۲۳ ماده غذایی که باید همیشه در آشپزخانه خود داشته باشید

۱) عصاره مرغ

سوپ، راحت‌ترین، سالم‌ترین و بهترین گزینه غذایی، به ویژه پس از یک روز بلند کاری است. همیشه مقداری عصاره مرغ (یا عصاره سبزیجات) در دسترس داشته باشید تا سس‌های غلیظ را به کمک آن، رقیق کنید و یا به عنوان طعم‌دهنده و رقیق‌کننده به انواع مواد غذایی اضافه کنید.

۲) رب گوجه فرنگی

رب، شکل تغلیظ شده سس گوجه فرنگی است. به عبارتی، گوجه فرنگی بیشتری نسبت به سس گوجه دارد و از آن می‌توان به جای سس پیتزا، سس ترش پاستا و یا حتی در کنار هر نوع غذای دیگر استفاده کرد.

۳) جودوسر پوست‌کنده

جودوسر را می‌توان در همه وعده‌های غذایی مصرف کرد. این ماده غذایی، هم به راحتی قابل دسترسی است و هم می‌توان آن را در مقادیر زیاد خریداری کرد و شما را در تهیه انواع خوراکی‌ها،‌ از آرد جودوسر و کلوچه گرفته تا کوفته، دست تنها نخواهد گذاشت.

۴) مغزها

مغزها برای سلامت قلب بسیار مفید هستند و مطالعات نشان می‌دهند که افرادی که روزانه یک مشت از مغزها استفاده می‌کنند، عمر طولانی‌تر و بدن سالم‌تری دارند. همچنین، مغزها طعم بسیار خوبی داشته و تقریباً به تمام انواع غذاها تردی و طعم دلپذیری می‌دهند. با توجه به اینکه مغزها، تا حدودی گران هستند،‌ می‌توانید آنها را خرد کرده و سپس به اندازه یک مشت از آنها را مصرف کنید.

۵) سس ورسترشایر

باور بکنید یا نکنید، سس ورسترشایر یکی از اجزای تعداد بسیار زیادی از انواع غذاها، مثل مخلوط غلات صبحانه، استیک آبدار خانگی و کوکتل بلادی‌مری، است. ترکیبات تشکیل دهنده این سس، سرکه، ملاس و ماهی کولی است که شاید به نظر برخی از افراد،‌ خوشمزه نیاید اما کافیست که مقدار کمی از این سس را به غذاهای مختلف اضافه کنید تا طعم لذیذی را که مد نظر شماست به غذا بدهد.

۶) آرد

گزینه‌های بسیار زیادی وجود دارند که می‌توانید از آنها به عنوان آرد در تهیه غذاها و خوراکی‌ها استفاده کنید. یکی از بهترین این گزینه، آرد چند منظوره است زیرا می‌توان از آن در تمام انواع غذاها استفاده کرد. آرد،‌ علاوه بر اینکه در پخت نان کاربرد دارد، یک ماده غذایی مناسب برای تغلیظ نمودن هر نوع غذای مایع یا انواع سس نیز می‌باشد و حتی می‌توانید از آن به عنوان پوشش غذاهای سرخ کردنی (برای سوخاری کردن غذاها)،‌ استفاده کرد.

۷) تخم مرغ

پایه و اساس هر یخچال پر و پیمان، تخم‌مرغ است که مانند ستاره‌ای در غذاها می‌درخشد و منبع بسیار خوب پروتئین است.

۸) سیر

اگر از جمله کسانی هستید که از سیر خوششان نمی‌آید، احتمالاً به این دلیل است که از غذاهایی که از سیر بیش از حد در تهیه آنها استفاده شده است، فراری هستید. اما باید بدانید که این حبه‌های کوچک، اگر به قدر کافی (و نه در حد اغراق‌آمیز) استفاده شوند، در بسیاری از دستورهای غذایی کاربرد دارند. می‌توانید از سیر کبابی برای ایجاد طعم کاراملی قوی استفاده کنید.

۹) پنیر

پنیر،‌ انواع مختلفی دارد که همه آنها کاربرد خاص خود را دارند و مهم این است که شما بدانید که به چه منظوری می‌خواهید از پنیر استفاده کنید. به عنوان مثال، پنیر ساندویچ با پنیر مناسب برای پاستا، تفاوت دارد و پنیری که همراه با میوه سرو می‌شود، با پنیری که با نان خورده می‌شود، فرق می‌کند.

۱۰) برنج

برنج (و به طور کلی، کربوهیدرات‌ها)، بسیار مورد بی‌مهری واقع شده‌اند. اما برنج، انواع بسیار متنوعی دارد که هر یک مزایا و معایب خود را دارند و شما می‌توانید از بین آنها دست به انتخاب بزنید. برنج را حتماً در برنامه غذایی خود بگنجانید زیرا هم ارزان است و هم سیرکننده می‌باشد و می‌توانید از آن در کنار هر غذای دیگری، از غذاهای ساده و خوشمزه آسیایی گرفته تا غذاهای مکزیکی یا حتی غذاهای اختراعی خودتان، استفاده کنید.

۱۱) گوشت چرخ‌کرده

وقتی صحبت از گوشت حیوانات می‌شود، کم‌هزینه‌ترین و در دسترس‌ترین نوع گوشت، گوشت چرخ‌کرده است. گوشت چرخ‌کرده در انواع غذاها مثل تاکو، برگرها و لازانیا و غذاهایی که تهیه آنها ساده اما سیرکننده هستند، کاربرد دارد. طعم غذا با انتخاب انواع مختلف گوشت چرخ‌کرده (گاو، ماکیان یا خوک) و درصد متفاوت چربی موجود در آن، تنوع پیدا می‌کند. گوشت چرخ کرده را می‌توان در فریزر نگهداری کرده و در هر بار مصرف، مقداری از آن را مورد استفاده قرار داد.

۱۲) پیاز

پیاز، یک ماده غذایی پایه و خوش‌رایحه فوق‌العاده در بسیاری از دستورهای غذاییست که باید همیشه در آشپزخانه خود داشته باشید. کافیست که یاد بگیرید که چگونه پیاز سرخ‌کرده را به موسیر و پیازچه اضافه کنید تا از این ترکیب در تهیه انواع خوراکی‌های خوشمزه، استفاده کنید.

۱۳) سبزیجات معطر و ادویه‌جات

منظور این نیست که شما باید همه انواع سبزیجات معطر و ادویه‌جات را در آشپزخانه خود داشته باشید اما تعدادی از انها هستند که به آشپزی شما کمک مؤثری می‌کنند و در زیر به چند نمونه از آنها اشاره می‌کنیم:

  • زیره سبز: این ادویه، راز خوشمزگی بسیاری از غذاهای تند و دودی شماست.
  • پونه کوهی: هر غذایی را به یک شاهکار آشپزی ایتالیایی تبدیل می‌کند.
  • دارچین: یک شیرین‌کننده عالی برای افزودن به خوراکی‌های شیرین.
  • فلفل کاین: پایه اصلی سس‌هایی مثل سس سریراچا یا سس تاباسکو.
  • فلفل سیاه: در همه دستورهای تهیه غذا، ردی از فلفل سیاه وجود دارد.
  • نمک کوشر: به عنوان یک انسان به این نمک نیاز دارید.

۱۴) ماست

شما هیچ‌وقت نمی‌توانید به قدر کافی باکتری مفید به بدن خود برسانید، مگر اینکه از ماست که مقدار زیادی از این باکتری‌های مفید را در خود جای داده است، استفاده کنید. ماست، هم خوشمزه است و هم به مواد غذایی و تزئینات غذا، قوام خامه‌ای می‌دهد. ماست، تنوع زیادی دارد، مثل ماست ایسلندی، یونانی، ماست نارگیل، گوسفندی و … که هر نوع ذائقه‌ای را راضی کرده و نیاز تغذیه‌ای فرد را تأمین می‌کنند و در دستور تهیه بسیاری از غذاها، کاربرد دارند.

۱۵) روغن

روغن‌های مخصوص پخت، منابع بسیار خوب چربی برای بدن هستند. بدن به چربی برای حفظ سلامتی خود نیاز دارد و غذا نیز برای خوشمزه‌تر شدن به چربی نیاز دارد. انتخاب روغن مناسب، کار مشکلی است اما دو نمونه از پرکاربردترین و پای‌ثابت‌ترین روغن‌ها، روغن زیتون و روغن کنولا هستند. از زیتون می‌توان در پخت با حرارت پایین و غذاهایی که به سرعت آماده می‌شوند، استفاده کرد. اما کنولا در حرارت‌های بالا، سرخ کردن و پخت، کاربرد دارد.

۱۶) سرکه سیب

حتماً تا کنون با انواع و اقسام سرکه برخورد کرده‌اید اما سرکه سیب یکی از خوش‌طعم‌ترین سرکه‌هاست. به طور کلی، سرکه یک طعم‌دهنده ترش بسیار خوشمزه است و از آن می‌توان برای اصلاح غذاهایی که بیش از حد شیرین یا شور شده‌اند، استفاده کرد. سرکه سیب یک طعم‌دهنده پایه است زیرا همه خواص سرکه‌های دیگر را دارد و در عین حال،‌ طعم بیش از حدی که در سرکه‌های دیگر، مثل سرکه بالزامیک یا سرکه برنج، یافت می‌شود را ندارد.

۱۷) سیب‌زمینی شیرین

هر ماده غذایی که در تهیه کسرول، آبگوشت و پای، کاربرد داشته باشد، حتماً باید در آشپزخانه شما نیز وجود داشته باشد. سیب‌زمینی شیرین، سرشار از ویتامین‌ها و فیبر بوده و در تمام فصول سال از زمستان سرد گرفته تا تابستان، لذت خوردن غذاها را برای شما،‌ افزون خواهد کرد.

۱۸) شیره افرای طبیعی

همه ما به یک شیرینی در زندگی خود نیاز داریم و شیره افرا این نیاز ما را با شیرینی طبیعی خود مرتفع می‌کند. علاوه بر پنکیک، در ترکیب غذاهای دیگری که به شکر نیاز دارند، نیز کاربرد دارد و یا می‌توان آن را بر روی میوه‌ها و یا ماست نیز پاشید. چسبندگی شیره افرا از عسل کمتر است و جای بسیار کمتری را در مقایسه با بسته‌های شکر در کابینت اشغال می‌کند. فقط مراقب باشید که حتماً شیره افرای طبیعی و واقعی را خریداری کنید.

۱۹) کنسرو لوبیا

لوبیا یک ماده غذایی همه فن حریف است! هر قدر که بیشتر از لوبیا استفاده کنید، فیبر، آنتی‌اکسیدان و پروتئین بیشتری وارد برنامه غذایی شما می‌شود. جالب است، نه؟ ذخیره و پخت انواع کنسرو شده لوبیا، راحت‌تر از شکل غیرکنسرو آن است و این ماده غذایی مناسب برای گیاهخواران، گزینه مناسبی برای غذای اصلی و حتی دسر می‌باشد.

۲۰) لیمو

خیلی ساده، خیلی ارزان! لیمو یک ماده غذایی فوق‌العاده برای پخت ماهی و گوشت قرمز است و اسید موجود در آن، به تجزیه گوشت خام کمک می‌کند تا با ادویه‌جات خوشمزه و عصاره‌ها، به خوبی مخلوط شود. ترکیب لیمو با سبزیجات برگدار تازه و سایر سبزیجات، یک ترکیب فوق‌العاده است.

۲۱) ماهی تن

کنسرو ماهی تن یکی از ارزان‌ترین و در عین حال، خوشمزه‌ترین انواع ماهی است. این ماده غذایی سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ بوده و می‌توان از آن در تهیه ساندویچ یا سالاد و یا حتی پاستا، استفاده کرد. ترکیب ماهی تن با تخم‌مرغ آب‌‌پز، یک غذای بسیار عالی را تشکیل می‌دهد.

۲۲) میوه‌ها و سبزیجات منجمد

در حالی که بسیاری از کربوهیدرات‌های منجمد و فراوری‌شده، بدنام هستند، اما میوه‌ها و سبزیجات منجمد، شامل این بدنامی نمی‌شوند. در حقیقت، با توجه به اینکه آنها را بلافاصله بعد از چیدن در بالاترین زمان رسیدگی میوه، منجمد می‌کنند، بیشتر مواد مغذی خود را تا زمان رسیدن به دست مصرف‌کننده، حفظ می‌کنند. فقط در زمان گرم کردن سبزیجات منجمد باید توجه داشته باشید که بعضی از آنها وقتی که تحت حرارت قرار می‌گیرند، بافت خود را بهتر حفظ می‌کنند. نخودفرنگی، توت‌‌ها، قارچ و ذرت، به حرارت خوب پاسخ داده و تردی خود را حفظ می‌کنند، در حالی که بروکلی و هویج، کمی حالت خمیری پیدا می‌کنند.

۲۳) شراب

استفاده از شراب در پخت و پز، به نظر عجیب و فانتزی می‌آید اما شما می‌توانید به خوبی از پس تهیه خوراک‌های خوشمزه با شراب بربیایید. البته توجه داشته باشید که شراب را در غذاهایی بریزید که همراه آن غذا، شراب می‌نوشید.

 

شاید این مطالب را هم بپسندید