برای خود حق تقدم قائل باشید

حتما شما نیز روزی را بدون داشتن لیست بلند بالا از کارهایی که باید انجام دهید به یاد ندارید و تمام روز را با خسته کردن خود سعی دارید که همه آن‌ها را انجام دهید. هیچ تعجبی هم ندارد که اخلاق شما صبح خوب است ولی تا شب این طور نمی‌ماند. در زندگی امروزه که برای انجام کار‌هایمان زود دیر می‌شود، ممکن است فراموش کنیم که چه کاری واقعا مهم است و باید سریع انجام شود و چه کاری اهمیت زیادی ندارد. بنابراین راه حل چیست؟

اولویت بندی کردن. این کار به معنی انتخاب کردن است که البته همواره کار آسانی نیست.

با استفاده از راهنمای زیر می‌توانید کارهای شخصی خود را اولویت بندی کنید، چنین کاری به کاهش استرس شما کمک خواهد کرد و شما را قادر می‌سازد تا به وظایف مهم خود رسیدگی کنید:

۱) شرایط خود را ارزیابی کنید

تمام فعالیت‌هایی را که باید در طول هفته انجام دهید در لیستی بنویسید، سپس آن‌ها را از کم اهمیت‌ترین تا مهم‌ترین کار طبقه بندی نمایید، اگر انجام کاری خیلی ضروری نیست یا خیلی برایتان زجرآور است، از انجام دادنش صرف نظر کنید. هنگام تصمیم گیری در این مورد کمی هم بی‌رحم باشید.

۲) راننده شخصی نباشید

مسئولیت بردن و آوردن بچه‌ها به مدرسه را با همسرتان تقسیم کنید یا اگر از پس مخارجش برمی‌آیید این مسئوبیت را به سرویس مدرسه بسپارید.

۳) به اندازه کافی بخوابید

اگر کمبود خواب داشته باشید زندگی به هم می‌ریزد. حداقل دو بار در هفته ساعت ۹ شب به رختخواب بروید.

۴) وسایلی را که دوست دارید نگه دارید و خودتان را از شر وسایلی که لازم ندارید خلاص نمایید

۵) دکمه کنترل را‌‌ رها کنید

سعی در تغییر دادن دیگران کاری بی‌ثمر است. اجازه دهید دوستان و خانواده‌تان هر وقت که آماده بودند، خود را تغییر دهند.

۶) به زیبایی اصلی خود بازگردید

وقت‌های اضافه‌ای را که بیهوده در سالن‌های زیبایی می‌گذرانید کنسل نمایید. یک مدل موی ساده انتخاب کنید، بگذارید ناخ‌‌نهایتان طبیعی باشد و آرایشی ساده داشته باشید.

۷) بعضی از وسایل ارتباطی را کنار بگذارید

آیا فکر می‌کنید شما واقعا به موبایل، پیجر، ایمیل و… نیاز د ارید؟

۸) رفت و آمدهای روزانه خود را کمتر کنید

امروزه وسایلی که به صرفه‌جویی در وقت کمک می‌کنند همه جا هست. مثلا می‌توانید از طریق اینترنت یا از روی کاتالوگ خرید کنید، مواد غذایی خود را یکباره در حجم زیاد از فروشگاه بخرید، از خشکشویی بخواهید تا لباس‌هایتان را برایتان بفرستد، کارهای بانکی خود را از طریق تلفن انجام دهید، فیش‌های خود را از طریق اینترنت پرداخت نمایید،…

۹) نه گفتن را بیاموزید

برای کسانیکه همیشه دوست دارند تا دیگران را از خود راضی نگه دارند، چنین کاری سخت است. پس این جمله را همواره با خود تکرار کنید: «من نمی‌توانم برای همه کس همه کار انجام دهم.»

۱۰) در طول روز زمان‌های کوتاهی را به استراحت اختصاص دهید

می‌توانید استراحت‌های ۱۰ دقیقه‌ای برنامه‌ریزی کنید، به پیاده‌روی بروید، چند جرعه چای گیاهی بنوشید، مدیتیشن انجام دهید یا یک چرت کوتاه بزنید. زمانی را که برای آرامش خود اختصاص می‌دهید باید در راس لیست شما و در اولویت کار‌هایتان باشد نه آخر از همه.

شاید این مطالب را هم بپسندید