پنج گام برای تغذیه عزت نفس

جان زمانیکه برای روان درمانی پیش من آمد ۲۵ ساله بود. سال گذشته به دلیل خسته کننده بودن دفتر کارش را ترک کرده و با پدر و مادرش نقل مکان کرده بود و می‌­خواست زندگی خودش را پیدا کند. درحال حضر به عنوان یک باریستا بصورت نیمه وقت کار می‌­کند و با بازی­های ویدویی و دوستانش تعطیلات آخر هفته را می‌­گذراند.

او در اولین جلسه به من گفت «من فکر می‌کنم چیزی که مرا عقب نگه داشته است اعتماد به نفسم است. من به هیچ وجه احساس خوبی در مورد خودم ندارم.» جان سعی کرده بود با تکرار اظهارات مثبت، چندین بار در روز، مثل من می‌­خواهم به یک موفقیت بزرگ دست پیدا کنم و ذهن من می‌تواند هرکاری را انجام دهد عزت نفس خود را بهبود بخشد.

من به جان توضیح دادم که این تصدیق مثبتی که استفاده می‌­کند خوب نیست. هردو بصورت دستوری و روانی هستند. اما مساله مهم‌تر این است که هیچ گونه تغذیه­ای برای اینکه عزت نفستان را بهتر کند وجود ندارد و شما هیچ کاری انجام نمی‌­دهید که احساس خوبی درباره خودتان داشته باشید.

در واقع ما باید اعتماد به نفس خود را تغذیه کنیم. اگر ما واقعا می‌خواهیم درباره خودمان احساس خوبی داشته باشیم باید کارهایی را انجام بدهیم که به ما احساس غرور بدهد. انجام دادن، استقبال، احترام، قدرت و مراحلی که به ما احساس پیشروی در اهدافمان را می‌­دهد. جان هیچ یک از این­‌ها را انجام نداده بود.

پنج گام برای تغذیه عزت نفس

۱) اجتناب از تصدیق مثبت عمومی

تصدیق مثبت مانند کالری خالی است. شما می‌­توانید خودتان بگویید که من بزرگ هستم اما اگر واقعا آن را باور ندارید ذهن شما آن تصدیق را رد می‌کند و نتیجه بدتری را احساس می‌­کنید. تصدیق زمانی کارایی دارد که در محدوده باور باشد و برای افرادی که عزت نفس پایین دارند آن‌ها جواب نمی‌­دهند.

۲) شناسایی حوزه­های معتبر قدرت و صلاحیت

برای شروع ساختن عزت نفس، شما باید اینکه چه چیزی برای شما خوب است؟ چه چیزی را خوب انجام می‌­دهید و یا دیگران چه درکی از آنچه شما انجام می‌­دهید دارند را شناسایی کنید. می‌­تواند چیز کوچکی باشد، یک گام کوچک در مسیر درست، اما چیزی هست. اگر جان یک قهرمان بازی­های ویدئویی بود می‌­توانست ترفندهایی داشته باشد اما او به این نپرداخته بود. در نتیجه ساعت­های زیادی را صرف بازی می‌کرد بدون اینکه از نظر عاطفی تغذیه­ای برای اعتماد به نفسش فراهم کند.

۳) نشان دادن توانایی

زمانیکه حوزه­های قدرت خود را شناسایی کردید راهی را برای نشان دادن آن پیدا کنید. اگر یک پرتاب کننده خوب هستید به یک لیگ بولینگ بپیوندید. اگر یک نویسنده خوب هستید یک مقاله به یک وبلاگ ارسال کنید. اگر یک برنامه ریز خوب هستید یک مراسم خانوادگی را سازمان دهی کنید. شرکت کردن در آنچه انجام می‌­دهید خوب است.

۴) پذیرش بازخوردهای مثبت را یاد بگیرید.

وقتی عزت نفسمان پایین است در برابر تعارف (تایید) مقاوم می‌­شویم. (ببینید چرا برخی از مرد از تعارف نفرت دارند.) کار کردن روی پذبرش تعارف و لطف (ساده، «متشکرم» همین کافی است). در ابتدا انجام دادنش سخت است چرا که برای افرادی که اعتماد به نفس پایین دارند دریافت تعارف (تایید) خیلی مهم است.

۵) تایید کردن خود

زمانیکه توانایی­های خود را نشان دادید اجازه دهید که احساس خوبی درباره آن داشته باشید؛ غرور، افتخار و رضایت از خودتان. خودتان را با پیام­های مثبتی که بر اساس نقاط قوت واقعی شماست تصدیق کنید به عنوان مثال: «من یک آشپز فوق العاده هستم». در واقع این تکبر نیست بلکه احساس غرور درباره چیزهایی است که واقعا خوب هستند. اگرچه آن‌ها حتی زمانیکه عزت نفسمان پایین است نیز وجود دارند. هر اندازه از تغذیه عاطفی، می‌­تواند کمک کننده باشد. (تفاوت بین غرور و تکبر).

عزت نفس با امید و باور کاذب مانند «من هر روز موفق خوام بود یا من بزرگ هستم» ایجاد نمی‌­شود بلکه توسط تجارب معتبر و شایستگی و احساس خوب ایجاد می‌­شود. نه چیزهایی که در زندگی فاقد آن هستید. یکبار شروع کنید به انجامِ نشان دادن توانایی­‌ها و تجربه­های روزانه­تان، هم درباره خودتان و هم دیگران.

شاید این مطالب را هم بپسندید