ورزش پاییزی ایمن

در فصلی از سال که روزها کوتاه‌تر شده و دما کاهش پیدا می‌کند نیز در کمال ایمنی،‌ فعال باشید. نوشته Richard Laliberte

پاییز یکی از بهترین زمان‌ها برای ورزش در محیط بیرون است. وقتی که از منزل خارج می‌شوید تا به محل کار یا دانشگاه بروید، رطوبت و دما، هر دو پایین‌تر هستند و در عین حال، نور خورشید همچنان خودنمایی می‌کند. بسیاری از انجمن‌ها در طول این فصل اقدام به برنامه‌ریزی برای پیاده‌روی، مسابقات و فعالیت‌های خانوادگی به منظور تناسب اندام می‌کنند و اغلب این کار را در قالب فعالیت‌های خیریه انجام می‌دهند.

بنابر اظهارات دکتر Cedric Bryant، رئیس دفتر علوم در انجمن مشاوره ورزش آمریکا، افزایش فعالیت بدنی در این فصل به شما کمک می‌کند تا کاهلی ذهنی که معمولاً در اثر کاهش مدت روشنایی در این فصل،‌ بروز پیدا می‌کند، از خود دور کنید. دکتر Bryant می‌گوید، “برخی از افراد در این فصل، به دلیل کمبود هوای تازه و نور، تمایل بیشتری به دریافت کالری بیشتر پیدا می‌کنند.”

با توجه به سوز سرما و کمبود نور در پاییز، باید برای ورزش در محیط آزاد، احتیاط‌های لازم را به عمل آورید. در اینجا،‌ چند نمونه از قدم‌های ساده برای کاهش خطرات ورزشی در این فصل را با شما در میان می‌گذاریم:

۱) از لبا‌س‌های شب‌رنگ استفاده کنید

به انعکاس‌دهنده‌های نور که در کفش یا دوچرخه شما هستند و شما را در معرض دید رانندگان وسایل نقلیه در ساعات گرگ و میش و تاریکی، قرار می‌دهند، اکتفا نکنید. دکتر Bryant می‌گوید، “شما به چیزی نیاز دارید که کاملاً در معرض دید رانندگان باشد.” بهترین وسیله، لباس شب‌رنگ است که با پارچه منعکس‌کننده نور درست شده باشد و یا نوارهای شب‌رنگ داشته باشد.

۲) در جهت نور باشید

اشعه خورشید در فصل پاییز، به صورت اوریب به زمین می‌تابد. بنابراین، به یاد داشته باشید که وقتی که نور از پشت به شما می‌تابد، در واقع در چشم رانندگانی که از روبرو می‌آیند، تابیده می‌شود و آنها شما را به سختی خواهند دید. از خیابان‌های پرتردد رفت و آمد نکنید و رو به سوی ماشین‌ها حرکت کنید تا بتوانید آنها را ببینید. در ضمن، در طول روز لباس تیره‌تر بپوشید تا رانندگان شما را ببینند.

۳) با یک فرد دیگر، ورزش کنید

پیاده‌روی، دویدن یا دوچرخه‌سواری با یک دوست، نه تنها احتمال اینکه ورزش را ترک نکنید، بالا می‌برد بلکه باعث می‌شود که بهتر در دیدرس رانندگان وسایل نقلیه قرار بگیرید.

۴) زمان بیشتری را صرف گرم کردن بدن کنید

اگر معمولاً از گرم کردن ابتدای ورزش، شانه خالی می‌کنید، در این فصل به این مورد اهمیت داده و قبل از انجام ورزش اصلی، حداقل ‌۵ دقیقه به ورزش ملایم، مثل پیاده‌روی سبک بپردازید تا بدن شما گرم شود. با پوشیدن لباس،‌ هسته بدن را گرم نگه می‌دارید اما عضلات، تاندون‌ها و رباط‌های بدن، در دمای سرد محیط، سرد می‌شوند و باید از طریق فعالیت، گرم شوند. دکتر Bryant معتقد است که “عضلات،‌ تاندون‌ها و رباط‌های بدن، به مدت زمان بیشتری برای گرم‌شدن نیاز دارند و با گرم کردن، انعطاف‌پذیری آنها برای محافظت در برابر صدمات، بیشتر خواهد شد.”

۵) لباس چندلایه بپوشید

برای یک شروع خوب ورزشی در این فصل، تی‌شرتی که جنس آن، عرق را از پوست شما می‌زداید (نه از جنس کتان)، بپوشید. سپس به آن، قطعات دیگری مثل جلیقه پشمی و یا سوئی‌شرت یا بادشکن اضافه کنید (و فراموش نکنید که در صورت سردی شدید هوا، از دستکش و کلاه استفاده کنید). به این ترتیب، اگر گرم‌تان بشود، می‌توانید تکه‌های اضافی را از تن خارج کنید.

 

شاید این مطالب را هم بپسندید