آیا تلویزیون شما در حال کشتن شماست؟

تحقیقات، روز به روز  بیش از پیش حاکی از اثرات منفی و جدی مدت زمان تماشای تلویزیون بر روی سلامتی هستند. خوشبختانه، متخصصین سلامت متعتقدند که شما می‌توانید با انجام یک کار، عادات خودتان را به عادت‌های سالم‌تر تغییر بدهید.

همه ما به صورت جدی به تماشای تلویزیون عادت کرده‌ایم و روز به روز هم این عادت در ما افزایش پیدا می‌کند. بر اساس داده‌های Nielsen در سال ۲۰۱۴، یک فرد معمولی آمریکایی، ۵ ساعت از روز خود را به تماشای تلویزیون اختصاص می‌دهد و بیش از ۱۱۵ میلیون خانوار آمریکایی در زمان انجام این تحقیق، در خانه خود حداقل یک دستگاه تلویزیون داشتند که این میزان نسبت به سال قبل از آن، ۱.۲٪ افزایش داشت.

اما این عشق و علاقه نسبت به تلویزیون می‌تواند به قیمت جان ما تمام شود. تحقیقات نشان می‌دهند که نشستن و تماشای تلویزیون می‌تواند مشکلات متعدد بالینی، از افزایش خطر دیابت تا کاهش امید به زندگی، را در پی داشته باشد. بر اساس یک مطالعه جدید که در دانشگاه پیتسبورگ صورت گرفته است، هر ساعت تماشای تلویزیون در روز،‌خطر ابتلا به دیابت را تا ۳.۴ درصد افزایش می‌دهد.

برای انجام این مطالعه، محققان، اطلاعات مربوط به ۳۲۳۴ فرد آمریکایی بزرگسال دارای اضافه وزن را که در برنامه پیشگیری از دیابت در سال ۲۰۰۲ شرکت کرده بودند، تجزیه و تحلیل کردند. نتیجه این بررسی‌ها نشان داد که کسانی که کمتر به تماشای تلویزیون می‌پرداختند، مدت کمتری را هم در طول روز به نشستن اختصاص می‌دادند و در نتیجه، خطر بروز دیابت در آنها در مقایسه با افرادی که مدت بیشتری به تماشای تلویزیون می‌پرداختند، کمتر بود.

گرچه این تحقیق بر روی کسانی صورت گرفت که در معرض خطر دیابت بودند اما بنابر اظهارات دکتر بانی روکت، این نتیجه می‌تواند شامل حال همه ما شود. “به طور کلی، ما نه تنها باید مراقب میزان فعالیت بدنی و رژیم غذایی خود باشیم، بلکه باید به مدت زمانی که در طول روز به نشستن اختصاص می‌دهیم هم توجه کنیم و باید یک تعادل سالم در زندگی خود ایجاد نماییم.”

اما ضرر تماشای تلویزیون به همین‌جا ختم نمی‌شود. در یک مطالعه که در سال ۲۰۱۱ در مجله انگلیسی داروی ورزش به چاپ رسید، مشخص شد که امید به زندگی در ۱۱۰۰۰ شرکت کننده در این مطالعه، به ازای هر ساعتی که تلویزیون تماشا می‌کردند، ۲۲ دقیقه کاهش پیدا کرده بود.

در یک مطالعه دیگر که توسط محققین دانشکده سلامت عمومی هاروارد صورت گرفت، کاشف به عمل آمد که تماشای تلویزیون به مدت ۲ ساعت و بیشتر در طی روز، با افزایش خطر بیماری‌های قلبی – عروقی و مرگ زودرس، در ارتباط است.

اثرات منفی تماشای تلویزیون به بزرگسالان محدود نمی‌شود. یک مطالعه که در اوایل امسال انجام شد، نشان می‌دهد که کودکانی که بیش از ۲ ساعت در روز به تماشای تلویزیون می‌نشینند، ۳۰٪ بیش از سایرین در معرض ابتلا به پرفشاری خون قرار دارند. این میزان برای کودکانی که فعالیت بدنی‌شان،‌ کمتر از یک ساعت در روز است، به ۵۰٪ می‌رسد.

اما چرا تماشای تلویزیون، چنین عواقب ناخوشایندی را برای سلامتی به دنبال دارد؟ طبق اظهارات دکتر ماریا ویوالدی، استادیار بیمارستان عمومی ماساچوست، “تماشای طولانی‌مدت تلویزیون، به افزایش وزن منجر می‌شود و افزایش وزن نیز به نوبه خود به پرفشاری خون، افزایش کلسترول خون و دیابت، می‌انجامد.”

دکتر ویوالدی معتقد است که حتی اگر کسی مدت طولانی از روز را به تماشای تلویزیون بپردازد و اضافه وزن هم پیدا نکند، باز هم در معرض خطر مشکلات قلبی قرار می‌گیرد. ” عدم فعالیت، عامل ۱۲.۲ درصد از حملات قلبی در سراسر جهان است.”

علیرغم این یافته‌های ترسناک، دکتر ویوالدی معتقد است که نیازی به ترک کامل تماشای تلویزیون نیست و فقط کافیست که نحوه استفاده از تلویزیون را بهینه‌سازی کنیم. طبق گفته ایشان “اگر به یک برنامه تلویزیون علاقه دارید، در حین تماشای آن برنامه، بر روی تردمیل به پیاده‌روی بپردازید. برنامه مورد علاقه خود را تماشا نکنید مگر اینکه در حال استفاده از تردمیل باشید.”

 

شاید این مطالب را هم بپسندید