۵ روش برتر برای غذا خوردن که می‌توانید از همین امروز شروع کنید

۵ روش برتر برای غذا خوردن که می‌توانید از همین امروز شروع کنید

چشم‌های خود را بسته و نفس عمیق بکشید تا بر احساسات خود غلبه کنید.

چگونه می‌توان غذا خوردن هوشمندانه را وارد زندگی خود کرد؟ برای این کار باید ۵ حس خودتان را به شیوه جدیدی به کار بگیرید! تجربیاتی که در ادامه مطلب با شما در میان می‌گذاریم، به شما در این راه کمک خواهند کرد:

۱) اثر غذا خوردن با سر و صدا

تحقیقات نشان می‌دهند که غذا خوردن با صدا به شما کمک می‌کند که غذای کمتری بخورید. در یک تحقیق که اخیراً صورت گرفته است، از شرکت‌کنندگان خواسته شد که بدون صدا، با صدا یا به صورت عادی، کلوچه بخورند. افرادی که با صدا به خوردن کلوچه مشغول شدند، کمترین مقدار کلوچه را خوردند. شاید علت این باشد که این افراد، نگرانی کمتری از بابت عرف اجتماعی داشته و بدون در نظر گرفته این قوانین اجتماعی، از خوردن غذا لذت می‌بردند. در کنار وعده غذایی بعدی خود، یک کلوچه کوچک قرار داده و از خوردن آن با سر و صدا، لذت ببرید.

۲) اثر بستن چشم‌ها

در حین خوردن غذا، چشم‌های خود را ببندید. وقتی که جلوی یکی از حواس پنجگانه را می‌گیریم، تکیه ما بر روی چهار حس دیگر، بیشتر می‌شود. نتایج یک مطالعه که به تازگی صورت گرفته است، نشان می‌دهد که کسانی که در اتاق تاریک، غذا صرف نمودند، لذت بیشتری از غذا برده و در عین حال، غذای کمتری خوردند زیرا از همان مقدار کمتر غذا، به قدر کافی لذت برده بودند. بنابراین، قبل از اینکه لقمه غذا را در دهان بگذارید، چشمان خود را برای مدتی بسته و سپس، از روی تفکر و تعقل غذا بخورید.

۳) اثر بوی غذاها و خوراکی‌ها

آیا وقتی که بوی نان تازه یا کلوچه تازه به مشام‌تان می‌رسد، مدهوش و سرمست می‌شوید؟ شاید فکر کنید که باید از استشمام این بوها خودداری کنید اما باید بدانید که برعکس، یک راه برای کاهش این حس این است استشمام این بو را افزایش بدهید. در یک مطالعه درباره بوی نارگیل، تمایل افراد به شیرینی نارگیل، در وهله اولیه، زیاد بود اما وقتی که به طور مکرر در معرض بوی نارگیل قرار گرفتند، این تمایل به سرعت کاهش پیدا کرد. در واقع، شرکت‌کنندگان در این آزمایش، با استشمام مکرر بوی نارگیل، به این بو عادت کرده و حتی از آن زده شدند. همچنین، پس از ۱۲۰ مرتبه بوییدن نارگیل، شرکت‌کنندگان دیگر حتی حاضر نبودند که یک بار دیگر بوی نارگیل را استشمام کنند. برای سرکوب نمودن هوس‌های غذایی، به طور مکرر، بوی شکلات را استشمام کنید.

۴) خوراکی را لمس کنید

یک مطالعه جدید که در مورد شکلات صورت گرفته است، نشان می‌دهد که کسانی که خودشان هر تکه از شکلات را از داخل بسته‌بندی آن خارج کرده بودند، نسبت به کسانی که شکلات بدون بسته‌بندی و باز رو دریافت کرده بودند، به میزان ۳۰٪ شکلات کمتری مصرف نمودند. استفاده از دست‌ها برای باز کردن بسته‌بندی خوراکی، کلید اصلی این کاهش مصرف است زیرا باعث می‌شود که با تأخیر و طمأنینه رفتار کنید. بنابراین، اگر بین انواع شکلات یعنی شکلات‌های دارای بسته‌بندی و غیربسته‌بندی، به شما حق انتخاب داده شده است، آنهایی را انتخاب کنید که دارای بسته‌بندی هستند.

۵) خوراکی را مزه کنید

صرفنظر از ادویه یا شکر موجود در غذاها، چه چیز دیگری در آنها وجود دارد که باعث بهبود طعم آنها می‌شود؟ خیلی ساده است! توجه بیشتر به غذا باعث تقویت طعم آن می‌شود. در یک مطالعه که بر روی مصرف غذا صورت گرفت، افرادی که به غذای مصرفی خود توجه می‌کردند، نسبت به کسانی که با حواس‌پرتی غذا می‌خوردند، لذت بیشتری از غذا برده و غذای کمتری نیز مصرف می‌نمودند. اما چطور چنین چیزی ممکن است؟ علت این است که این تجربه لذتبخش به صورت بهتری در حافظه این افراد حک می‌شود. حافظه ما بسیار کوتاه‌مدت است. لذا، اگر نسبت به مسأله‌ای توجه کامل نداشته باشیم، آن را فراموش می‌کنیم. در واقع، در اغلب موارد، اولین مرتبه که به چشیدن یک غذا اقدام می‌کنیم، بیشترین لذت را از آن غذا می‌‌بریم زیرا پس از چند لقمه به طعم غذا عادت می‌کنیم و دیگر لذت اولیه را برای ما ندارد.

شاید این مطالب را هم بپسندید