ده دلیل برای این که چرا اصلاح سبک زندگی می تواند خلق کننده تغییرات بزرگ در زندگی تان باشد

وقتی شما به تازگی شروع به تغییر روش خرید کردنتان، روش پخت پزتان، روش غذا خوردن خانواده‌تان و روشی که هر فرد در خانواده وقتش را با آن می‌گذراند می‌کنید، به نظر می‌رسد که شما راهی بسیار بسیار طولانی در پیش رو دارید که تغییرات مداوم و اثرات مثبت آن قرار است سال‌ها بعد رخ دهد. ولی واقعیت این نیست.

ولی به اشتباه متوجه منظور ما نشوید. ما نمی‌گوییم که طی کردن این راه‌ها قرار است خیلی ساده باشد. ولی وقتی می‌بینید که خانواده قدم‌های قابل توجهی به سوی سبک زندگی سالمتان برداشته‌اند خواهید دید که از اینکه عادت‌های قدبمب و نادرستتان را کنار گذاشته‌اید چقدر خوشحال هستید. بله این کار تلاش فداکاری زیادی می‌طلبد و گاهی اوقات ممکن است برایتان به نظر بیاید که هیچ‌گاه به هدف نمی‌رسید. در اینجا می‌خواهیم نگاه کوتاهی به تغییراتی که شما می‌توانید در آینده کودکتان در نتیجه این اصلاحات رفتاری انتظار داشته باشید اشاره کنیم:

۱) افزایش اعتماد به نفس

یک کودک چاق زمان‌های سختی را در وقت گذاشتن با هم سن و سال‌هایش تجربه می‌کند. او ممکن است به موضوع خنده و تمسخر و نظرات بی‌رحمانه در بین مدرسه و در اجتماع قرار گیرد. وقتی او شروع به کاهش وزن می‌کند بهبود حالات فیزیکی و احساسی نیز در او ایجاد خواهد شد و تغییر در روحیه آن‌ها هم بارز خواهد بود. ممکن است برونگرا‌تر شوند و علاقه بیشتری به شرکت در فعالیت‌هایی که شما نمی‌توانستید تصور کنید که روزی وارد آن شوند پیدا کنند. حداقل تغییر در حالات او این است که برخورد او نسبت به اطرافیانش بسیار بهبود خواهد یافت چرا که نسبت خودش احساس خوبی دارد.

اگر شما سال‌های زیادی را بابته نگرانی در مورد او داشته‌اید مشاهده این تغییرات در دیدگاه او به زندگی مانند یک تسکین برای شما خواهد بود. همانند نفس راحتی کشیدن بعد مدت زمان طولانیه حبس کردن آن…

۲) خلاصی از درد‌ها

اضافه وزن تاثیر منفی بسزایی بر مفصل‌ها و استخوان‌ها دارد. کودکان و نوجوانان چاق ممکن است دارای درد‌های استخوانی زیادی باشند که آن‌ها از شرکت در بسیاری از فعالیت‌ها و بازی‌ها باز می‌دارد. این مشکل در آن‌ها می‌تواند بسیار جدی باشد. به دلیل وجود وزن زیاد استخوان‌های ران می‌توانند به تدریج در این کودکان بدشکل شوند. زمانی که این تغییرات هنوز دائمی نشده‌اند و کودک درد را در پا‌هایش احساس می‌کند می‌تواند با کاهش وزن اصولی کم کم این درد‌ها را سرکوب کند. هرچقدر که در هنگام فعالیت بتواند احساس بهتری داشته باشد و توانایی انجام آن بدون احساس درد داشته باشد، میزان فعالیت‌هایش هم افزایش پیدا خواهد کرد.

۳) افزایش انرژی

برای یک کودک و نوجوان چاق ممکن است شرکت در هر نوع از فعالیت‌های بدنی و ورزش ممکن است خیلی سخت باشد چون انرژی کمی را در خود احساس می‌کند. احتمالا هم غذاهایی که مصرف می‌کند به نوعی هستند که انرژی کافی را به او نمی‌رسانند و علاوه بر این بدنش هم لااقل هنوز عادت به انجام فعالیت‌های بدنی شدید‌تر ندارد. تغییرات زمان بر هستند ولی واقعا اصلاح سبک زندگی به افزایش سطح انرژی او منجر خواهد شد و این طبیعی است. برای مثال وقتی ما تغذیه‌ای اصولی داشته باشیم انواعی از ویتامین‌ها را دریافت خواهیم کرد که کارشان در بدن ما افزایش انرژی است. همچنین افزایش پیوسته فعالیت بدنی و ورزش کردن باعث می‌شود که بدن ما به تکرار آن‌ها عادت کند و و شما تغییری اساسی را در میزان انرژی‌اش و کاهش نفس نفس زدن و خجالت کشیدن هنگام ورزش کردن متوجه خواهید شد. همچنیین تمایل او به بیرون رفتن از منزل و تحرک بیشتر خواهد شد.

۴) افزایش ارتباطات اجتماعی

تقویت قانون نخوردن غذا در هنگام تماشای تلوزیون در واقع فرصتی را برای نفس کشیدن به افراد خواهد داد. می‌توانید در هنگام غذا خوردن با اعضای خانواده صحبت کنید. هرچند شما شکافی هم در ارتباطات درون خانواده‌ایتان احساس نکنید، متوجه خواهید شد که صحبت کردن در هنگام صرف غذا چقدر می‌توناد باعث ارتباط گرفتن مطلوب شما با هم بشود. در مورد مشکلات و لحظات شادیتان با یکدیگر گفتگو می‌کنید و هر کسی ان احساس تعلق داشتن به خانواده را بیشتر درک می‌کند. و اگر کودکان هم در تهیه غذا کمکتان می‌کنند زمان بسیار مناسبیست که به آن‌ها درمورد نکات تغذیه سالم توضیح دهید.

۵) جست‌و‌جو برای ماجراهای جدید

وقتی خانواده شما در هر حال جست‌و‌جو برای روش‌های جدیدی برای غذا خوردن و فرصت‌های نو برای فعال بودن هستند، دنیای جدیدی خودش را به شما نشان خواهد داد. برای مثال مکانی که شما تابحال نرفته بودید تبدیل به جایی برای پیاده روی یا کوه نوردی آخر هفته شما می‌شود و یا شما شروع به پختن غذاهایی می‌کنید که تابحال امتحان نکرده بودید. وقتی سلامتی کلی شما بهبود یابد، انرژی شما بیشتر می‌شود و زندگی تازه‌تر بنظر می‌رسد. باور نمی‌کنید که خانواده شما در حال از دست دادن چه حالاته مطلوبی بود. نجنگید. از خانه‌تان خارج شوید و کشف کنید.. کشف کنید و کشف کنید.

۶) کشف استعداد‌های نهفته

علاوه بر دیدن مکان‌هایی که شما تا بحال نرفته بودید، از طریق افزایش فعالیت بدنی، احتمالا شاهد آشکار شدن فعالیت‌های ورزشی جدیدی در اعضای خانواده‌تان خواهید بود که فکر نمی‌کردید که آن استعداد‌ها را داشته باشند. برای مثال اگر پسرتان مدام در مقابل تلوزیون وقت بگذراند هرگز متوجه نخواهد شد که چقدر به اسکی روی یخ علاقه دارد یا مثلا دخترتان نخواهد فهمید که می‌تواند یک شناگر عالی باشد. و همینطور در مورد خودتان… ممکن است تا بحال فکر نمی‌کردید که چقدر می‌توانید آشپزی حرفه‌ای باشید.

۷) ایجاد انگیزه در دیگران و کمک کردن به آن‌ها

فرزند شما بعد از کاهش وزنش احساس دلسوزی و مهربانی فراوانی نسبت به افراد چاق خواهد داشت. وقتی که او به محدوده وزنی دلخوهش رسیده است حس می‌کند که می‌خواهد به تمامی افرادی که با مشکلات اضافه وزن روبرو هستند کمک کند. اگر گروهی را پیا کردید که از کاهش وزن حمایت می‌کنند، فرزند شما می‌تواند به عنوان مشاوری مناسب برای کودک چاقی که نیاز به یک الگو برای خودش دارد باشد.

۸) او وزن اضافی‌اش را از دست می‌دهد و شما نگرانی‌هایتان را. هر دو برنده خواهید بود

در اینجا راه ساده‌ای وجود دارد که بتوانید به نتایج کاهش وزن فرزندتان نگاه کنید: او در حال حاضر در وزن سلامتی قرار دارد و درباره نحوه انتخاب‌های صحیح غذایی و ورزشی آگاهی دارد. او در معرض خطر کمتر برای مشکلات سلامتی قرار دارد و همچنین احساس طرد شدن در میان هم سنو سال‌هایش ندارد و اعتماد به نفس بیشتری برای بیرون رفتن و پرورش دادن استعداد‌هایش دارد که در ‌‌نهایت باعث شانس بیشتر او برای آینده‌ای امن‌تر و شاد‌تر خواهد شد. ما نمی‌گوییم که کاهش وزن از تمام مشکلات آینده او پیشگیری خواهد کرد ولی بیایید با حقایق روبرو شویم: بزرگ شدن به اندازه کافی سخت است تا بخواهد مشکلات اضافه وزن هم در آن وجود داشته باشد. اگر او معضل اضافه وزنش را حل کند، در واقع از مشکل بزرگی خلاص شده است که خود باعث تقویت اعتماد به نفس او برای رویارویی با سایر معضل‌ها خواهد شد. هرچقدر هم که او بتواند با مشکلاتی که زندگی بر سر راهش قرار می‌دهد راحت‌تر کنار بیاید شما نیز آسوده‌تر خواهید بود و خواب راحت تری در شب خواهید داشت.

۹) دستیابی به سلامتی طولانی مدت‌تر

اینکه یک فر جوان در دهه بیست سالگی‌ای تا سی سالگی‌اش بخواهد درمعرض بیماری‌های قلبی و سکته باشد برای ما غیرقابل تصور است. ولی شیوع آن می‌تواند با چاق بودن جمعیت نوجوان یک کشور بیشتر و بیشتر شود. یک کودک چاق در معرض خطر بالای پیشرفت به بیماری‌های دیابت نوع دو، فشار خون بالا، آسم، آپنه در هنگام خواب و دیگر مشکلات سلامتی و دسته پنجه نر کردن با این بیماری‌ها در طول عمرش باشد.

کاهش وزن هر دو مشکلات کوتاه مدت و بلند مدتی سلامتی را بهبود می‌بخشد. فرزند ۸ ساله شما می‌تواند در حال حاضر زمینهٔ این مشکلات سلامتی را داشته باشد که بتواند درآینده به این بیماری‌ها مبتلا شود. تغییر سبک زندگی فرزند شما می‌تواند به بهبود و گاهی اوقات به ریشه کنی این حالات که مرتباط با وزن اضافی او هستند کمک کند.

۱۰) زیبا‌تر نگاه کردن

اگرچه یک سبک زندگی سالم در ابتدا با سلامتی مرتبط است. ولی وقتی خانواده شما یاد می‌گیرد که غذاهای سالم بخورد، تحرک بیشتری داشته باشد، استعداد‌های نهفته‌اش را کشف کند و در کل احساس بهتری نسبت به زندگی داشته باشد، شما لبخندهای بیشتری بر صورت آن‌ها خواهید دید. در صورت پسرتان شیطنت و شادی بیشتری می‌بیند و یا دختران ممکن بیشتر از قبل به ظاهرش در مدرسه اهمیت دهد. این تغییرات روحیه با تغیرات فیزکی آن‌ها در ارتباط هستند و علاوه بر آن با کاهش وزن آن‌ها مرتبط هستند و افزایش تمای این تغییرات باعث می‌شود که فرزند شما احساس بهتری در مورد زندگی چه از نظر فیزیکی و چه از نظر روحی داشته باشد.

 

شاید این مطالب را هم بپسندید