بهترین غذاها برای خلق

چه غذاهایی از افسردگی و اضطراب جلوگیری می کنند؟

پیتر بوگیورنو ۲۳ فوریه ۲۰۱۵

آن چه که شما می خورید بر روی بدن  و بهداشت روانی شما تاثیر می گذارد. برنامه ی غذایی ضعیف احتمال بروز بیماری نهفته در ما را بیشتر می کند.

برنامه غذایی سالم برای روحیه ی بهتر

بیشتر پژوهش ها نشان داده است که غذاهای سالم می تواند از اضطراب و افسردگی جلوگیری می کند و متوقف کننده ی مشکلات مختلف بر روی بدن و  ذهن باشد. پژوهش طولی ۵ ساله ای در ۱۰ هزار نفر در اسپانیا نشان داد که افرادی که رژیم غذایی مدیترانه ای داشتند احتمال ابتلا به افسردگی و اضطراب در آن ها ۵۰% کاهش یافته است. در این مطالعه مشخص شد که مصرف میوه، دانه ها، حبوبات و روغن زیتون  بهترین مراقبان  خلق و روحیه هستند.

مطالعات دیگر نشان دادند که رژیم مدیترانه ای برای درون رگ ها ی خونی نیز مفید است. رژیم مدیترانه ای احتمال ابتلا به بیماری های قلبی را نیز کاهش می دهد. علاوه بر آن، رژیم مدیترانه ای موجب افزایش میزان  عامل نروتروفیک  در سیستم عصبی می شود. نروتروفیک پروتئینی است که در رشد، ترمیم و بقای  مغز و سلول های عصبی نقش دارد. افرادی که افسردگی و اضطراب دارند از میزان کمتری  نروتروفیک در مغز آنها وجود دارد. عامل نروتروفیک نقش اساسی را در تمامی اختلالات ذهنی به خصوص آلزایمر را دارا می باشد.

غشای تمامی سلول های عصبی از چربی تشکیل شده است و بنابراین؛ کیفیت چربی که شما مصرف می کنید بر پوشش سلول های عصبی شما تاثیر گذار است. انتقال دهنده های عصبی هم وابسته به ویتامین هایی است که شما مصرف می کنید.

عناصر رژیم مدیترانه ای:

  • مقدار زیادی از چربی های اشباع نشده و میزان کمی از چربی های اشباع شده
  • مصرف حبوبات
  • مصرف زیاد ماهی
  • نان و غلات
  • میوه و دانه های روغنی
  • مقدار زیادی از سبزیجات
  • مصرف متعادل الکل
  • مصرف متعادل شیر و دیگر لبنیات
  • مصرف کمتر گوشت قرمز و فرآورده های آن

 

پژوهش مقطعی که در ژورنال روان پزشکی کشور کانادا چاپ شده است نشان داده است که ارتباط زیادی بین مواد غذایی و اختلالات خلقی وجود دارد ( دیویدسون و کاپلان، ۲۰۱۲). محققان میزان چربی، کربوهیدرات ها و پروتئین و ویتامین ها و مواد معدنی را در افراد مختلف بررسی کردند. آنها به ارزیابی عمومی کارکردی افراد نیز از طریق پرسشنامه ی افسردگی هامیلتون و مقیاس درجه بندی مانیا پرداختند. این پرسش نامه ها رایج ترین روش هایی است که اضطراب و افسردگی افراد را نشان می دهد. نتایج این پژوهش نشان دا که عملکرد ذهنی در ارتباط با مواد غذایی مصرف شده است.

 

کدام برنامه های غذایی بهترین هستند؟

اغلب اوقات، بسیاری از من این سوال را می پرسند که واقعا بهترین رژیم غذایی چیست؟ به نظر من، هر فردی خودش می تواند رژیم غذایی منحصربفرد خودش را بسازد. البته به صورت کلی می توان رژیم غذایی مدیترانه ای را پیشنهاد کرد.

البته امکان دارد فردی به این رژیم آلرژی داشته باشد وهیچ رژیمی ۱۰۰%برای هر کسی نمی تواند سودمند باشد . با این وجود، رژیم غذایی مدیترانه ای، اغلب یکی از سالم ترین رژیم غذایی برای افراد مختلف  با شرایط متفاوت است.

اصول رژیم مدیترانه ای را در نظر داشته باشید و احساس خود را در مورد آن مشاهده کنید.

 

شاید این مطالب را هم بپسندید