شاه توت و توت کوهی

این دو نوع توت که از خانواده تمشک و گل سرخ محسوب می‌شوند، به راحتی از یکدیگر قابل تمایز نیستند. تفاوت اصلی این دو نوع تمشک این است که شاه توت بزرگتر است و بوته آن به شکل راست و عمودی رشد می‌کند در حالیکه بوته توت کوهی به شکل رونده  و افقی می‌روید. شاه توت‌های بنفش مایل به سیاه رنگ از قسمت هایی تشکیل شده اند که هر یک حاوی دانه سفتی است. شاه توت به صورت وحشی در سراسر نقاط دنیا می‌روید. اما در مناطقی نیز کشت می‌شوند و میوه هایی بزرگتر و آبدارتر و دارای قابلیت نگهداری برای مدت زمان بیشتر می‌دهند. اما خریدن شاه توت از مغازه‌ها به اندازه چیدن آن‌ها توسط خودتان لذت بخش نیست.

تاریخچه

حفاری‌های باستان شناسی نشان داده‌اند که از زمان نوسنگی این میوه توسط انسان‌ها مصرف می‌شده است. یونانیان باستان شاه توت را به دلیل خواص درمانی برگ‌ها و میوه‌اش می‌ستودند و تا قرن‌ها این میوه محبوب بوده است. اما همه افراد هم این میوه را نمی‌ستایند و در مکان هایی در استرالیا بوته شاه‌توت را علف هایی مضر و مهلک می‌دانستند.

ارزش تغذیه‌ای

شاه توت منبع غنی از فیبر و ویتامین C است و گاهی از آن برای تهیه نوشیدنی‌های سالم هم استفاده می‌شود. این میوه همچنین حاوی کلسیم، فسفر و پتاسیم است. شاه توت در هر ۱۰۰ گرم حاوی ۳۰ کالری انرژی است.

انتخاب و خریداری

شاه توتی که می‌خرید و یا از بوته‌ها می‌چینید، باید چاق و فربه و نرم باشد اما نباید مرطوب و له شده باشند. شاه توت‌های بزرگ و براق را انتخاب کنید و اگر شاه توت را در یک سبد یا ظرف خریداری می‌کنید، شاه توت‌های ته ظرف را چک کنید که له شده نباشند. بر طبق افسانه‌ها، پس از ماه سپتامبر نباید شاه‌توت‌ها را چید زیرا شیطان در این میوه هاست و طعم آن‌ها پس از این زمان ترش مزه خواهند بود.

شاه توت برای مدت طولانی ماندگاری خوبی ندارد و اگر نمی‌توانید آن را به سرعت مصرف کنید، تنها برای  یک روز آن‌ها را در آخرین طبقه یخچال نگهدارید.

تهیه و پخت

اگر می‌خواهید شاه توت را بشوئید، بلافاصله قبل از سرو کردن این کار را انجام دهید و آبشان را بر روی یک دستمال بگیرید. شاه توت‌های رسیده و آبدار را می‌توان به تنهایی و یا همراه کمی شکر و خامه مصرف کرد. همچنین می‌توان آن را به غلات صبحانه و یا سالاد میوه هم اضافه کرد. می‌توان شاه توت را به شکل پوره درآورد و از صافی رد کرد و برای تهیه انواع بستنی و شربت استفاده کرد. برای استفاده از شاه توت در تهیه انواع پودینگ و پای نیازی به پختن آن‌ها نیست. شاه توت در کنار انواع میوه‌ها از جمله سیب بسیار خوشمزه است.

 

شاید این مطالب را هم بپسندید