روشی هوشمندانه برای غلبه بر “تنفر از بدن خویش”

رأی‌‌گیری جدید مجله Glamour مؤید نکته‌ای است که اکثر زنان از آن مطلع هستند. ما می‌توانیم درباره بدن خود با بی‌رحمی به قضاوت بپردازیم. گاهی ما به بدترین دشمن خود تبدیل می‌شویم. بر اساس یافته‌های این مجله، ۹۷ درصد از زنان، در طول روز، فکر تنفر از بدن خودشان را تجربه می‌کنند. آمار نشان می‌دهند که به طور متوسط، ۱۳ نوع افکار منفی در این زمینه در هر روز به ذهن فرد خطور می‌کند. اگر شما هم چنین تجربه‌ای را دارید، امید خودتان را از دست ندهید. آگاهی و اندیشه به شما کمک می‌کند تا این رویه را تغییر بدهید.

اکثر زنان با فکر تنفر از بدن خودشان دست و پنجه نرم می‌کنند اما آن را به زبان نمی‌آورند و در ذهن خود نگه می‌دارند. زنانی که دائماً به تصویر زنان لاغر و قلمی در مجلات و رسانه‌ها نگاه می‌کنند، با بی‌رحمی به قضاوت درباره خودشان می‌نشینند. مجله Body Image در سال ۲۰۰۹ دست به انجام ۴۷ آزمایش زد و نتیجه این آزمایشات نشان دادند که دختران و زنانی که به تماشای برنامه‌های رسانه‌های اجتماعی که مبلغ “لاغری ایده‌آل” هستند، می‌پرداختند، نارضایتی بیشتری نسبت به ظاهر خود داشتند.

دکتر Ann Kearney که یک روانشناس برجسته است، پیشنهادات بسیار خوبی برای خاموش نمودن انتقادات درونی فرد و ایجاد آرامش درونی، ارائه می‌نماید. ما به شما توصیه می‌کنیم که اگر شما نیز دچار چنین مشکلی هستید، پیشنهادات ایشان را مد نظر قرار بدهید.

علاوه بر در نظر گرفتن پیشنهادات دکتر Kearney، باید سعی کنید که تصویر منفی که از بدن خود در ذهن خود ایجاد کرده‌اید را با تفکر و آگاهی از بین ببرید. منظور از آگاهی این است که زمان حال را همانگونه که هست و بدون قضاوت، بپذیرید. این روش، کاملاً در تضاد با افکار تنفرآمیز نسبت به بدن خودتان است.

آنچه که اکثر زنان می‌خواهند این است که این افکار منفی دست از سر آنها بردارند. ولی واقعیت این است که این افکار، چه دوست داشته باشید و چه دوست نداشته باشید، در ذهن شما جای گرفته‌اند. روش هوشمندانه برای فائق آمدن بر این افکار این است که ۱) به جای عکس‌العمل نشان دادن، به این افکار پاسخ بدهید ۲) فعالانه بر روی پذیرش خودتان کار کنید.

یک عکس‌العمل منفی که در برابر فکر “من خیلی چاق هستم” بروز می‌کند، این است که شما را متوجه آن چیزهایی که در مورد خودتان دوست ندارید، می‌کند. یعنی مثلاً، “من از باسن خودم متنفر هستم” ، “من از نظر هیچ‌کس جذاب نیستم” ، “من تحمل قیافه خودم را ندارم”. به عبارتی، با افکار منفی خودتان، بنزین بر آتش می‌ریزید و آن را شعله‌ورتر می‌کنید. اما شما می‌توانید، کاری کنید که این آتش خاموش شود. به شرطی که با افکار خود منجر به شعله‌ور شدن آن نشوید. به این ترتیب، این افکار، کم و کمتر شده و حتی محو می‌شوند.

– توجه کردن

وقتی که افکار منفی مثل “من خیلی چاق هستم”، شروع به خودنمایی در ذهن شما کردند، به خودتان یک تلنگر کوچک زده و با آرامش و مهربانی به خود بگویید “باز هم همان فکر شروع شد.” ممکن است که وسوسه شوید و این فکر خودتان را مورد قضاوت قرار بدهید و به خود بگویید که “چطور توانستم به چنین مسأله وحشتناکی فکر کنم؟” اما بهتر است که حتی در مورد این موضوع هم قضاوت نکنید و فقط بگویید که “همین است که هست.”

– کجا؟

از خودتان بپرسید “این فکر از کجا سبز شده است؟” معمولاً اینگونه افکار از ناکجاآباد سبز نمی‌شوند. اغلب، یک مسأله دیگر باعث آزار شما شده است و شما را به سمت افکار منفی درباره بدن خودتان سوق داده است. به عنوان مثال، یک روز پراسترس کاری می‌تواند به نگرانی درباره ران‌ها، ختم شود.

– اهمیت ندهید

به افکار منفی اهمیت ندهید و بگذارید که بگذرند. فرض کنید که افکار منفی بر روی یک ابر نشسته‌اند و بگذارید که این ابر، شناور شده و از شما دور شود. وظیفه شما این است که بی‌خیال این افکار شده و به آنها چنگ نزنید، آنها را تجزیه و تحلیل نکنید یا با آنها کشتی نگیرید. فقط آنها را ببنید و بگذارید که از شما عبور کنند. به یاد داشته باشید که اگر کسی به سمت شما توپی پرتاب کند، حتماً لازم نیست که توپ را بگیرید. پس اگر فکری در سر شما است، لازم نیست که به آن چسبیده و آن را به عنوان یک حقیقت، قبول کنید.

– پذیرش

توجه خودتان را از روی عمد بر روی غالب‌ترین افکار خود متمرکز کنید. به این ترتیب خواهید فهمید که برخی از افکار شما مثبت نیستند. گاهی این افکار بار سنگینی بر روی دوش زنان است. بر روی جملاتی که حاکی از تأیید خودتان هستند، تمرکز کنید. جملاتی مثل “من بدن خودم را همانگونه که هست، قبول دارم.” “بدن من سالم است.” “من از بدنم به خاطر همه آنچه که برای من انجام می‌دهد، سپاسگزارم.” نسبت به بدن، بی‌طرف بوده و قضاوت نکنید و در برابر ناملایمات، با بدن خودتان همدردی و دلسوزی کنید.

اجازه ندهید که منتقد خشن درون‌تان، مانع از جلوه وجود ارزشمند شما شود. به هر حال، افکار منفی درباره بدن شما، ایجاد می‌شوند اما شما نباید بگذارید که این افکار شما را سرکوب کرده یا توجه شما را از مسائل مهم‌تر متفرق کنند. وقتی که افکاری مثل “من از بدن خودم متنفرم” در ذهن شما طنین‌انداز می‌شود باید با خودتان تمرین کنید تا از روی فکر نسبت به چنین افکاری، واکنش نشان بدهید. بخورید، بیاشامید و بیاندیشید!

شاید این مطالب را هم بپسندید