از خودتان مراقبت کنید

آیا گمان می‌کنید این کار شبیه خودخواهی است؟! مطمئنا خیر

مراقبت از خودتان از شما یک پدر یا مادر، دوست، همکار و یک فرد مفید‌تر در محل کار می‌سازد.

یک رویکرد رایج در زندگی افراد را برایتان مثال می‌زنیم: وقتی فردی غرق در مسئولیت‌ها و مشغله است، اولین راهی که به نظرش می‌رسد، سخت‌تر و طولانی‌تر کار کردن، کمتر خوابیدن و کنار گذاشتن کارهایی مثل مراقبت از خود که از نظرش غیرضروری به نظر می‌رسند، است. با خودمان فکر می‌کنیم که به آموخته شده که قوی باشیم و اعتراض هم نکنیم. اما اگر زمانی را برای انرژی بخشیدن به خود اختصاص ندهیم، بالاخره به مشکل برمیخوریم و تعداد این مشکلات از زمان شروع هم بیشتر خواهند شد.

اما مراقبت از خود به چه معناست؟

کلمه «خودمراقبتی» عبارت از هر اقدامیست که به منظور حمایت از سلامتی فیزیکی، ذهنی و روحی خود انجام می‌دهیم. اگر سلامتی و شادیمان را به عنوان اولیوت زندگی قرار دهیم، اگر کارهای روزمره‌مان را با استراحت کافی، ورزش و کمی شادی و خنده آغاز کنیم، قطعا احساس بهتری خواهیم داشت و همچنین پدر یا مادر، دوست، همکار و فرد مفیدتری خواهیم شد.

اگر نیاز دارید تا درباره عمل خودمراقبتی توچیح شوید و یا آن را برای کسی توضیح دهید، در مورد این روش فکر کنید: در امور مهم زیر از خودتان حفظت کنید و در نتیجه قادر خواهید بود تا حافظ بهتری برای کار‌ها و افراد مهم زندگیتان شوید.

غذا خوردن:

حذف وعده‌های غذایی باعث تخلیه شدن بدن و ذهن از انرژی‌ای می‌شود که برای عملکرد درست و تمرکز در طول روز به آن احتیاج دارد. همچنین وقتی که فرصت برای تهیه یک رژیم غذایی سالم وجود دارد، رو آوردن مداوم به غذاهای آماده و بسته‌بندی شده، باعث کاهش بازدهی در محل کار و همچنین تحریک‌پذیری و کاهش صبوری می‌شود. لازم به ذکر است که غذاهای فرآوری‌شده اغلب منجر به اضافه‌وزن و افسردگی هم می‌شوند.

تحرک:

با دوستانتان برقصید، به باشگاه بروید و یا در حوالی خانه و محل کار پیاده‌روی کنید. فعالیت بدنی دارای تاثیر مثبت بر ذهن و بدن است. ورزش کمک می‌کند تا احساس بهتری داشته باشید و در نتیجه در کار‌ها هم خلاق‌تر باشید و تمرکز بیشتری بر آن‌ها داشته باشید. تمام این‌ها از شما انسانی مفید‌تر و شاد‌تر می‌سازد.

استراحت:

بر طبق مطالعات انجام‌شده، کم‌خوابی منجر به چاقی، بیماری‌های قلبی و بسیاری از بیماری‌های دیگر می‌شود. همچنین کم‌خوابی باعث آهسته‌تر شدن و کاهش کیفیت تفکر می‌شود که دقیقا‌‌ همان چیزی که همه ما نمی‌خواهیم در تمام نقش‌های زندگی و یا به عنوان والدین داشته باشیم. البته تنها خواب شبانه نیست که باعث بهبود انجام فعالیت‌ها می‌شود. استراحت‌های گاه‌به‌گاه هنگام کار، رفتن به پیاده‌روی و یا یک چرت کوتاه، فردی پرانرژی‌تر از ما خواهد ساخت. وجود تعطیلات متعدد هم باعث مفید‌تر شدن، خلاقیت، تناسب اندام و در کل شادی و سلامتی می‌شود.

از زندگی لذت ببرید:

تابه‌حال شنیده اید که خنده بهترین دارو برای سلامتی است؟ علم هم این جمله را ثابت کرده است. قبل از آن چه کسی میدانست که تجربه لحظات شاد با دوستان و یا دیدن یک نمایش کمدی عاملی برای مراقبت از خود است؟

آرام باشید و در لحظه زندگی کنید:

زندگی با ذهنی و باز و حاضر در همان لحظه، راهی برای آرامش و بخشیدن شادی به روزهایتان است. آزاد کردن ذهن را تمرین کنید! خواه از طریق تعمق و خواه از طریق روزنامه خوانده، یوگا، کشیدن نفس‌های عمیق و یا استراحت‌های کوتاه ذهنی. انجام این اعمال تاثیر باورنکردنی‌ای بر سلامتی فیزیکی، ذهنی و روحی دارد. آگاه باشید که تا زمانی که برای این کارها برنامه‌ریزی نکنید، در زندگی‎‌تان رخ نخواهند داد. پس در کلاس یوگا ثبت‌نام کنید و یا پیامی گاه‌به‌گاه برای یادآوری به خودتان تنظیم کنید.

با چیزهای کوچک شروع کنید:

آیا در طول روز تنها ۵ دقیقه برای تمرکز وقت دارید؟ اشکالی ندارد. همین زمان هم مزیت‌هایش را به همراه خود دارد. برای مثال، قرار دادن یک یا دو استراحت کوتاه هنگام صبح به منظور آرامش و تمرکز، منجر به احساس خوشایند در تمام طول روز خواهد شد. میان‌وعده‌های سالم را در خانه، باشگاه و در محل کار برای خودتان قابل دسترس کنید و یا آن‌ها را برای مصرف خود در طول هفته انتخاب کنید و از وجودشان اطمینان حاصل کنید. برنامه‌ریزی کردن برای این موارد خیلی آسان است؛ به شرطی که تمام زندگی‌تان را در کار و یا فرزندان غرق نکنید و “نه گفتن” را هم یاد بگیرید. اختصاص زمان‌هایی از رو برای اهمیت دادن به خودتان از شما فردی سالم‌تر، پرانرژی‌تر و موثرتر می‌سازد و کمک می‌کند تا به تمام افراد و امور مهم زندگی‌تان هم بهتر رسیدگی کنید.

شاید این مطالب را هم بپسندید