۷ نکته برای کاهش وزن در خانه

وقتی که صحبت از افزایش وزن به میان می‌آید، باید بدانیم که کالری اضافی یعنی کالری اضافی و فرقی هم نمی‌کند که منشأ این کالری اضافی، نوشابه و یا چیزبرگر باشد. خوشبختانه، همین قانون درباره سوزاندن کالری هم مصداق دارد. یعنی فرقی نمی‌کند که کالری را به چه طریقی بسوزانیم.

فرقی نمی‌کند که چه نوع فعالیت بدنی انجام می‌دهید. مهم این است که انرژی بسوزانید. در واقع، برخی از فعالیت‌های معمول که در خانه انجام می‌دهید، به اندازه ورزش در باشگاه،‌ به سوزاندن کالری، کمک می‌کنند. این می‌تواند ‌هم خبر خوبی باشد و هم خبر بد و بستگی به این دارد که چه انتظاری از کالری‌سوزی فعالیتی مثل خانه‌تکانی دارید. اما با توجه به اینکه این یافته‌ها، پشتوانه علمی دارند، احتمالاً حتی قبل از اینکه خواندن این متن را تمام کنید، جارو رو به دست گرفته و فعالیت را شروع خواهید کرد.

۱) پخت و پز

فعالیت‌هایی که برای تهیه غذا انجام می‌دهید، از پیدا کردن مخلفات غذا تا آماده‌سازی و سپس نظارت بر پخت غذا، همگی می‌توانند به اندازه آماده‌سازی برای شروع یک جلسه ورزشی، عرق شما را در بیاورند. دستگاه‌هایی مثل مخلوط‌کن را کنار گذاشته و همه کارها را به صورت دستی انجام بدهید. مثلاً سبزیجات را با دست خودتان، پوست کنده و خرد کنید.

۲) شستشوی ظروف با دست

این مورد شاید تنها زمانی باشد که افرادی که ماشین ظرفشویی ندارند، از این موضوع خوشحال می‌شوند. پس از اینکه شستشوی ظروف را به پایان رساندید، زمین را جارو و تی بکشید. اگر هر یک از این کارها،‌ ۱۵ دقیقه به طول بیانجامند، یک فرد با وزن ۷۵ کیلوگرم، به ترتیب، ۳۹ و ۴۳ کالری انرژی برای شستن ظروف و جاروکشی،‌ خواهد سوزاند.

۳) نقاشی دیوار اتاق

حرکت از این سو به آن سوی اتاق، خم شدن و بالا رفتن از نرده‌بان، دست کمی از کلاس زومبا ندارد. اگر فرض کنیم که کار رنگ‌آمیزی یک اتاق متوسط،‌ ۲ تا ۳ ساعت به طول بیانجامد،‌ این کار همان‌قدر برای شما مفید خواهد بود که یک ساعت پیاده‌روی بر روی تردمیل. قبل از اینکه قلمو را به دست بگیرید، دیوارها را خشک کنید تا در عرض نیم ساعت،‌۲۰۰ کالری اضافه‌تر بسوزانید. برای صیقل دادن به رنگ و رنگ‌آمیزی سقف، یک  قلموی رولی دسته بلند خریداری کرده و سقف را هم رنگ‌آمیزی کنید. این کار باعث ورزش و تقویت عضلات شانه و عضلات سه سر می‌شود.

۴) جابه‌جا کردن مبلمان و اثاثیه

این فعالیت،‌نه تنها یک ورزش خوب محسوب می‌شود بلکه آراستن محیط زندگی، شما را شادتر می‌کند. تغییراتی که در محیط زندگی خود می‌دهید، چه با اضافه کردن اسباب و چه با کم کردن اسباب، خلق و خوی شما را بهبود می‌بخشد و در شما احساس رضایت و مفید بودن، ایجاد می‌کند. هر جا که لازم است،‌عضلات بزرگ پا را به کار بگیرید. تمرینات پا، کالری بیشتری نسبت به ورزش‌های دست می‌سوزانند. دفعه دیگر که یک  دوست از شما برای اسباب‌کشی،‌ کمک خواست، بهانه‌ نیاورید و از کمک به او استقبال کنید. حمل کردن جعبه توسط یک فرد با وزن ۷۵ کیلوگرم، در هر ساعت،‌۴۰۰ کالری انرژی می‌سوزاند (اگر هم وزن شما نزدیک ۹۰ کیلوگرم است،‌۲۰٪‌ کالری بیشتر به رقمی که عنوان شد، اضافه کنید).

۵) تمیز کردن ماشین

برق‌انداختن ماشین مساویست با کالری‌سوزی. شستن شاسی ماشین، تمیزکاری داخل اتاقک ماشین و جارو کشیدن اتاقک، تمام عضلات اصلی بدن را به کار وادار می‌کند. به علاوه، مشاهده جرم و کثیفی زیر صندلی راننده ممکن است که شما رو به صرفنظر از رانندگی و پیاده‌روی بیشتر، تشویق کند.

۶) نظافت توالت و حمام

شستشوی سطوح توالت و دستشویی ممکن است که کار خوشایندی به نظر نرسد اما یک ورزش خوب برای کل بدن است که عضلات دوسر، سه‌سر و هسته بدن را درگیر می‌کند. به همه اینها،‌ تی‌کشی زمین دستشویی را هم اضافه کنید. با این کار، یک فرد با وزن ۷۵ کیلوگرم، در عرض ۱۵ دقیقه، ۴۳  کالری می‌سوزاند.

۷) جاروکشی

اگر فکر کرده‌اید که روشن کردن تکمه روبات‌ جاروکش،‌ فعالیت بدنی به حساب می‌آید، اشتباه کرده‌اید. منظور از جاروکشی این است که خودتان دست به کار شده و گرد و خاک را به کمک جاروی برقی از همه درز و شکاف‌ها و مبلمان بزدایید و هرازگاهی،‌ حرکت اسکوآت هم انجام بدهید تا کل بدن شما از این فعالیت،‌ بی‌نصیب نماند. بهتر است که جاروبرقی شما مجهز به متعقلات شستشوی نقاط مختلف خانه، از زمین گرفته تا سقف، باشد تا حرکات شما هم بیشتر شود. جارو کشیدن منزل را به یک عادت در خود تبدیل کنید زیرا علاوه بر اینکه یک فعالیت بدنی به حساب می‌آید، گرد و غبار را که منشأ حساسیت هستند،‌کاهش می‌دهد. اگر فرد دچار حساسیت باشد،‌ از آنتی‌هیستامین کمک می‌گیرد. بر اساس یافته‌های گروه پزشکی دانشگاه UCLA، مصرف مزمن آنتی‌هیستامین‌ها، اشتها را به خصوص برای خوردن مواد غذایی کربوهیدراتی، ‌افزایش می‌دهد.

شاید این مطالب را هم بپسندید