هفت اقدام ساده برای رسیدن به هدف

اگر می‌خواهید زندگی سالم‌تر و شادتری داشته باشید، نیازی نیست که خود را تحت فشار قراردهید. ناامید نشوید، شما می‌توانید خودتنظیمی را یاد بگیرید، فقط کافیست توانایی‌های خود را پرورش دهید و به صورت سیستماتیک و هدفمند عمل نمایید.

شما می‌توانید با انجام ۷ روش ساده زیر به اهداف مورد نظر خود دست یابید:

۱) مسیرحرکت را تعیین نمایید:
۵ آرزوی بزرگ خود در زندگی را به ذهن آورید و از خود بپرسید که برای رسیدن به آنها چکار باید بکنید؟ پاسخ شما به این سئوال، مسیر شما را تعیین می‌کند. برای مثال ممکن است بگویید: هدف من رسیدن به وزن مطلوب و سلامتی است.

۲) یک مدل یا الگو داشته باشید:
یکی از روشهای بسیار خوب برای رسیدن به هدف پیروی از الگوی مناسب است. شما می‌توانید فردی را که می‌شناسید و از نظر شما چهره‌ای معقول و موفق است را به عنوان الگوی خود قرار دهید. نیازی نیست شما دقیقاً از اهداف و نگرشهای آن فرد پیروی کنید؛ بلکه فقط کافیست عوامل ویژه و روشهای موفقیت وی را تا آنجا که برای شما ممکن است به کار گیرید.

۳) فعّال باشید:
در ابتدا کلیه رفتارهایی که مانع از رسیدن شما به هدف می‌گردد شناسایی نمایید. سپس از خود بپرسید اگر تا کنون به هدف خود رسیده بودید، چگونه عمل می‌کردید. سعی کنید تا آنجا که ممکن است در انجام امور مربوط به خود فعال باشید و وظایف خود را، خود انجام دهید و آن را به شخص دیگری واگذار ننمایید. شما می‌توانید هم کار کنید و هم ورزش نمایید.

۴) اهداف را در ذهن خود تجسم کنید:
افراد موفق و منظم افرادی هستند که دستیابی به اهداف را در ذهن خود مجسم می‌کنند. تصویر ذهنی موفقیت به مغز کمک می‌کند تا راحت‌تر تجسّم را به واقعیت تبدیل نماید. برای مثال اگر هدف شما کاهش وزن است بنابراین خود را لاغر تجسم کنید و برای رسیدن به این هدف تلاش کنید.

۵) برنامه‌های دستیابی به هدف را با لذت و هیجان دنبال کنید:
نشاط و هیجان در رسیدن به هدف به شما کمک می‌کند. حتی اگر برای رسیدن به هدف مجبور هستید کارهای سخت و ناخوشایندی انجام دهید، سعی کنید تا آنجا که ممکن است احساس مثبتی از انجام آنها داشته باشید.

۶) زندگی خود را به بخش‌های مختلف تقسیم نمایید:
افرادی که به اهداف خود می‌رسند، غالباً توانایی قابل توجهی در تقسیم‌بندی برنامه‌های مختلف زندگی خود دارند. این دسته از افراد قادر به انجام لحظه‌ای امور هستند. برای مثال شما می‌توانید برنامه‌های غذایی خود را ادامه دهید درحالی که بُعد دیگر هدف شما مثلاً کاهش استرس، ممکن است مستلزم به کارگیری شیوه‌های دیگری باشد. بنابراین برای رسیدن به هر هدف از شیوه مناسب آن استفاده کنید.

۷) از بهانه‌تراشی اجتناب ورزید:
چنانچه قصد رسیدن به هدف را دارید، بنابراین انرژی خود را صرف بهانه‌تراشی و بیان علت‌های گوناگون جهت انجام ندادنِ کار نکنید بلکه از انرژی خود در جهت تحقق امور استفاده نمایید. برای ترک بهانه‌تراشی، عللی را که باعث عدم موفقیت شما در دستیابی به هدف گشته است بر روی یک کاغذ یادداشت نمایید. سپس در کاغذی دیگر راههای غلبه برآنها را بنویسید. برای مثال اگرعلت بهانه شما برای ورزش نکردن، نداشتن پول کافی برای خریدن لباس ورزشی است می‌توانید با یک تی‌شرت و شلوارک ورزش کنید.

با پیروی از این هفت توصیه می‌توانید به اهداف خود در زندگی دست یابید.
شاید هم یک روز الگویی برای دیگران شوید.

 

شاید این مطالب را هم بپسندید