۱۵ کاری که می‌توانید به جای پرخوری انجام دهید (ویرایش متن)

چه چیزی باعث می‌شود که رژیم خود را زیر پا بگذارید؟ سخنرانی‌ای که فردا باید ارائه دهید؟ جدال با غرورتان؟ بی‌حوصلگی؟ دلیل آن هر چه باشد، بدانید که تنها شما اینگونه نیستید. بر اساس کتاب «۵ دلیل برای پرخوری» نوشته سینتیا لست، حیله‌ای که در این مواقع می‌توانیم به کار بریم این است که این شرایط را شناسایی کنیم. از خودتان بپرسید که اشتباه در کجاست و چرا از غذا برای داشتن احساس بهتر استفاده می‌کنید؟ با دوستان و خانواده خود صحبت کنید و بدانید که بر طبق گفته لست: بی‌حوصلگی به مدت طولانی می‌تواند نشانه افسردگی باشد و اگر فکر می‌کنید شما نیز به آن گرفتار شده‌اید، نزد یک پزشک بروید. اما اگر‌گاه گاهی به دلیل بی‌حوصلگی، رژیم خود را رعایت نمی‌کنید، به احتمال زیاد، آن یک عادت است. یا شما آن را تنها به عنوان کاری که سبب رضایت شما می‌شود انجام می‌دهید.

سامانتا هیلر متخصص تغذیه دانشگاه پزشکی نیویورک می‌گوید: خوردن غذا به هنگام بی‌حوصلگی، در واقع به دلیل استرس فرد است. شما احساس می‌کنید که کار زیادی برای انجام دارید ولی از انجام آن‌ها طفره می‌روید.

اگر شرایطی را که منجر به پرخوری شما می‌شود شناسایی کنید، راحت‌تر قادر به کنترل رفتار خود در این مواقع خاص خواهید بود. و اولین قدم برای مقابله با پرخوری در این شرایط، آنالیز خودتان است.

هر چیزی که پشت این پرخوری باشد و دلیل آن هر چه باشد، قدم بعدی این است که برنامه‌ای برای مقابله با آن در نظر بگیرید.

می‌توانید موارد زیر را امتحان کنید:

۱) خصوصیات فردی خود را بررسی کنید:

معمولا این پرخوری چه مواقعی برایتان تبدیل به یک مشکل بزرگ می‌شود؟ در وسط هفته؟ بعد از ظهر‌ها؟ اگر شما از قبل بدانید که این شرایط معمولا چه زمانی رخ می‌دهند، راحت‌تر برای مبارزه با آن خود را آماده می‌کنید.

۲) از جایگزین‌ها استفاده نمایید:

برای دفعه بعدی که دچار استرس می‌شوید یا حوصله‌تان سر می‌رود برنامه ریزی کنید تا به جای پرخوری کار دیگری انجام دهید. سپس آن را روی یک کارت بنویسید، یا لیستی از فعالیت‌های جایگزین تهیه کنید و این لیست را همیشه همراه خود داشته باشید و هر وقت که به آن نیاز داشتید، از لیست استفاده کنید. لیستتان باید شامل کارهایی باشد که آن‌ها را دوست دارید. (لیستی از فعالیت‌های خسته کننده به درد شما نمی‌خورد) و سعی کنید لیستتان متنوع باشد بطوریکه فعالیت‌های آن مناسب شرایط مختلف شما در طول روز باشد. بعضی از این فعالیت‌ها را از مواردی انتخاب کنید که به کاهش وزن شما هم کمک کند. در اینجا چندین ایده برای شروع آورده شده:

اگر ۱۰ دقیقه وقت دارید:

– غذاهایی را که از صبح تا حالا خورده‌اید را بنویسید.

– لیست خریدی از مواد غذایی سالم تهیه کنید.

– برای جلسه بعدی ورزش خود برنامه‌ریزی کنید.

– یک لیوان دم کرده گیاهی درست کنید.

– مدل لباس‌های جدید را در اینترنت ببینید.

اگر ۳۰ دقیقه وقت دارید:

– هفته‌ای را که گذشت بررسی کنید. ببینید آیا کار مفیدی بوده که هفته قبل انجام داده باشید و بتوانید این هفته هم آن را تکرار کنید؟

– در دفتر خاطراتتان، احساسی را که در مورد کاهش وزن خود دارید یادداشت کنید. بنویسید که برای انجام چه کاری دیگر نمی‌توانید صبر کنید.

– کتاب مورد علاقه خود را بخوانید.

اگر ۱ ساعت یا بیشتر وقت دارید:

– طرز پخت غذاهای سالم را پیدا کنید.

– کمد لباس خود را مرتب کنید و لباس‌هایی را که برایتان خیلی گشاد شده را دور بیاندازید یا به افراد نیازمند بدهید.

– به یک دوچرخه سواری طولانی بروید.

– یک کار هنری را شروع کنید. خیاطی یا بافتنی می‌تواند دست‌های شما را مشغول نگه دارد و در ‌‌نهایت هم یک کار هنری زیبا خواهید داشت.

– فرزندتان را به پارک ببرید.

– یک بعدازظهر را در موزه بگذرانید. این کار باعث می‌شود که از خانه بیرون بیایید وکمی قدم بزنید و بهترین کار است تا ذهن شما را به جای غذا متوجه فرهنگ و تاریخ کشورتان کند.

شاید این مطالب را هم بپسندید