۷ نکته مفید برای تغذیه بهتر خانم‌هایی که تازه فارغ شده‌اند و ممانعت از بی‌فکر غذا خوردن

۷ نکته مفید برای تغذیه بهتر خانم‌هایی که تازه فارغ شده‌اند و ممانعت از بی‌فکر غذا خوردن

در مقاله جدیدی که در مجله نیویورک تایمز به چاپ رسیده است، به تشریح مسأله‌ای پرداخته شده است که تمام خانم‌هایی که به تازگی فارغ شده‌اند با آن آشنایی کامل دارند. بر اساس اظهارات Jerica M. Berge، سرپرست نویسندگاه مجله امراض کودکان، زنانی که فرزند کوچک دارند، نسبت به زنانی که فرزند ندارند، کمتر ورزش می‌کنند و کالری بیشتری را به خصوص از طریق مصرف چربی‌های اشباع و نوشیدنی‌های شیرین دریافت می‌کنند. همین مسأله، این پرسش را در ذهن این مادران ایجاد می‌کند که “چگونه به طور همزمان از خود و فرزندان خود مراقبت نموده و تعادل ایجاد کنم؟”

در اینجا ۷ اشتباه رایج زنانی که به تازگی مادر شده‌اند و منجر به بی‌فکر غذا خوردن می‌شود، به شما معرفی می‌کنیم. آیا این اشتباهات به نظر شما آشنا نمی‌آیند؟

۱) اشتباه در مصرف میان‌‌وعده

کودکان در طول روز، بارها از مواد غذایی مثل کراکر، میوه و کره بادام زمینی، غلات صبحانه و امثال اینها به عنوان میان‌وعده استفاده می‌کنند. اما به این نکته توجه داشته باشید که آنها فقط کمی از این خوراکی‌ها را خورده و انرژی زیادی را صرف فعالیت و بازی می‌کنند. ملحق شدن به کودک در حین خوردن میان‌وعده، بسیار وسوسه‌انگیز است.

راه حل پرهیز از این اشتباه:

میزان گرسنگی خودتان را اندازه بگیرید. اگر هر بار که فرزند شما میان‌وعده مصرف می‌کند، شما نیز با او همراه می‌شوید، باید به اندازه یک کودک از میان‌وعده استفاده کنید و نه بیش از این. یک ظرف مخصوص برای میان‌وعده داشته باشید و میان‌‌وعده را همیشه در همین ظرف بریزید تا اندازه میان‌وعده مصرفی شما مشخص بوده و همیشه از همین مقدار استفاده کنید. همانگونه که برای خواب فرزند خود زمان‌بندی و برنامه‌ریزی دارید، باید برای خودتان نیز یک زمان‌بندی مناسب برای خوردن میان‌وعده ایجاد کنید.

۲) پناه بردن به غذا برای فرار از استرس

مادران، استاد استرس هستند. فکر یک مادر درگیر مسائل مختلف مثل عوض کردن پوشک بچه، بی‌خوابی‌های شبانه و لجاجت کودک برای فرار از خواب، می‌باشد. متأسفانه، روی آوردن به غذا، یک راه سریع و آسان برای رسیدن به یک لذت موقتی است.

راه حل پرهیز از این اشتباه:

از بین بردن عادت غذا خوردن در شرایط استرس، کار سختی به نظر می‌رسد. شما می‌بایست به جای غذا، سر خودتان را با روش‌های دیگری گرم کرده و از راه‌های دیگری به جز غذا، استرس خودتان را آرام کنید. به عنوان مثال، مدارک علمی ثابت می‌کنند که نوشیدن چای سیاه، میزان هورمون استرس، یعنی کورتیزول، را کاهش می‌دهد. یک مجله کمیک تهیه کنید تا قبل از خواب، خودتان را با آن سرگرم نمایید و یا به یک موسیقی ملایم گوش بسپارید. ماساژ‌درمانی نیز روش بسیار خوبی برای از بین بردن استرس است.

۳) غذا خوردن همزمان با غذا دادن به کودک

یکی از اشتباهات بزرگ این است که همزمان که به کودک خود غذا می‌‌دهید، خودتان نیز غذا بخورید. این کار باعث می‌شود که به راحتی از نوع و مقدار غذایی  که می‌خورید، غافل شده و در بین هر لقمه که به کودک خود می‌دهید، مقداری غذا را به سرعت و بدون فکر در دهان خود بگذارید.

راه حل پرهیز از این اشتباه:

شاید به نظرتان کار سختی بیاید اما تا جایی که می‌توانید قبل یا بعد از فرزند خود غذا بخورید. بهترین راه حل این است که فرد دیگری نیز در نگهداری فرزند به شما کمک کند تا شما بتوانید با خیال راحت غذا بخورید. البته این روش برای کسانی که به تنهایی زندگی می‌کنند یا همسر آنها در نگهداری از فرزند با آنها مشارکت نمی‌کند، کار مشکلی است. پس همانطور که اشاره شد، بهتر است که همزمان با کودک خود غذا نخورید و یا اگر هم مجبور هستید ک لقمه‌ای در دهان کودک گذاشته و خودتان نیز همزمان غذا بخورید، می‌بایست به اندازه غذای مصرفی خود توجه کرده و هر لقمه را با طمأنینه، بدون عجله و با لذت از طعم آن، میل کنید.

۴) خوردن باقیمانده غذای کودک

وقتی که کودک به خوردن فقط یک لقمه از غذا اکتفا نموده و بقیه را دست‌نخورده باقی می‌گذارد، اغلب این مادران هستند که باقیمانده غذا را می‌خورند تا از هدر رفتن آن جلوگیری کنند.

راه حل پرهیز از این اشتباه:

باقیمانده غذا کودک را در ظروف کوچک مخصوص میان‌وعده ذخیره کرده و از خوردن آن پرهیز کنید. اگر هم نوع غذا به گونه‌ای است که امکان ذخیره کردن آن وجود ندارد، آن را دور بریزید زیرا سلامتی شما از باقیمانده غذا، مهم‌تر است. می‌توانید از این باقیمانده برای تغذیه پرندگان یا به عنوان کود برای گیاهان، استفاده کنید.

۵) احساس خستگی شدید

اگر به تازگی صاحب فرزند شده باشید، حتماً با احساس خستگی شدید،‌ آشنایی دارید. برای جایگزین کردن انرژی از دست رفته، نباید به غذا پناه ببرید. کمبود خواب اثر منفی بر روی تعادل هورمون‌های تنظیم‌کننده اشتها می‌گذارد.

راه حل پرهیز از این اشتباه:

باید دقت کنید که آیا غذا خوردن شما از روی گرسنگی واقعی است و یا یک عادت به منظور افزایش انرژی برای فعالیت‌های روزانه است. توصیه می‌کنیم که مدت زمان خواب خود را افزایش بدهید. تا وقتی که کودک شما به خواب برود، مدتی طول می‌کشد. در این حین،‌ برای تنظیم قند خون خود، از مواد غذایی سالم مثل غلات کامل (آرد جودوسر، گندم ۱۰۰٪ کامل، میوه و امثال اینها) استفاده کنید. اگر در لحظه فعلی، فرصت خوابیدن ندارید، فقط چند دقیقه به استراحت بپردازید و به خودتان کمی فرصت بدهید. با فرزند خود به آرامی بر روی زمین،‌ بازی کنید. شاید ندانید که ورزش باعث افزایش انرژی  می‌شود. بنابراین، فرزند خود را داخل کالسکه گذاشته و به پیاده‌روی سریع بپردازید تا خون در بدن شما جریان یافته و اکسیژن به مغز شما برسد. حتی می‌توانید با کودک خود برقصید.

۶) خوردن غذای مخصوص کودک

غذاهای کارخانه‌ای مخصوص کودک، بسیار فریبنده هستند. شاید فکر کنید که این غذاها به دلیل اینکه مخصوص کودکان تهیه شده‌اند، پس سالم می‌باشند. اما اینگونه غذاها،‌ اغلب مملو از شکر و رنگ‌های مصنوعی برای جذب کودکان هستند.

راه حل پرهیز از این اشتباه:

تا جایی که می‌توانید از غذاهایی استفاده کنید که طبیعی‌تر باشند. به عنوان مثال، یک عدد میوه، هم انتخاب بسیار بهتری است و هم به آسانی قابل حمل می‌باشد. اگر میان‌وعده‌های بسته‌بندی‌شده را خریداری می‌کنید، حتماً برچسب اطلاعات تغذیه‌ای آنها را چک کنید تا مطمئن شوید که در تهیه آنها از طعم‌دهنده‌ها و شیرین‌کننده‌های غیرضروری استفاده نشده باشد.

۷) دائماً لباس راحتی به تن دارید

اگر خانه‌دار هستید و مدت زیادی را در محیط منزل سپری می‌کنید، احتمالاً در تمام مدت، لباس راحتی به تن دارید. این در حالیست که پوشیدن لباس غیرخانگی به شما کمک می‌کند تا توجه بیشتری به بدن خود داشته باشید زیرا مناسب بودن لباس در تن شما،‌ اولین سرنخ از افزایش وزن یا کاهش وزن را به شما می‌دهد.

راه حل پرهیز از این اشتباه:

گرچه به نظر ساده می‌رسد اما همین کار ساده و پوشیدن لباس مناسب از همان ابتدای صبح، به شما در بهتر غذا خوردن، کمک می‌کند زیرا باعث می‌شود که حس بهتری نسبت به خود پیدا کرده و شما را نسبت به هرگونه تغییری که در بدن شما ایجاد می‌شود، آگاه‌تر می‌کند.

به یاد داشته باشید که با مراقبت از خودتان، مادر بهتری نیز برای فرزندتان خواهید بود.

شاید این مطالب را هم بپسندید