از تکنیک‌های برتر و زیرکانه برای تعیین اهداف خود استفاده نمایید

تمامی اهداف کاهش وزن یکسان خلق نمی‌شوند:

مهم‌ترین عامل موفقیت و پیروزی در چیست؟ بهره هوشی، اعتماد به نفس یا پشتکار و اراده؟

در واقع این سوال، کمی فریب دهنده است. بر طبق مطالعات انجام شده، جواب این سوال هیچ یک از گزینه‌های بالا نمی‌باشد. در حقیقت، توانایی فرد در تعیین اهدافش، اولین پیشگویی کننده برای موفقیت اوست.

برنامه کاهش وزن شما نیز بر پایه اهدافتان می‌باشد. شما از قبل این اهداف را تعیین کرده‌اید و هنوز هم می‌توانید با استفاده از تکنیک‌های بر‌تر در هدف‌گذاری، شانس خود را برای رسیدن به این اهداف و همچنین هدف‌های آینده خود افزایش دهید.

۱) با تعیین یک هدف طولانی مدت شروع کنید:

تاثیری را که هدفتان می‌تواند بر زندگی شما داشته باشد را تصور کنید، اینکه زندگی شما با رسیدن به آن هدف چگونه متحول خواهد شد، و با دستیابی به آن، چه توانایی‌هایی کسب خواهید کرد. در مورد استراتژی خود و اینکه چه کسی در این راه می‌تواند کمکتان کند، بیاندیشید. این، برنامه کاری شما خواهد بود. قبل از اینکه هر کار دیگری انجام دهید، هدف خود را بنویسید. مطالعات انجام شده بر روی حافظه نشان می‌دهند که مغز انسان بعد از ۲۴ ساعت ۸۰% جزئیات و در مدت دو هفته تا ۹۹% جزئیات را فراموش می‌کند. پس با نوشتن هدفتان می‌توانید آن را همواره در ذهن خود ثبت نمایید.

۲) در مرحله بعد، مدت زمان مشخصی را برای دستیابی به هدف تعیین نمایید:

این مرحله با تعیین تاریخی برای رسیدن به هدف شروع می‌شود. حالا باید تعیین نمایید که مدت زمان لازم برای طی هر پله در این مسیر و برای رفتن از مرحله‌ای به مرحله بعد و نزدیک‌تر شدن به هدف اصلی چقدر است. با تعیین یکسری اهداف با زمان متوسط می‌توانید نیروی حرکتی و انگیزه خود را بالا نگه دارید و در مسیر مستقیم حرکت کنید. تعیین اهداف هفتگی و ماهانه شما را به جایزه نهاییتان نزدیک‌تر می‌کند. این مراحل مهم می‌تواند شامل پیروزی و موفقیت‌هایی باشد که حتی با ترازو کاری نداشته باشد و سبب کاهش وزنتان نشود مثلا می‌تواند، ثبت نام در یک گروه ورزشی باشد که نتوانستید سال گذشته آن را انجام دهید.

۳) و در پایان، عملکردهای کوتاه مدت خود را برنامه‌ریزی کنید:

با این کار شما به سمت اولین مرحله برجسته حرکت خواهید کرد. این موارد، شامل اهداف تغذیه‌ای و تناسب اندام روزانه و هفتگی شما خواهد بود. شما تنها با تغییرات جزئی در زندگی روزمره خود می‌توانید به اهداف بزرگی دست یابید. با انجام این کار‌ها، می‌‌توانید به طور مداوم در مسیر خود حرکت کنید. داشتن سبک زندگی سالم تنها با گذشت زمان می‌سر خواهد بود.

به طور خلاصه، اهداف شما باید خصوصیات زیر را داشته باشد:

۱) واقع‌بینانه باشد:

با اهدافی شروع کنید که خیلی جاه‌طلبانه نباشد. به این ترتیب می‌توانید، زود‌تر هیجان ناشی از دستیابی به هدفتان را تجربه نمایید. با گذشت زمان، اهداف بزرگتری را در نظر بگیرید تا همچنان بتوانید انگیزه خود را حفظ کنید.

۲) اختصاصی باشد:

هدفتان باید قابل اندازه‌گیری و پیگیری باشد.

۳) قابل بخشش باشد:

برای اجرایی کردن هدف خود، باید قانون یک قدم به عقب و دو قدم به جلو را در نظر داشته باشید.

۴) شفاف باشد:

عکسی را پیدا کنید که سمبل آنچه باشد که شما می‌خواهید به آن برسید. هر چقدر هدفتان شفاف‌تر باشد، تمرکز بر روی آن آسان‌تر خواهد بود.

۵) ارزشمند باشد:

به خود یاداور شوید که چرا می‌خواهید به آن هدف دست یابید.

۶) چالش پذیر باشد:

آرزوی شما چیست؟ آرزوی شما می‌تواند هدفی باشد که تمامی توجه شما را به خود جلب کند. هیچ دلیلی وجود ندارد که آرزوهای شما، نتواند اهداف شما باشد.

۷) پاداش دهنده باشد:

کوچک‌ترین محرک‌های مثبت نیز می‌توانند در این زمینه کمک کنند.

۸) یاری رساننده باشد:

قبل از مواجهه با مشکلات، خود را برای مقابله با آن‌ها آماده کنید. انتخاب‌هایی برای خود داشته باشید تا بتوانید در مواقع غیر منتظره، همچنان راه خود را ادامه دهید.

شاید این مطالب را هم بپسندید