزندان باعث شده کمتر در کنار هم شام بخورند. اما ممکن است خانواده‌ها از مزایای صرف شام‌های خانوادگی مکرر بی‌خبر باشند.

تحقیقات نشان داده که صرف شام خانوادگی حداقل ۴ بار در هفته اثرات مثبتی روی رشد کودکان دارد. شام‌های خانوادگی باعث کاهش ریسک چاقی مفرط، مصرف مواد مخدر، اختلالات غذا خوردن و افزایش احتمال ادامه تحصیل می‌شود.

گفتگو

وقتی در کنار خانواده شام می‌خورید این فرصت را دارید که با یکدیگر گفتگو کنید. این به والدین فرصت آن را می‌دهد که با فرزندانشان گفتگو‌های سالم و بدون مزاحمت گوشی‌های هوشمند، تلویزیون، کامپیوتر و دستگاه‌های قابل حمل داشته باشند.

با شرکت دادن فرزندانتان در گفتگو‌ها به آن‌ها یاد می‌دهید چطور به حرف‌های طرف مقابل گوش کنند و فرصتی می‌دهید تا نظراتشان را ابراز کنند. این باعث می‌شود فرزندانتان حس کنند که نظراتشان در خانواده اهمیت دارد.

گفتگو سر میز شام توانایی واژگانی و خواندن و همچنین وضعیت اجتماعی- اقتصادی را در بچه‌ها بالا می‌برد. شام‌های خانوادگی به تمام اعضای خانواده این امکان را می‌دهد که در مورد روزی که گذرانده‌اند صحبت کنند و اخبار هیجان‌انگیزشان را برای دیگران تعریف کنند.

برای تشویق گفتگو از این توصیه‌ها پیروی کنید:

۱) در مورد روزی که گذشته با فرزندانتان صحبت کنید. به زندگی روزمره‌ی فرزندانتان علاقه و توجه نشان دهید.

۲) در مورد رویداد‌های موجود صحبت کنید. اخباری را مطرح کنید که مناسب سن فرزندتان است.

۳) به همه‌ی اعضای خانواده فرصت صحبت کردن بدهید. خوب به حرف‌هایشان گوش دهید و مطمئن شوید که فرزندانتان هم گوش کردن را یاد بگیرند.

۴) فرزندتان را تشویق کنید که در گفتگو شرکت کند. توانایی فرزندتان در شرکت در گفتگو را دست کم نگیرید.

مزایای مربوط به رشد

حس امنیت و همراهی موجود در صرف غذا با خانواده باعث می‌شود فرزندان در زمان بزرگسالی سالم و متعادل باشند. اگر همیشه سعی کنید شام را به صورت خانوادگی صرف کنید تأثیر مثبتی روی ارزش‌های، انگیزه‌ها، هویت فردی و عزت نفس فرزندانتان می‌گذارید.

کودکانی که با خانواده غذا می‌خورند بیشتر احتمال دارد که مرز‌ها و انتظارات تعیین شده از طرف خانواده را درک کنند، بپذیرند و از آن‌ها پیروی نمایند. کاهش رفتار‌های ریسکی در ارتباط با میزان زمانی است که فرزندان با خانواده می‌گذرانند – به خصوص هنگام صرف شام.

برای این که حداکثر استفاده را از این زمان ببرید از این رهنمون‌ها پیروی کنید:

۱) تلویزیون، رادیو، گوشی‌های موبایل و غیره را در زمان شام خاموش کنید.

۲) حداقل چهار یا پنج بار در هفته به صورت خانوادگی شام بخورید.

۳) در زمان صرف غذا از گفتگو‌های مثبت لذت ببرید.

۴) یک ساعت برای صرف شام، گفتگو و جمع کردن و تمیز کرد میز با کمک یکدیگر وقت بگذارید.

مزایای تغذیه‌ای

صرف غذا به صورت خانوادگی عادات غذا خوردن سالم ایجاد می‌کند و الگویی برای فرزندانتان می‌شود که تا زمان بزرگسالی آن را ادامه خواهند داد. مطالعات نشان داده‌اند که شام خانوادگی باعث افزایش مصرف میوه و سبزیجات می‌شود؛ خانواده‌هایی که با هم شام می‌خورند کمتر غذای سرخ شده و سودا می‌خورند؛ دفعات صرف غذای خانوادگی با مصرف پروتئین، کلسیم و برخی ویتامین‌ها ارتباط دارد.

چند توصیه برای زمان صرف شام خانوادگی:

۱) با همکاری یکدیگر شام را آماده کنید و همه را مشارکت دهید.

۲) دستور غذا‌های جالب را امتحان کنید.

۳) دستور غذا‌های قدیمی را با گزینه‌های سالم‌تر جایگزین کنید.

۴) برای هر شب تم خاصی در نظر بگیرید، مثلاً ایتالیایی، مکزیکی یا کارائیب.

۵) غذا‌های مورد علاقه‌ی فرزندانتان را بشناسید و مرتب آن‌ها را تهیه کنید.

۶) دستور غذا‌های خاص خودتان را درست کنید.

شام خانوادگی ممکن است به برنامه‌ریزی و تلاش نیاز داشته باشد اما مزایای جسمی و ذهنی آن برای خانواده کاملاً ارزش این تلاش را دارد.

مزایای غذا خوردن در کنار یکدیگر

خانواده‌ای که اعضایش با هم غذا می‌خورند با هم می‌مانند

«غذا حاضر است!». شاید وقت شام باشد ولی آخرین باری که همه‌ی اعضای خانواده با هم دور میز نشستند و از غذا لذت بردند کی بود؟ با وجود کلاس موسیقی، ورزش، تمرین نمایش و برنامه‌های کاری شاید کار سختی باشد. شاید تقریباً غیرممکن باشد که همه را دور هم جمع کنید تا شام بخورید. اما تحقیقات نشان داده‌اند که غذا خوردن در کنار خانواده مزایای فراوانی برای کودکان و نوجوانان دارد. ۸ دلیل برای این که ۵-۶ بار در هفته در کنار یکدیگر صبحانه، ناهار یا شام بخورید.

۱) برقراری ارتباط و شادی

گفتگو در حین صرف غذا به اعضای خانواده فرصت برقراری ارتباط و یاد گرفتن از یکدیگر را می‌دهد. همچنین فرصتی است برای دادن اطلاعات و اخبار روزمره و همچنین توجه بیشتر به کودکان و نوجوانان. شام خانوادگی حس گرمی، امنیت و عشق و همچنین تعلق به خانواده را پدید می‌آورد. شاید بتواند حس وحدت را بین همه به وجود بیاورد.

۲) الگوی آداب رفتاری (و غیره)

زمان صرف غذا با خانواده فرصتی عالی برای نشان دادن آداب و اصول غذا خوردن و مهارت‌های اجتماعی است. سعی کنید جوی آرام، محبت‌آمیز و متعادل ایجاد کنید. دستور ندهید و انتقاد نکنید، بلکه الگو باشید.

۳) دنیایشان را گسترش دهید… هر بار یک غذای جدید

فرزندانتان را تشویق کنید غذا‌های جدید را امتحان کنند؛ البته بدون وادار کردن یا رشوه دادن. در کنار غذا‌های مورد علاقه و همیشگی یک غذای جدید را معرفی کنید. به یاد داشته باشید که شاید لازم باشد غذایی ۸-۱۰ بار روی میز بیاید تا پذیرفته شود، پس صبور باشید. امتحان کردن غذا‌های جدید مثل شروع یک سرگرمی جدید است و دانش، تجربه و مهارت فرزندتان را بالا می‌برد.

۱) غذا‌های فرهنگ‌ها و ملل دیگر را هم تهیه کنید.

۲) نوع جدیدی از سبزیجات تهیه کنید.

۳) به فرزندتان اجازه دهید از کتاب آشپزی، اینترنت، روزنامه، مجله و غیره دستور غذای جدیدی پیدا کند یا دستور غذا‌های SparkPeople را امتحان کنید.

۴) تغذیه

غذا‌هایی که در خانه تهیه و صرف می‌شوند معمولاً مغذی‌تر و سالم‌تر هستند. این غذا‌ها بیشتر حاوی میوه‌جات، سبزیجات، لبنیات و همچنین فیبر، کلسیم، ویتامین آ و سی و ب هستند. غذا‌های خانگی معمولاً سرخ شده یا پرنمک نیستند. به علاوه مصرف سودا و نوشیدنی‌های شیرین معمولاً سر میز شام خانوادگی کمتر است.

۵) خودکفا باشید

کودکان امروزی از اهمیت این که بدانند چطر غذا تهیه کنند بی‌خبرند. آشپزی و تهیه‌ی غذا از الزامات خودکفایی است. خانواده‌تان را در برنامه‌ریزی منو، خرید خواربار و تهیه‌ی غذا مشارکت دهید. خردسالان می‌توانند کاهو‌ها را جدا کنند، موز‌ها را قطعه قطعه کنند و میز را بچینند. کودکان بزرگ‌تر می‌توانند شیر بریزند، پوست سبزیجات را بگیرند و خمیر تهیه کنند. نوجوانان می‌توانند مواد غذایی را خرد کنند، بپزند و گریل کنند. کار تیمی باعث می‌شود غذا زود‌تر حاضر شود و همه بابت نتیجه مسئول باشند و آن را بپذیرند. اگر نسبت به غذا حس مالکیت داشته باشید عادات غذایی‌تان بهتر می‌شود.

۶) از رفتار‌های مخرب جلوگیری کنید

تحقیقات نشان داده که شام خانوادگی مکرر (پنج بار یا بیشتر در هفته) در مقایسه با خانواده‌هایی که دو بار یا کمتر با یکدیگر شام می‌خورند باعث کاهش مصرف دخانیات، الکل و مواد مخدر در نوجوانان می‌شود. حتی با پیچیده‌تر شدن برنامه‌ی زمانی فرزندان بزرگ‌تر مهم است که تلاش کنید در کنار یکدیگر شام بخورید. برنامه‌ریزی اهمیت زیادی دارد.

۷) بالا رفتن نمرات

کودکانی که بیشتر با والدین و خانواده غذا می‌خورند نمرات بهتری در مدرسه می‌گیرند. نوجوانانی که چهار بار یا بیشتر در هفته با خانواده غذا می‌خورند در مقایسه با نوجوانانی که دو بار یا کمتر در هفته با خانواده غذا می‌خورند نمرات بهتری در دانشگاه کسب می‌کنند.

۸) صرفه‌جویی

غذایی که از بیرون تهیه شود دو تا چهار برابر غذای خانگی هزینه دارد. در حال حاضر سهم صنعت رستوران‌داری از کل درآمد مواد غذایی بیش از ۴۶% است. به دلیل برنامه‌های زمانی، تعهدات و فعالیت‌ها، خانواده‌ها چند بار در هفته غذای بیرون می‌خورند.

وقت آن رسیده که خانواده را دور میز شام بازگردانیم. خوردن شام در کنار یکدیگر به همه حس اتحاد می‌دهد و به رفع مشکلات روزمره و همچنین برقراری سنت‌ها و خاطراتی کمک می‌کند که یک عمر برایمان باقی می‌مانند.

غذا خوردن در کنار یکدیگر

غذا خوردن در کنار یکدیگر یک عمل متفکرانه است. باید سعی کنیم در هر وعده‌ی غذایی حضور داشته باشیم. وقتی غذا را سرو می‌کنیم می‌توانیم شروع به تمرین کنیم. وقتی برای خودمان غذا را سرو می‌کنیم متوجه می‌شویم که عناصر بسیاری از جمله باران، آفتاب، زمین، هوا و عشق با همکاری یکدیگر این غذای عالی را شکل داده‌اند. در واقع از طریق این غذا می‌بینیم که تمام دنیا دارد از وجود ما حمایت می‌کند.

وقتی غذا را برای خودمان سرو می‌کنیم از تمام سانگها آگاه هستیم و می‌دانیم که باید به اندازه‌ای که برای بدنمان خوب است غذا بخوریم. قبل از غذا خوردن زنگ سه بار به صدا در می‌آید و می‌توانیم در حین تمرین ۵ تفکر از دم و بازدم لذت ببریم.

۱) این غذا موهبتی است از زمین، آسمان، تعداد زیادی از موجودات زنده و کار و تلاش سخت و محبت‌آمیز.

۲) باشد که با آگاهی و قدردانی غذا بخوریم تا شایستگی دریافت این غذا را داشته باشیم.

۳) باشد که معایب ذهنی‌مان به خصوص طمع را بشناسیم و آن را از میان ببریم و یاد بگیریم که متعادل غذا بخوریم.

۴) باشد که طوری غذا بخوریم که باعث رنج و عذاب موجودات زنده نشود، به تغییر آب و هوای جهان کمک نکند و زمین باارزشمان را بهبود بخشد و حفظ نماید.

۵) این غذا را می‌پذیریم تا بتوانیم برادان و خواهرانمان را تغذیه کنیم، سانگها را بسازیم و در جهت ایده‌آلمان که خدمت به تمام موجودات زنده است گام برداریم.

باید برای غذا خوردن وقت بگذاریم و هر لقمه را حداقل ۳۰ بار بجویم تا زمانی که غذا کاملاً نرم شود. این به فرآیند هضم غذا کمک می‌کند. بیایید از هر لقمه‌ی غذا و حضور برادران و خواهران دارما در پیرامونمان لذت ببریم. بیایید در لحظه‌ی حال بمانیم و طوری غذا بخوریم که قدرت، شادی و آرامش در زمان غذا خوردن برقرار باشد.

وقتی در سکوت غذا می‌خوریم غذا با آگاهی ما واقعی می‌شود و جو آرامش‌بخش را تأیید می‌کند پس در این زمان در سکوت می‌نشینیم. بعد از ۲۰ دقیقه صرف غذا در سکوت زنگ دو بار نواخته می‌شود. در این زمان می‌توانیم گفتگوی آگاهانه با دوستمان را آغاز کنیم یا به آرامی از سر میز بلند شویم.

در زمان اتمام غذا چند لحظه‌ای به این که غذا تمام شده توجه می‌کنیم. حالا ظرف غذایمان خالی است و گرسنگی‌مان برطرف شده است. وقتی متوجه می‌شویم که چقدر خوش‌شانس هستیم که این غذای مغذی را داشتیم تا ما را در مسیر عشق و تفاهم هدایت کند سرشار از شکرگزاری می‌شویم.

شاید این مطالب را هم بپسندید