دانستنی‌هایی درباره عمل کوچک کردن معده

 Al Roker، داستان کاهش وزن خود را در برنامه Today Show با مخاطبان در میان گذاشت. او ۵۲ کیلوگرم از وزن خود را با کمک جراحی کوچک کردن معده، کم کرده است. اگر شما هم با وزن خود مشکل دارید، احتمالاً با بخش‌های زیادی از داستان وی، همذات‌پنداری خواهید کرد. او از دوران کودکی با وزن خود مشکل داشت و انواع رژیم‌های غذایی را در تمام طول زندگی خود به آزمایش گذاشته بود اما از هیچ‌یک نتیجه‌ای نگرفته بود. وزن به یک معضل برای او تبدیل شده بود که کل خانواده او را نیز تحت‌الشعاع خود قرار می‌داد. اما او زمانی به خود آمد که پدر خود را از دست داد و به این نتیجه رسید که باید چیزی را در زندگی خود تغییر بدهد تا سلامتی‌اش به مخاطره نیفتد.

تصمیم‌گیری برای انجام عمل کوچک کردن معده، برای Al، درست مانند خیلی دیگر از مردم، کار ساده‌ای نبود زیرا خطرات خاص خود را داشت و در ضمن، یک چوب جادویی که یک شبه باعث تغییر شود، نیز نبود. او به نقطه‌ای رسید که خیلی از افراد در رابطه با عمل کوچک کردن معده، درک درستی از آن ندارند. این عمل، به کاهش وزن کمک می‌کند اما رابطه روحی و روانی فرد را با غذا، تغییر نمی‌دهد. Al می‌گوید که بسیاری از جراحان مشهور، قبل از هر چیز به فرد توصیه می‌کنند که تحت مشاوره روحی قرار بگیرد تا دلایل زمینه‌ای پرخوری احساسی، پرخوری ناشی از استرس، استفاده از غذا برای تسکین خود، تصویری که فرد از بدن خویش در ذهن خود دارد و میزان ارزشی که برای خود قائل است، مشخص شود. با توجه به اینکه وضعیت روحی و طرز فکر فرد نسبت به غذا، هنوز تغییر نکرده است، تقریباً ۳۰٪ از افراد پس از انجام عمل جراحی کوچک کردن معده، مجدداً دچار اضافه وزن می‌شوند.

Al، متوجه شده بود که جنبه روانی قضیه، قسمت سخت آن است. او به مرور پس از عمل جراحی، ۱۸ کیلوگرم اضافه وزن پیدا کرد. لذا باید علیرغم کاهش وزنی که پیدا کرده بود، مجدداً با فرد چاقی که در آینه می‌دید، مواجه شده و برنامه خود را بازنگری می‌کرد. او می‌دانست که کاهش وزن داشته است اما همچنان نمی‌توانست خودش را همانگونه که دیگران می‌بینند، ببیند.

حال، Al معتقد است که تثبیت وزن، یک چالش هر روزه است و فرد برای حفظ وزن خود باید ترکیبی از کنترل اندازه غذا، ورزش و عوامل محرکی را که باعث پرخوری در وی می‌شوند، مد نظر قرار بدهد. یکی از مهمترین بخش‌های کنترل وزن این است که از روی فکر غذا بخوریم. Al معتقد است که اگر قرار باشد که غذایی بخورد، این کار باید یک تجربه لذتبخش و فوق‌العاده باشد و نه یک تجربه ناآگاهانه و بدون فکر.

در حال حاضر، Al در حال تمرین برای شرکت در مسابقه ماراتن نیویورک است. اگر شما هم از جمله کسانی هستید که با وزن خود مشکل دارید و می‌خواهید ورزش کردن را شروع کنید (اما در عین حال از ورزش، متنفر هم هستید!) به شما توصیه می‌کنیم که که از پیاده‌روی شروع کنید و یا اگر سلامتی شما مشکلی ندارد، دویدن را تجربه کنید. لازم نیست که در مسابقات قهرمانی یا ماراتن شرکت  کنید. کافیست که به عنوان مثال در مسابقات مراکز خیریه شرکت کنید یا به صورت انفرادی پیاده‌روی کنید. برای خودتان یک مسافت هدف تعیین کنید (مثلاً ۵ کیلومتر پیاده‌روی). داشتن هدف،‌ مثل پیاده‌روی برای یک خیریه یا یک مناسبت خاص، به شما در داشتن انگیره، کمک بسیار زیادی می‌کند.

اگر شما هم مانند Al می‌خواهید زندگی خود را تغییر بدهید، با یک کارشناس حرفه‌ای درباره مسائل روحی و روانی و جنبه‌های تغذیه‌ای زندگی خود، مشاوره کنید تا ریشه اصلی مشکل شما شناسایی و سپس، اقدامات لازم صورت گیرند.

 

شاید این مطالب را هم بپسندید